نگاهی به اقدامات و وضعیت کنونی ایران در منطقه می تواند بخوبی اثبات کننده نقش بی بدیلی باشد که این کشور در بحران های خاورمیانه دارد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری ترک سیهان ؛‌ این خبرگزاری در مقاله ای نوشت : در منطقه ای که بسیاری از کشورهای رقیب برای پیشرفت و توسعه اهداف خود از حرکت بازمانده اند ،‌ آنچه به وضوح مشاهده می شود افزایش توانمندی های منطقه ای و استراتژیک "‌جمهوری اسلامی ایران "‌ است . 

تهران موفق شده است نقش خود را به عنوان یک متعادل کننده تازه در منطقه به تثبیت برساند . این کشور بدون آنکه حضوری نظامی در سوریه داشته باشد از هم پیمان خود "‌بشار اسد "‌ـ‌که بیش از سه سال است درگیر مبارزه با تروریست های خارجی است ـ حمایت کرده و اکنون نیز اعلام آمادگی کرده است که چنانچه دولت "نوری مالکی"‌ بخواهد از همین راهکار برای رفع بحران تروریست های تکفیری ـ‌بعثی در عراق استفاده کند . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ سیاست های بین المللی همیشه بطور یکسان و ثابت باقی نمی ماند بلکه این سیاست مداران هستند که آنها را به گونه ای طراحی و اجرا می کنند که در آینده نیز قابلیت دفاع ازخود را داشته باشند . بعنوان مثال به موقعیت و اعتبار کنونی ترکیه در میان کشورهای عربی نگاه کنید .

ترکیه در سالهای گذشته در کشورهای عربی و بخصوص مصر دارای اعتبار بود بطوری که اردوغان ، نخست وزیر این کشور در میدان اصلی قاهره می توانست به سخنرانی و موعظه شهروندان این کشور بپردازد . اما اکنون نه تنها سفیر یا نماینده ای از ترکیه در مصر وجود ندارد بلکه سفارتی نیز در قاهره به نمایندگی از آنکارا فعالیت نمی کند . 

در تضادی روشن با کاهش و سقوط اعتبار ترکیه  ، ایران توانسته است که با تغییر مسیر حوادث منطقه خود را بعنوان یک متعادل کننده در خاورمیانه تعیین نماید . سوالی که مطرح می شود این است که چگونه چنین کاری امکان پذیر است ؟ آیا این استراتژی در درازمدت نیز پایدار خواهد بود ؟‌

نویسنده افزود :‌ در وهله نخست افزایش نقش تاثیر گذار ایران در منطقه را باید محصول مستقیمی از هویت دینی و جغرافیای فراملی شیعه دانست . بیداری اسلامی در کشورهای عربی به نوعی موجب فعال تر کردن شیعیان منطقه بود . از لبنان گرفته تا ایران و از کشورهای حوزه خلیج فارس تا افغانستان شیعیان موفق شده اند اقدامات خود را با موفقیت عملی سازند . بنابراین درس بزرگی که از بیداری اسلامی گرفته می شود ،‌نقش مهم شبکه های مذهبی فراملی است . 

دوم اینکه ، افزایش قدرت تهران در منطقه را می توان نتیجه ای طبیعی از وجود یک دولت قوی در کشور دانست . نمی توان مشکلاتی را که تهران برای طی مسیر پیشرفت پیش رو دارد نادیده گرفت اما دولت این کشور بطور سنتی دارای قدرتی مستقل و کنترل امور داخلی است . در حالی که دنیا شاهد فروپاشی دولت در لیبی و برخی کشورهای دیگر در منطقه هستیم عملکرد ایران فوق العاده و درخشان است . 

حتی ترکیه نیز با بحران های داخلی نظیر اختلاف دولت با حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) درگیر است . بر اساس گزارشات رسمی پ ک ک  موفق شده کنترل برخی از ایست های بازرسی پلیس در شرق ترکیه را به دست بگیرد . اما در حال حاضر که دوره سقوط دولت ها و بحران های داخلی در کشورهای خاورمیانه است ،‌ایران روندی مطلوب و خوب را طی می کند . 

در انتهای این مقاله آمده است : منظور از توانایی دولتی توانمندی فیزیکی و دارایی ابزار و تجهیزات کافی و زیاد نیست بلکه نشان دهنده توانمندی های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است . ایران ظرفیت مدیریت بحران ها را در منطقه دارد . نخبگان سیاسی زیادی در ایران وجود دارد که حکومت های منطقه برای حل و فصل معضلات خود از آنها کمک می گیرند . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار