معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در استان سالانه حدود 2 هزار و 600 تن گل‌محمدی برداشت می‌شود و این در حالی است که میزان متوسط تولید شهرستان‌ها 3 هزار و 200 تن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،ایرانیفام در ششمین جشنواره گل‌محمدی دامنه‌های سهند روستای «گنبرف»، افزود: سازمان جهاد کشاورزی آماده است تا بسترهای لازم را برای بخش خصوصی در رابطه با توسعه گلستان‌های استان و احداث باغات فراهم آورد.

وی افزود: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی مثل تولید عطر، دارو و ... داشته باشند، این سازمان به همراهی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی حمایت‌های لازم را چه از نظر ارائه تسهیلات و چه از نظر مسائل فنی به عمل خواهد آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: کشاورزی این استان این طرفیت را دارد تا به کمک بخش خصوصی ارزش افزوده محصولات و تولیدات را بالا برده و سطح زیرکشت اراضی استان را تا 5 هزار و 400 هکتار افزایش داده و میزان تولید محصولات را از 2،3 تن به شش تن در سال برساند.

وی در ادامه کشورهای ایران و یونان را دو کشوری دانست که گل‌محمدی در ابتدا در آنها تولید و سپس به سایر نقاط جهان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: این محصول در مصارف مختلفی مثل تولید دارو، خوراک، عطر، اسانس و مواد آرایشی کاربرد دارد همچنین در تولید گلاب که از زمان مادها و پارس‌ها سنبل مذهب شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی بلغارستان، ترکیه، اکراین و ایران را کشورهای فعال در زمینه گلاب برشمرد و در کشور نیز استان‌های فارس، کرمان، اصفهان و آذربایجان‌شرقی را پیشتاز تولید این محصول عنوان کرد.

ایرانیفام با بیان اینکه سطح زیرکشت این محصول در کشور 12 هزار و 600 هکتار است، به طوری که سالانه 26 هزار تن محصول برداشت می‌شود، ادامه داد: سطح زیرکشت این محصول در استان 950 هکتار است که 100 هکتار آن به صورت نهالستان و 850 هکتار آن به صورت باغ‌های بارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: در استان سالانه حدود 2 هزار و 600 تن محصول برداشت می‌شود و این در حالی است که میزان متوسط تولید شهرستان‌ها 3 هزار و 200 تن است.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه این محصول به صورت ارگانیک فرآوری شود، می‌توان به چند برابر قیمت به کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه صادر کرد.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: صنایع ، تبدیلی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.