با توجه به شرایط اقلیمی یزد که به مناطق خشک و ییلاقی تقسیم شده ، مناطق کوهستانی و ییلاقی یزد جای خوبی برای کاشت بوته گل محمدی در نظر گرفته شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

در استانی همچون یزد که با چالش مهم کاهش نزولات آسمانی روبرو است کشاورز ستخکوش یزدی توانسته ، با کمترین امکانات بیشترین بهره وری در زمینه کشاورزی را داشته باشد

با توجه به شرایط اقلیمی یزد که به مناطق خشک و ییلاقی تقسیم شده ، مناطق کوهستانی و ییلاقی یزد جای خوبی برای کاشت بوته گل محمدی در نظر گرفته شده است

سالهاست كه گلابگيري در يزد تحت تاثير خشكسالي و كم آبي قرار گرفته و كمتر به اين صنعت اصيل در يزد پرداخته شده است.

اما آنچه جالب توجه است اين است كه كمي آن سوتر از يزد خشك و كم باران، در مناطق ييلاقي اما در عين حال كم آب مهريز و تفت، بوته هاي گل محمدي غرق در گل شده اند و برداشت گل آنها از چندي پيش آغاز شده و اكنون بساط گلابگيري توسط مردم روستاهاي مناطق ييلاقي آغاز شده است.

ده بالا، طزرجان، منشاد و ... برخي از روستاهايي هستند كه برداشت گل محمدي از مزارع آنها به اتمام رسيده و اكنون گلاب معطر و منحصر به فردي كه در كيفيت به نشان هاي معروف طعنه زده است، در دسترس مردم قرار گرفته است.

اشتغالزایی هزارنفر در گلاب گیری این روستا

منشاد يكي از مشهورترين گلاب هاي استان يزد را داراست و محصول گلاب آن به استانهاي تهران، فارس، هرمزگان، كرمان و شهرستان‌هاي مختلف استان يزد ارسال مي شود.

امسال 20 هكتار از اراضي منطقه منشاد زير كشت گل محمدي رفته و كشاورزان منطقه از هر هكتار بيش از دو تن گل محمدي برداشت كرده اند.

هر سال در فصل برداشت گل محمدي بيش از هزار نفر از كشاورزان منطقه مشغول به برداشت گل محمدي مي شوند و محصول توليدي خود را روانه كارگاه هاي گلابگيري كه اغلب در منشاد مستقر هستند،

طي چند سال اخير، تعداد كارگاه هاي گلابگيري در منشاد افزايش يافته و اين امر سبب شده هر سال محصول گلاب بيشتر و بهتري به مناطق مختلف كشور صادر شود.

بخش قابل توجهي از گلاب مصرفي استان يزد نيز در منشاد توزيع مي شود، گلاب يزد به دلايل مختلف نام و نشاني براي خود دست و پا نكرده اما واقعيت اين است كه گلاب منشاد و يا حتي ساير مناطق ييلاقي يزد، از گلاب كاشان و قمصر و... چيزي كم ندارند.

كشاورزان منطقه از جهاد كشاورزي شهرستان مهريز خواستار نهال‌هاي گل محمدي شده اند و با عرضه نهال‌هاي مرغوب به كشاورزان، تا كيفيت گلاب اين منطقه را نيز افزايش یابد

اكنون گلاب هاي اين مناطق در مراكز فروش در جاده هاي اين روستاها يا در مراكز شهر عرضه مي شود.

گلاب یزد به رغم کیفیت خوب در کشور گمنام است

گلاب يزد حتي از ساير مناطقي كه به قول معروف نام و نشاني به هم زده‌اند، مرغوبتر است اما بي‌توجهي به بسته بندي و نامگذاري محصولات، سبب شده تا گلاب و عرقيات گياهي مهجور بمانند.

به جز گل محمدي، عرق بيدمشك، عرق كاسني و بيد شاطره يزد نيز مشهور است و علاوه بر قيمت ارزانتر، كيفيت مطلوبتري نسبت به عرقيات گياهي كارخانه‌اي دارد.

عرقيات گياهي نيز سرنوشتي همانند گلاب دارند و صادرات آنها به ساير استان‌هاي كشور، همواره سوء استفاده‌هايي را به دنبال داشته است.

شايد مردم يزد هيچ رغبتي به خريد بطري هاي نام و نشان دار عرقيات گياهي نداشته باشند و ترجيح دهند عرقيات گياهي مورد نظر خود را از گالن‌هاي بزرگ شيردار پر كنند، اما اين شرايط در ديگر مناطق كشور فراهم نيست و به هر حال نياز است عرقيات در بسته بندي به ديگر شهرها ارسال شود./س

برچسب ها: گلاب ، گیری ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.