دراستان کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری در خطر تهدید انقراض هستند که خیلی از کارشناسان معتقدند عمده ترین دلیل آن شکار و کمبود محیط بان است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج در حالی که مناطق حفاظت شده استان با وسعت 250 هزار هکتار یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش کشور است اما همچنان برخی از گونه های جانوری این استان در خطر انقراض قرار دارند.
کهگیلویه و بویراحمد یک درصد وسعت و جمعیت کشور را تشکیل می دهد که 90 درصد آن را جنگل و مراتع تشکیل می دهد به گونه ای که 20 درصد جنگلهای زاگرس با داشتن دو نوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری را در خود جای داده است همین هم موجب شد تا شرایط مساعدی برای گونه های مختلف جانوری و گیاهی فراهم کند.
هفت منطقه حفاظت شده دنا ، دنای شرقی ، خاییز سرخ ، خامی ، دیل ، سولک و سیوک هستند که منطقه حفاظت شده دنا به پارک ملی تبدیل شد و یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال 2010میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.
پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و پرندگانی از جمله کبک معمولی، قرقاول، کبک دری، تیهو، بلدرچین، شاه بوف، جغد ماهی خوار، جغد گوش دراز، جغد جنگلی، عقاب، باز، پرپا، عقاب جنگلی، عقاب طلایی، کبوترجنگلی، کبوتر چاهی، سبز قبا، ماهی خورک، هدهد، دارکوب، چکاوک، سار، کلاغ و گنچشک و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.
مدیر کل محیط زیست استان با بیان اینکه یک هزار و256 گونه مهره دار در کشور وجود دارد که 300گونه از این تعداد در این استان زندگی می کنند گفت: اساسی ترین تهدید آنها شکارچیان هستند .
 پورشیرزاد همچنین با بیان اینکه 79 گونه جانوری در کشور در معرض تهدید است، گفت: در کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری از جمله گوزن زرد، کل ، بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ... در معرض تهدید هستند.
 پورشیرزاد همچنین از سرشماری حیات وحش استان در سال گذشته خبرداد و بیان کرد: این سرشماری نشان داد که این استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد این در حالی است که مناطق حفاظت شده این استان بالاترین جمعیت کل و بز را در کشور دارند.
 اسکندر بیژنی ساکن منطقه دلی گردو از شهرستان بویراحمد می گوید: جمعیت کل و بز در این منطقه حدود 4 دهه پیش به اندازه ای بود که شکارچیان گله را هدف می گرفتند و به راحتی آنها را شکار می کردند .
مظفر . م ساکن شهرستان بویراحمد هم می گوید : برخی از روزها گله های بز و کل به سمت روستا هجوم می آوردند . ولی . د می گوید: سالهای پیش به راحتی می توانستیم خرس و بچه خرس در کوهها و تپه های روستا پیدا کنیم اما هم اکنون تعداد آنها به دلیل شکار انگشت شمار شده است .
 دیگر روستایی هم گفت: سالهای پیش زمستانها وقتی برف می بارید کبک ها و تیهوها به سوی پشت بامهای منازل روستاها هجوم می آوردند به طوری که با دست آنها را شکار می کردیم اما هم اکنون در این منطقه کمتر ای یک صد قطعه کبک وجود دارد که عمده ترین دلیل آن هم شکار این پرندگان زیبا است .
مدیر کل محیط زیست استان از کمبود محیط بان در این استان خبر داد و گفت: به ازای هر ده هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.
 پورشیرزاد به حفاظت الکترونیک اشاره کرد و گفت: دنیا به سمت این نوع حفاظت می رود چرا که افرادی که وارد این مناطق می شوند تا زمان خروج آنها به صورت الکترونیک ردیابی می شوند و قبل از هر گونه تخلف از آنها جلوگیری می شود و این می تواند به ماندگاری گونه های جانوری کمک کند.
 وی با بیان این روش حفاظت توجه مسئولان و اختصاص اعتبارات را می طلبد گفت : اعتبارات محیط زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می یابد و این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط زیست افزایش می یابد و محیط زیست استان حتی در تامین حقوق محیط بانان خود به مشکل مواجه است این در حالی است که محیط بانان استان به رغم مشکلات با غیرت مثال زدنی از محیط زیست حفاظت می کنند.
معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد امروز با اشاره به اهمیت مناطق حفاظت شده در حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر گفت: متاسفانه در دوران کنونی به دلیل شکار و برداشت بی‌رویه از گونه‌های جانوری و گیاهی وجود مناطق حفاظت شده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
محمدرضا خدارحمی با بیان اینکه وجود چنین مناطق حفاظت شده‌ای می‌تواند ظرفیتی قابل قبول برای توسعه اکو توریسم استان باشد افزود: در نگاه اول باید نگاه عامه مردم به محیط زیست و نوع برخورد با گونه‌های مختلف جانوری منطقی شود.
 وی گفت: نگاه اقتصادی و تهاجمی به محیط زیست و حیات وحش باید جای خود را به درک صحیح و آشنایی با اهمیت محیط زیست دهد و یکی از مشکلات اساسی که در استان ما و برخی استان‌های همجوار وجود دارد ناشی از نگاه غلط به محیط زیست و عدم آشنایی با اهمیت آن است.
 وی فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد صحیح و معقولانه با محیط زیست را بسیار مهم دانست و افزود: دستگاه‌های فرهنگی به خصوص آموزش و پرورش باید به صورت جدی به این موضوع وارد شوند و باید عموم به خصوص نسل‌های آینده با نقش گونه‌های گیاهی و جانوری در اکوسیستم و پدیده‌های محیط زیست آشنا شوند و اگر چنین شود خیلی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست مرتفع خواهد شد.
مناطق حفاظت شده استان ثروتی عظیم و نعمتی خدادادی هستند که باید همه مردم و مسئولین در حفاظت و صیانت از آن تلاش کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.