مدیر شرکت عامل آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سالانه 15 میلیون مترمکعب برداشت منفی آب در دشت اردبیل اتفاق می‌افتد که آثار و تبعات بسیار نگران‌کننده‌ای را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ داوود نجفیان  در کار گروه امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: اینکه اظهار می‌شود تنها 10 درصد کاهش بارندگی اتفاق افتاده است بیانگر ابعاد وسیع خسارت ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی نیست چرا که دامنه خشکسالی بسیار وسیع است به طوری که ظرفیت روان‌آب‌ها و منابع آبی این استان 35 تا 40 درصد کاهش یافته است.

وی گفت‌: هرچند در ظاهر 10 درصد کاهش بارندگی‌ها اتفاق افتاده اما در سطح کشور ظرفیت روان‌آب‌ها از 80 میلیارد مترمکعب به 40 میلیارد مترمکعب تقلیل یافته و در استان اردبیل نیز ظرفیت روان آب‌های سطحی تا 40 درصد تعدیل شده است.

نجفیان افزود: هرچند برخی‌ها تحلیل می‌کنند که اردبیل به نسبت استان‌های دیگر با مشکل و معضل جدی دراین زمینه روبه‌رو نیست اما باید به صراحت گفت که آثار خشکسالی و کمبود منابع آب بخش کشاورزی و بخش‌های دیگر را به شدت تهدید می‌کند و تبعات آن نیز بسیار ناگوار است.

مدیر شرکت عامل آب منطقه‌ای اردبیل به توزیع اعتبارات خشکسالی اشاره کرد و گفت: نباید دست ما از این اعتبارات کوتاه باشد و یا به میزان کافی نتوانیم منابع دولتی را در این زمینه به خود اختصاص دهیم.

نجفیان ظرفیت ذخیره سدها را رو به پایین دانست و افزود: به عنوان نمونه سد سبلان که ظرفیت ذخیره 150 میلیون مترمکعبی داشت به کمتر از 26 میلیون مترمکعب توان آن کاهش یافته است که این ناشی از تغییرات اقلیمی و جغرافیایی است که در طول سال‌های اخیر رخ داده است.

ویدر ادامه با بیان اینکه برخی طرحهای بخش کشاورزی نظیر طرح آبیاری علی بولاغی درست جانمایی و اجرا نشده است گفت: قرار بود برای 1000 هکتار از اراضی این منطقه در فاصله 22 کیلومتر از طریق رودخانه بالیقلو رهاسازی و انتقال آب انجام شود که این کار نتیجه نداده و زمینه هدر رفت منابع آب فراهم آمده است.

انتهای پیام/س
برچسب ها: اردبیل ، برداشت ، منفی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.