سالمندی فصلی از زندگی است که مسائل و مشکلات خاص خود را دارد ، از اینرو برخی از جامعه شناسان از آن به عنوان دوره سوم زندگی افراد یاد می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دکتر فرشاد شریفی مسئول آموزش و پژوهش آسایشگاه کهریزک و دبیر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان در سمینار تبیین انواع خدمات سالمندی که با حضور معاونین اجرائی و سلامت آسایشگاه ، جمعی از مدیران مجموعه و کارکنان حوزه سلامت و توانبخشی برگزار گردید گفت: امروز در تمام جوامع ، سالمندی به عنوان یک مسئله مهم مطرح است .
وی افزود: سالمندی فصلی از زندگی است که مسائل و مشکلات خاص خود را دارد ، از اینرو برخی از جامعه شناسان از آن به عنوان دوره سوم زندگی افراد یاد می کنند که احتیاجات عاطفی ، معیشتی ، امنیت ، احتیاج به تفریح و شرکت در زندگی اجتماعی از جمله نیازهای فردی این دوران است .

وی ادامه داد : بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی ، در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ، مرز قراردادی 60 سالگی به عنوان سال آغاز سن سالمندی در نظر گرفته می شود . این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته سن 65 سالگی ، به عنوان مرز مشخص کننده دوران سالمندی است .

شریفی بیان نمود:امروزه  در تمام جوامع ، سالمندی به عنوان یک مسئله مهم مطرح است ، در کشور ما نیز از آنجائیکه میزان امید به زندگی افراد افزایش و میزان زاد و ولد کاهش نشان داده می شود ، از اینرو درصد جمعیت سالمندان با سرعت بیشتری در حال افزایش است که این امر سبب توجه بیشتر به سلامتی سالمندان شده است .

وی  با اشاره به سطوح مختلف ارائه خدمات سالمندی تصریح کرد :خدمات سالمندی مبتنی بر جامعه و منزل ، خدمات مراقبتی و اجتماعی ، خدمات در موسسات نگهداری و خدمات بیمارستانی سالمندان از جمله سطوح مختلف ارائه خدمات سالمندی هستند.
دکتر شریفی در تشریح کلی خدمات فوق اظهار داشت :خدمات مبتنی بر جامعه و منزل اغلب در دنیا توسط شهرداری ها و یا افراد داوطلب انجام می شود ، ساختن دهکده های سالمندی ، بازسازی خانه محل اقامت سالمندان ، خدمات مراقبت در منزل ، خدمات پزشکی و تلفنی در منزل ، زنگ ایمنی و خدمات مراقبت از راه دور انواع این خدمات است . همچنین خدمات در موسسات نگهداری طولانی مدت که همان خانه های سالمندی است دارای ویژگیهای خاص خود بوده که در آن انواع خدمات سالمندی ارائه می شود و بالاخره خدمات بیمارستانی ، توانبخشی و مراقبتهای انتهای زندگی از آن جمله است .

در ادامه این نشست فریبرز بختیاری معاون سلامت و توانبخشی آسایشگاه در سخنان کوتاهی با اشاره به انواع نیازهای مختلف مراقبت سالمندان و معلولین عنوا ن نمود:در کشور ما متولی مشخصی برای سالمندان وجود ندارد ، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هر یک تا اندازه ای خاص مسئولیت ها را پذیرفته اند ، همچنین نیازهای مراقبتی از سالمندان و معلولین ، در سطوح مختلفی است که بسیاری از این نوع خدمات متاسفانه در سطح جامعه وجود ندارد و ارائه این خدمات و بر طرف کردن نیازهای آنان به آسایشگاه ها موکول شده است .

وی با اشاره به تقسیم بندی کلی سالمند ، معلول و بیماران ام اس در آسایشگاه گفت:با وجود این نوع تقسیم بندی امروز شاهد هستیم که انواع مراقبت های گوناگون شامل : مراقبت های اقامتی ، مراقبت های خاص پرستاری و تحت حاد ، مراقبت های دمانس ، مراقبت های پایان زندگی و غیره بصورت در هم ریخته در تمامی بخشهای آسایشگاه در حال ارائه است .به عنوان مثال شاهد هستیم که در یک بخش ، مددجویانی را داریم که روزانه به محل کارشان میروند ، عده ای هستند که تحت انواع درمانها و مراقبت های خاص هستند و جمعی دیگر در همان بخش دوران پایان زندگی خود را سپری می کنند که این مهم قابل تجدید نظر و اصلاح است .

بختیاری خاطر نشان کرد :با توجه به اینکه روش ارزیابی کاملی در آسایشگاه داریم ، میبایست با تفکیک و نوع خدمات در بلوک های مختلف مرکز با مناسب سازی بخشها ، تجهیزات و خدمات تخصصی لازم در ساماندهی مجدد کامل محل زندگی مددجویان اقدام نموده تا شاهد ارائه خدمات سازنده و مورد نیاز برای جمعیت هدف باشیم .  

 
 

برچسب ها: سالمندی ، سمینار ، خدمات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار