ناصرنیا با بیان اینکه تجهیزات معدنی که وارد کشور می‌شوند استاندارد ندارند گفت: تعیین استاندارد تجهیزات معدنی نیاز به بودجه دارد که متأسفانه سازمان از این نظر ضعیف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، هرمز ناصرنیا رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: طبق برآورد کارشناسی البته نه به صورت دقیق حدود 90 درصد تجهیزات معدن کشور وارداتی است.
 
وی با بیان اینکه اما برخی از این تجهیزات استاندارد ندارد افزود: تعیین استاندارد تجهیزات معدن نیاز به بودجه دارد که متأسفانه از این نظر سازمان دچار مشکل است.
 
به گفته ناصرنیا البته استانداردهای مربوط به بخش معدن را در سازمان ملی استاندارد تشکیل داده‌ایم تا فعالیت‌های معدنی از این طریق رصد شوند.
 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در خصوص بودجه این سازمان تصریح کرد: طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت باید 3 درصد حقوق وصول معادن را به سازمان ما ارائه دهد که متأسفانه هنوز این پول به ما داده نشده است.
 
وی ادامه داد: سال گذشته بودجه سازمان 500 میلیون تومان بود که البته تنها 290 میلیون تومان به ما پرداخت شد.
 
ناصرنیا با تأکید بر اینکه با این وضعیت نمی‌توانیم وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهیم گفت: طبق پیشنهاد وزارت صنعت بودجه امسال ما 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود که البته در مجلس نیز 3 میلیارد تومان از حق انتفاع معادن به این مبلغ اضافه می‌شود که در مجموع این 4 میلیارد و 200 میلیون تومان بازهم قابل مقایسه با 3 درصد حقوق وصول معادن نیست.
 
 ***کاهش کاغذبازی در صدور پروانه‌های اکتشاف 

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران همچنین در خصوص رکود ایجاد شده در حوزه معدن با بیان اینکه این مسئله ناشی از چند عامل است اظهار داشت: حدود 3 هزار و 500 پروانه اکتشاف صادر شد که بیش از 900 مورد حتی به گواهی کشف نیز نرسید.
 
وی افزود: در همین راستا اقداماتی انجام شد که از آن جمله می‌توان به تأیید صلاحیت مالی و فنی متقاضیان فعالیت معدنی بر اساس دستورالعمل اشاره کرد که از این طریق تعداد متقاضیان کاهش یافته است.
 
وی ادامه داد: همچنین جهت جلوگیری از باقی ماندن و تمدید بی‌مورد پروانه‌های اکتشاف پیش بینی شد برای تمدید از متقاضی پول قابل توجهی بر اساس مساحت و نوع ماده معدنی اخذ شود.
 
به گفته وی، این مسئله صدور پروانه‌های اکتشاف را کاهش داد.
 
ناصرنیا تصریح کرد: گاهی اوقات مکانیزم گرفتن حقوق دولتی و در حجم ماده معدنی بسیار تخلف می‌شد که کمک شد از میزان کاغذبازی کاسته شود.
 
وی افزود: این مسائل تنها موجب رکود در بخش تقاضای پروانه‌های اکتشافی شد اما عملیات معدنی و تولید به هیچ وجه با رکود مواجه نشده است.
 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: پیش‌بینی می شود امسال در تمام مواد معدنی به جز سنگ آهن افزایش تولید داشته باشیم که البته سنگ آهن نیز به دلیل کاهش قیمت خرید چینی است.
 
به گفته وی، بخشی از سنگ‌ آهن که برای مصرف داخل است افزایش خواهد یافت.
 
***حوادث معدنی عمدتاً ناشی از قصور و عدم آموزش کارگر معدن است
 
ناصرنیا در خصوص حوادث معدنی اظهار داشت: طبق آیین نامه ایمنی معادن، معادنی که بیش از 25 کارگر داشته باشند باید مسئول ایمنی نیز در آنجا نیز مشغول به کار باشد.
 
وی با بیان اینکه بیش از 80درصد معادن کشور مسئول فنی دارند گفت: در زمینه بکارگیری مسئول ایمنی، وزارت صنعت توجه کافی را ندارد و الزامی به معدن کاران ایجاد نمی‌کند.
 
وی افزود: اما بیشتر حوادث معدنی ناشی از قصور و عدم آموزش کارگران است.
 
وی ادامه داد: از این رو با سازمان فنی و حرفه‌ای وزارت کار تفاهم‌نامه‌ای را تحت پوشش آموزش قرار دادن کارگران معدن به امضاء‌ رسانده‌ایم.
 
ناصرنیا تصریح کرد: اولین برنامه آموزش ایمنی عمومی معدن است که برای تمام سطوح کار و کارگران معدن است.
 
وی با بیان اینکه اعلام آمار رسمی تلفات معدن وظیفه وزارت صنعت و وزارت کار است گفت: طبق آمار وزارت کار در سال 92، 97 درصد تلفات ناشی از حوادث کار مربوط به بخش ساختمان بوده و حوادث معدنی جز آن  3 درصد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: معدن ، تجهیزات ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار