آمریکا با وجود تصویب کنوانسیونهای مربوط به حقوق کودکان، عملا اقدامی برای مقابله با قاچاق جنسی این موجودات بیگناه نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در تصور عده زيادى از مردم آمريكا، قاچاق و بهره كشى جنسى از كودكان در كوچه‌هاى تنگ و روسپى‌خانه هاى كثيف كشورهاى دوردست اتفاق مى‌افتد. اما در حقيقت، وسعت اين مسئله در ايالات متحد آمريكا بسيار بيشتر از هر كشور ديگرى در جهان است.  

درحاليكه هرزه‌نگارى كودكان مشكلى جهانشمول به شمار مى‌رود، ايالات متحد به عنوان بزرگترين توليد كننده و مصرف كننده محتواى تجاوز به كودكان در كل جهان شناخته شده است.


اطلاعات به دست آمده توسط "اوپريشن راوندآپ"، تنها منبع اطلاعاتى مورد اعتماد وزارت دادگسترى آمريكا درباره ميزان هرزه‌نگارى كودكان از طريق سامانه اينترنتى همتا به همتا (P2P)، نشان مى دهد كه ٩/٨ ميليون نشانى IP منحصر به فرد در داخل آمريكا از طريق سامانه همتا به همتا فايل هاى حاوى هرزه نگارى كودكان را به اشتراك مى گذارند، در حاليكه اين رقم در كل جهان ١١/٨ ميليون نشانى IP منحصر به فرد را نشان مى‌دهد. 

بنابراين نزديك به ٥٠ درصد از كل نشانى هاى IP درگير در هرزه نگارى كودكان در جهان متعلق به كاربران آمريكايى است.  


***   آمار نگران کننده روسپی گری کودکان در آمریکا
قاچاق كودكان در ايالات متحد نيز مسئله اى بسيار گسترده است. بنابر گزارش پروژه پولاريس درباره سوداگرى قاچاق انسان در آمريكا، از ٩ هزار و ٢٩٨ مورد قاچاق بالقوه انسان كه بين سال هاى ٢٠٠٧ تا ٢٠١٢ ميلادى به مركز ملى مبارزه با قاچاق انسان گزارش شده ٢ هزار و ٦٦٨ نفر را كودكان تشكيل داده اند و ٧٤ درصد از اين موارد هم قربانى بهره كشى جنسى شده اند. به دست آوردن شمار دقيق كودكان قاچاق شده به دليل ماهيت تبهكارانه اين فعاليت ها بسيار دشوار است، طبق تخمين وزارت امور خارجه ايالات متحد بين ١٠٠ تا ٣٠٠ هزار كودك در آمريكا در خطر بهره كشى جنسى تجارى قرار دارند. 


براساس آمار اداره تحقيقات فدرال آمريكا (FBI)، ميانگين سنى دختران درگير در بهره كشى جنسى بين ١٢ تا ١٤ سال است، و حدود ٢٩٣ هزار نوجوان آمريكايى در خطر تبديل شدن به قربانيان قاچاق جنسى هستند.  

قاچاق يا فروش كودكان شكلى از قاچاق انسان است و به معنى استخدام، حمل و نقل، انتقال، پناه دادن، و يا تحويل گرفتن يك كودك به منظور بهره كشى است. 

هرچند كه بدست آوردن آمار ميزان قاچاق كودكان بسيار دشوار است، سازمان بين المللى كار ميزان كودكان قاچاق شده را ساليانه ١/٢ ميليون نفر تخمين مى زند. در عرصه بين الملل، قاچاق كودكان به عنوان يكى از مهمترين موارد نقض حقوق بشر شناخته شده كه در اكثر نقاط جهان و بویژه غرب رواج دارد.

با اين وجود تنها طى دهه گذشته و در پى افزايش چشمگير تحقيقات و اقدامات عمومى در اين زمينه، شیوع و عواقب این عمل در صحنه بین المللی مورد توجه قرار گرفت. انواع راه حل های بالقوه بر این اساس پیشنهاد و اجرا شده است كه مى توان آنها را در ٤ مقوله دسته بندى كرد: حمايت وسيع، جلوگيرى، اقدام قانونى و كمك به قربانيان.   


هدف از قاچاق كودكان اغلب انجام كار اجبارى است. كار كودكان به طور خاص به بكارگيرى كودكان زير سن قانونى، كه معمولا كمتر از ١٤ سال نيست، در شغل هاى مختلف اشاره دارد.  بنابر تخمين يونيسف، در سال ٢٠١١ ميلادى، ١٥٠ ميليون كودك بين ٥ تا ١٤ ساله  درگير كار كودكان بوده اند.

