با مصوبه کارگروه عرضه سوخت کشور صادرات گاز مایع از استان خراسان جنوبی به کشور افغانستان انجام می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی در سومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان با اشاره به اینکه با توجه به مصوبه کارگروه عرضه سوخت کشور صادرات گاز مایع از استان به افغانستان انجام می شود گفت: صادرات گاز مایع می تواند جایگزین مناسبی به جای مشتقات نفتی دیگر باشد

رضایی افزود: تلاش می شود 3 بازارچه دیگر استان دو کوهانه ، میل 73 و یزدان هم فعال شده تا شاهد رونق این 3 بازارچه نیمه فعال باشیم.

وی همچنین به وضعیت نامطلوب جاده ماهیرود به افغانستان اشاره کرد و گفت : تا کنون 25 میلیارد تومان هزینه برای تکمیل این جاده در نظر گرفته شده است که با سرعت بخشیدن به روند احداث این جاده به اقتصاد استان کمک خواهیم کرد

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با احداث این جاده 100 درصد نیاز استان فراه از استان خراسان جنوبی انجام می شود و تمام هزینه های ایجاد جاده یکساله به استان بر می گردد.

وی سفر به استان فراه افغانستان را آغازي برای توسعه بيش از پيش استان هاي فراه افغانستان و خراسان جنوبي خواند و گفت: توسعه روابط تجاری ، ایجاد فرصت های جدید شغلی و افزایش صادرات و واردات و درامد پایدار را در بر خواهد داشت.

رضایی پیام این سفر را ایجاد امید و دلگرمی در مسئولین و مردم نسبت به پیشتیبانی جمهوری اسلامی در مورد کشور افغانستان دانست و افزود: پیگیری مشکلات تجار از قبیل بلاتکلیفی تانکر های سوخت در مرز ماهیروداز مهمترین مباحث مطرح شده در این سفر بود.

وی همچنین تصریح کرد: کامیون های حامل مشتقات نفتی که از 18 خردادماه در گمرک ماهیرود متوقف شدند تا عصر دیروز تخلیه و به افغانستان منتقل شدند اما فعلا دیگر ترانزیت سوخت از خراسان جنوبی به افغانستان انجام نمی شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به قاچاق کالا و سوخت از استان به افغانستان و از افغانستان به استان گفت: از این پس به شدت با وارد کنندگان و صادرکنندگان قاچاق از طریق بازارچه برخورد می شود و بیش از پیش صادرات و واردات زیر ذره بین می رود.

وی با اشاره به نشست استاندار با مدیرکل جهاد کشاورزی فراه افغانستان گفت: مدیر جهاد کشاورزی این استان کشت خشخاش را یک گناه بزرگ دانست و از اداره کل جهاد کشاورزی استان خواست تا با مشاوره و آموزش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فراه به کشت جایگذین خشخاش از جمله کشت گلخانه ای در این استان کمک کنند.

رضایی با اشاره به مشکل تامین چغندر قند کارخانه قند شهرستان درمیان گفت : تلاش میشود کشور افغانستان با کشت چغندر قند نیاز کارخانه درمیان را تامین و در عوض خراسان جنوبی شکر تولید شده را به افغانستان صادر می کند.

ضامن مدیر عامل برق منطقه ای استان خراسان جنوبی هم افت ولتاژ در پایانه مرزی ماهیرود را یک چالش بزرگ در مرز دانست و گفت: پست توزیع برق درح تا دو هفته آینده به بهربرداری می رسد و با انتقال 52 کیلومتر خط 2 مداره از این پست به خط مرزی مشکل برق مرز ماهیرود برطرف می شود که نیاز به یک بازه 2 ساله و اعتبار 3 میلیارد تومان است.

کنترل کیفی کالاهای وارداتی و صادراتی ، ایجاد هماهنگی بین تولید کنندگان و بازرگانان محلی برای رسیدن به بازار افغانستان، ارتقا دانش صادرکنندگان بومی در مباحث صنعت و کشاوزِی، مشخص شدن راهکارهای روش نوین بازاریابی، ایجاد کنسولگری ایران در فراه و کنسولگری افغانستان در بیرجند و راه اندازی مجتمع بین راهی برای استراحت رانندگان در مسیر ماهیرود به فراه در این مرز از جمله مصوبات این جلسه بود./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.