بازخواني محتواي خطبه‌اي که رسول گرامي اسلام در آخرين روزهاي ماه شعبان براي مردم ایراد فرمودند و در آن به بيان فضايل و اهميت ماه مبارک رمضان پرداختند را در این مطلب بخوانید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در آخرين روزهاي ماه شعبان، رسول گرامي اسلام ضمن ايراد خطبه‌اي براي مردم، به بيان فضايل و اهميت ماه مبارک رمضان پرداختند و وظايف يک مسلمان واقعي و مومن حقيقي را براي تمام نسل‌ها در طول تاريخ تشريح کردند.

بازخواني محتواي اين خطبه، همچون چراغي، روشنگر راه کساني خواهد بود که قصد دارند از خوان گسترده ضيافت الله بهره‌هاي فراوان بدست آورند.

* * *
اي مردم!
ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوي شما رو کرده است.
ماهي که نزد خدا، بهترين ماههاست و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعتهايش بهترين ساعتهاست.

ماهي که در آن، شما را به مهماني خدا دعوت کرده‌اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌ايد. نفس‌هاي شما در آن ثواب تسبيح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذيرفته است و دعاهاي شما مستجاب، پس، از پروردگار خويش با نيت‌هاي راستين و دل‌هاي پاک، بخواهيد که توفيق روزه اين ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنايت فرمايد.

شقي و بدبخت، آن کسي است که در اين ماه بزرگ، از آمرزش خدا بي‌بهره شود. در اين ماه با گرسنگي و تشنگي‌تان ، گرسنگي و تشنگي روز قيامت را به ياد آوريد. به فقيران و درماندگان کمک و تصدق کنيد. به پيران و کهنسالان احترام و ارج بنهيد.

به کودکانتان ملاطفت و مهرباني کنيد. با خويشاوندان رفت و آمد و ارتباط داشته باشيد. زبان خود را از گفتار ناشايست نگاه داريد. ديدگان خود را از ديدن ناروا و حرام بپوشانيد و گوش‌هايتان را از شنيدن آنچه نادرست است، بازداريد.

 با يتيمان مردم مهرباني کنيد تا بعد از شما با يتيمان شما مهرباني کنند. از گناهانتان به سوي خدا توبه و بازگشت کنيد. در اوقات نماز، دستهاي خود را به دعا برداريد، زيرا که وقت نماز، بهترين ساعتهاست و در اين اوقات، حق تعالي با رحمت، به بندگانش مي‌نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبيکشان گويد و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.

اي مردم!
جانهايتان در گرو اعمال شماست. پس با طلب آمرزش از خدا، آنها از گرو، خارج کنيد. پشت شما از بار گناهان، سنگين است، پس با طول دادن سجده‌ها، آنهال را سبک گردانيد و بدانيد که حق تعالي به عزت خود سوگند ياد کرده است که نمازگزاران و سجده‌کنندگان در اين ماه را عذاب نکند و در روز قيامت آنها را از آتش دوزخ در امان دارد.

اي مردم!
هر که از شما روزه‌دار مومني را در اين ماه افطار دهد، نزد خدا پاداش بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته‌اش را خواهد داشت.

برخي از اصحاب گفتند: يا رسول الله! همه ما قادر به انجام آن نيستيم. حضرت فرمود: با افطار دادن روزه‌داران، از آتش جهنم بپرهيزيد، اگرچه به نصف دانه خرما و يا به يک جرعه آب باشد.

اي مردم!
هر که اخلاق خود را در اين ماه نيکو کند، از صراط آسان بگذرد، آن روز که قدم‌ها، بر آن بلغزد. هر که در اين ماه کارهاي غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قيامت حساب او را آسان کند. هر که در اين ماه از آزار رساندن به مردم خودداري کند، حق تعالي، روز قيامت، خشم خود را از او باز دارد.

هر که در اين ماه يتيم بي‌پدري را گرامي دارد، خد او را در قيامت عزيز گرداند.هر که در اين ماه صله رحم کند و با خويشان بپيوندد، خدا او را در قيامت به رحمت خود واصل گرداند و هر که در اين ماه رابطه‌اش را با خويشان خود قطع کند، خداوند در قيامت رحمت خود را از او دريغ نمايد.

هر که در اين ماه نماز مستحبي بپا دارد، خداوند او را از آتش جهنم برهاند و کسي که نماز واجبي بجا آورد، خداوند ثواب هفتاد نماز واجب در ماه‌هاي ديگر را به او عطا کند.

هر که در اين ماه بسيار بر من صلوات فرستد، خداوند کفه سبک اعمال او را سنگين گرداند.کسي که در اين ماه يک آيه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسي را دارد که در ماه‌هاي ديگر قرآن را ختم کرده باشد.

اي مردم!
درهاي بهشت در اين ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهد که آنها را بر روي شما نبندد و درهاي جهنم در اين ماه بسته است، از خدا بخواهيد که آنها را برروي شما نگشايد.
شياطين در اين ماه درغل و زنجيرند. از خدا بخواهيد که آنها را بر شما مسلط نگرداند.

علي(ع) مي‌فرمايد: در اين حال از جا برخاسته و عرض کردم، اي پيامبر خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟

حضرت فرمود: اي ابالحسن! برترين اعمال در اين ماه پرهيز از محرمات است.
(وسايل الشيعه، کتاب روزه، بحارالانوار، ج 96 ص 157)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار