تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک‌ها به طور ثانویه بر عملکرد دستگاه گوارش اثرات مفیدی دارند.

دکتر سیدعلی کشاورز متخصص تغذیه و مدیر گروه بالینی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: باکتری‌های پروبیوتیک ترکیبات غذایی زنده هستند که برای سلامتی بدن میزبان مفید هستند، این باکتری‌ها که در محصولات غذایی ذخیره یافته وجود دارند، فواید زیادی بر عملکرد و بیماری‌های دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و فشار خون بالا دارند.

وی ادامه داد: استفاده از پروبیوتیک‌ها به عنوان مکمل غذایی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی شایع افزایش یافته است، همچنین استفاده  بالقوه از پروبیوتیک در مکمل‌های ورزشکاران در حال افزایش است. در واقع با توجه به بروز بالای عفونت‌های دستگاه تنفس و بیماری‌های دستگاه گوارش در طول تمرینات سنگین و مسابقات ورزشی، کاهش و نوع این بیماری‌ها در ورزشکاران یک اولویت مهم محسوب می‌شود.

کشاورز افزود:گونه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها باعث افزایش پاسخ ایمنی در برابر ویروس‌هایی که عامل عفونت‌های ویروسی شایع دستگاه تنفس هستند می‌شوند.

وی عنوان کرد: اخیرا به توانایی  بالقوه پروبیوتیک‌ها در بهبود مصرف پروتئین‌ها و افزایش جذب مواد مغذی، بیشتر توجه می‌شود، همچنین یافته‌هایی مبتنی بر ارتباط احتمالی بین تاثیر بالقوه پروبیوتیک‌ها بر روی هورمون‌ها در ورزشکاران وجود دارد که باعث بهبود  پاسخ‌های استرس به استرس‌های جسمی و روانی در طول ورزش می شود.

کشاورز خاطر نشان کرد: در کل پروبیوتیک‌ها فواید ثانویه‌ای برای سلامت ورزشکاران دارند که با کاهش خستگی، بهبود عملکرد ایمنی و حفظ عملکرد سالم دستگاه گوارش باعث تاثیر مثبت بر عملکرد ورزشکاران می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار