تغییر نام و اعلام خلافت گروه تروریستی داعش، آغاز دوره جدیدی در فعالیت‌‌های این گروه تکفیری است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله ایندیپندنت، با اعلام خلافت و تغییر نام گروه تروریستی داعش، دوره جدیدی در فعالیت‌های این گروه آغاز شده است. این گروه که قبلا داعش نام داشت، هم‌اکنون "عراق و شام" را از عنوان خود حذف کرده و به عنوان یک دولت یا "خلافت اسلامی"(!) اعلام استقلال کرده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت: هم اکنون این گروه خود را خلیفه مسلمانان می‌داند و از دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده خواسته است هرچه زودتر اعلام وفاداری کنند. محمد العدنانی، سخن‌گوی داعش اعلام کرده است که اعلان "احیا‌ء خلافت" طی جلسه شورای این گروه به تصویب رسیده است. به گفته العدنانی، تمامی گروه‌های فعال در منطقه باید وفاداری و حمایت خود از "ابوبکر البغدادی"، خلیفه این سرزمین جدید اعلام و با او بیعت کنند.

به گفته چارلی کوپر، محقق مرکز مبارزه با افراط‌گرایی "کویلیام"، اینکه البغدادی به عنوان "خلیفه" نام گرفته، امری بسیار جنجال‌برانگیز است، "از زمان امپراطوری عثمانی تا‌کنون، به جز در فرقه احمدیه، هیچکس خلیفه نام نداشته است، چرا که خلیفه به عنوان جانشین مشروع حضرت محمد (ص) شناخته می‌شود. اعلام این موضوع این سوی داعش، مفاهیم ایدئولوژیک خاصی را به همراه دارد، و در درجه اول، به عنوان حربه‌ای برای کسب مشروعیتی به اصطلاح مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است."  
  



یکی از اقدامات تبلیغاتی اخیر داعش در رسانه‌های مجازی، انتشار یک فیلم تنها 15 دقیقه پیش از اعلام رسمی خلافت از سوی این گروه است. در این فیلم یک جنگ‌جوی شیلیایی در حالی که البغدادی را "خلیفه" خطاب می‌کند، نشان داده شده است. گفته می‌شود این فیلم اشاره‌ای بوده به آنچه که دقایقی بعد به طور رسمی اعلام شده است.

به گفته کوپر، "همه اقدامات داعش با برنامه‌ریزی بسیار حساب‌شده و دقیق انجام می‌شوند. اکنون این گروه از طریق تبلیغات رسانه‌ای خود فرقه‌ای را حول البغدادی تشکیل داده‌ و حامیان بسیاری را جلب کرده‌ است. امروز او در بسیاری از مناطق، فردی شناخته شده و معروف است؛ و این موضوع این سوال را برای اعضای گروه‌هایی چون القاعده بر‌می‌انگیزد که آیا آنها نیز باید به او ملحق شوند و حتی جان خود را در راه او بدهند؟!"
  
پروفسور "پیتر نومن" از مرکز بین‌المللی مطالعه افراط‌گرایی در دانشگاه کینگ لندن معتقد است که این اعلام خلافت نباید دست‌کم گرفته شود، "این اعلان جنگ است، نه تنها به کشورهایی که در حال مبارزه با داعش هستند، بلکه به القاعده. داعش هم‌اکنون خود را رهبر مشروع این جنبش می‌داند و توقع دارد همه از او تبعیت کنند. در ذهن بسیاری از تروریست‌ها، "خلیفه" یک مقام مقدس است و داعش بهترین راه رسیدن به گروه فداییان اوست. به همین دلیل داعش گمان می‌کند استحقاق بیعت همه را دارد."

پروفسور نومن در ادامه سخنان خود دعا می‌کند: "این می‌تواند پایان القاعده باشد، مگر اینکه این گروه با البغدادی بیعت کند و به داعش بپیوندد. در غیر این‌صورت، ادامه‌دهندگان راه بن‌لادن آینده بسیار پیچیده و سختی را پیش رو خواهند داشت. اعلام خلافت از سوی داعش نشان‌دهنده اعتماد به نفسی است که این گروه پس از پیش‌روی‌های خود در عراق بدست آورده است. علاوه بر این، با ادامه تبلیغات بسیار گسترده رسانه‌ای، روز به روز به تعداد حامیان این گروه در فضای مجازی افزوده می‌شود و امید آن را برای پیش‌روی‌های آینده‌ افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد رؤیای تروریست‌های داعش برای تشکیل خلافت در منطقه، زودتر از آنچه فکر می‌کردند در حال تحقق است." 


انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، خلافت ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار