معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به جلوگیری افغانستان از ورود کامیون های فراورده های نفتی به کشورش گفت: عدم عضویت افغانستان در برخی کنوانسیون ها باعث شده تا این کشور در برابر خسارت هایی از این قبیل پاسخگو نباشد و تبعات آن متوجه ایران شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مهدی ماهگلی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به توقف 800 کامیون حامل فراوده های نفتی در گمرک ماهیرود، عنوان کرد: صادراتی که از بازارچه میل 78 به کشور افغانستان انجام می شود شامل کالاهای ترانزیتی از کشور عراق و محموله های صادراتی کشور ایران است.

وی بیان کرد: طی ماه های گذشته روزانه 120دستگاه محموله نفتی ازبازارچه میل 78 به کشور افغانستان ارسال شده است که از ین تعداد 35 محوله ترانزیتی و 85 محموله صادراتی بوده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی پایبندی به مقررات یکی از مباحث مهم در روابط تجارت بین المللی دانست و اظهار کرد: عدم عضویت افغانستان در برخی کنوانسیون ها باعث شده تا این کشور در برابر خسارت هایی از این قبیل پاسخگو نباشد و تبعات آن به کشور ایران برگردد.

وی با اشاره به اینکه کشور افغانستان از 18 خردادماه از ورود کامیون های  فراورده های نفتی به کشورش خوداری کرده است، تصریح کرد: طی دو روز گذشته  همراه با اعزام هیئت ایرانی 200 دستگاه  فراورده نفتی به کشور افغانستان صادر شده است که امروز نیز 300 دستگاه دیگر به این کشور ارسال می شود.

صادرات 51 میلیون و 89 هزارکیلوگرم کالا به کشور افغانستان/ کاهش 4 درصدی صادرات

ماهگلی  به صادرات کالا طی دو ماه نخست سال به کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: در این مدت 51 میلیون و 89 هزارو 874 کلیلو گرم کالا به ارزش 17 میلیون 31 هزارو 674 دلار به کشور افغانستان صادر شده است که از این میزان ازنظر ارزش چهار درصد و از نظر وزن 49 درصد کاهش داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: دراین مدت 590 اظهار نامه صادراتی در استان تشکیل شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است.

وی به جمع کل اظهار نامه های صادراتی در گمرکات استان اشاره کرد و افزود: طی دو ماه نخست سال جاری 310 اظهار نامه صادراتی  در گمرکات استان تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است.


ماهگلی در پایان افزود: طی دو ماه نخست سال 280 اظهار نامه صادراتی دربازارچه های مرزی استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 135 درصد رشد داشته است.

/انتهای پپیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.