در اين ميان، به گزارش سازمان بين المللى كار، ٦٠ درصد از اين كودكان كار در بخش كشاورزى اشتغال داشته اند. اين سازمان شمار كودكانى را كه در كارهاى خطرناك از قبيل كارگرى جنسى و تجارت مواد مخدر بكار گرفته مى شوند را حدود ١١٥ ميليون نفر تخمين مى زند. در مجموع، كار كودكان اشكال مختلفى از قبيل خدمتكارى، بخش كشاورزى، بخش خدمات و صنايع توليدى را شامل مى شود. از كودكان قاچاق شده در نيروهاى نظامى و تجارت مواد مخدر و تكدى گرى استفاده شده و از آنها بهره كشى جنسى نيز صورت مى گيرد.

***  بهره كشى جنسى
پروتكل اختيارى درباره فروش كودكان، روسپيگرى، و هرزه نگارى كودكان، پروتكلى الحاقى به كنوانسيون حقوق كودك است كه در سال ٢٠٠٠ ميلادى از طرف سازمان ملل متحد به رسميت شناخته شد. به ويژه اين پروتكل خواهان ممنوعيت اين اعمال از جانب دولت ها است.

طبق اعلام سازمان بين المللى كار، بهره كشى از كودكان فعاليت هاى از قبيل، استفاده از پسران و دختران در فعاليت هاى جنسى با نيت استفاده مالى (روسپيگرى كودكان) در خيابان ها يا اماكنى مانند روسپى خانه ها، هتل ها و غيره، قاچاق كودكان و بزرگسالان به منظور تجارت جنسى، گردشگرى جنسى كودكان، توليد، نمايش و توزيع محتواى هرزه نگارى با استفاده از كودكان، و استفاده از كودكان در نمايش هاى جنسى خصوصى و عمومى، را در بر مى گيرد نکته قابل توجه اینجاست که آمریکا هم به این کنوانسیون و هم به پروتکل آن ملحق شده اما عملا اقدامی برای ممانعت از این فعالیتها نمی کند. 


در بخشى از اين كنوانسيون چنين آمده است: با هدف دستیابی بیشتر به اهداف میثاق (بین المللی) حقوق کودک و اجرای مقررات آن، دولت های عضو متعهد خواهند شد که اقدامات گسترده و مقتضی در دفاع از حقوق کودکان در مقابله با فروش، روسپیگری و هرزه نگاری آنها بعمل آورند و حفاظت کودکان را در این موارد تضمین كنند.

 با توجه به حقوق کودک مبنی بر به رسمیت شناختن حقوق کودکان در مقابل بهره برداری اقتصادی (استثمار) و هر نوع کار مخاطره آمیز که به آموزش و سلامتی جسمی و روانی آنها زیان برساند و یا مانع رشد و توسعه کودکان در جامعه شود و همچنین تضمین و حفاظت این حقوق، با توجه فراوان به افزایش جدی معامله بین المللی کودکان به منظور فروش، روسپیگری و هرزه‌نگاری آنها، با توجه عمیق بر گسترش و ادامه عملی گردشگری جنسى که آسیب آن به کودکان می رسد و فروش و روسپیگری و هرزه‌نگاری کودکان، با یادآوری اين حقيقت كه گروه های آسیب پذیر در میان افرادی که مورد بهره برداری جنسی قرار می گیرند بویژه شامل کودکان دختر می باشد، با توجه به رشد تقریبی استفاده از هرزه نگاری کودک از طریق اینترنت و دیگر ابزارهای حرفه ای، کنفرانس بین المللی مبارزه با هرزه نگاری در اینترنت که در سال ١٩٩٩ ميلادى در وین برگزار شد تولید، توزیع، واردات، صادرات، انتقال، تصرف عمدی و تبلیغات هرزه نگاری کودک را در سطح جهان جرم اعلام كرد و تاكيد كرد كه از بین بردن فروش کودکان، روسپیگری و هرزه نگاری کودک با پذیرفتن و بیان عوامل یاری دهنده و اشاعه کننده زیر میسر خواهد شد: عقب ماندگی، فقر، نابرابری اقتصادی، نابرابری در ساختار اجتماعی و اقتصادی، بنیاد سست خانواده، کمبود دانش و آگاهی، حاشیه نشینی، عدم مسئولیت در رفتارهای بلوغ جنسی، منازعات مسلحانه و سوداگری کودکان.       

                     
با وجود اينكه كه اين اعمال، به دليل ماهيت تبهكارانه شان، به صورت مخفيانه انجام مى پذيرد، طبق تخمين سازمان بين المللى كار ١/٨ ميليون كودك در سراسر جهان به اين منظور قاچاق مى شوند، در حاليكه يونيسف طى گزارش خود در سال ٢٠٠٦ ميلادى اين رقم را نزديك به ٢ ميليون نفر اعلام كرده است. 

***  خطر آسیب بیشتر برای دختران
طبق يافته هاى اين سازمان ها، دخترانى كه در اشكال ديگر كار كودكان فعاليت مى كنند نيز در خطر افتادن به ورطه تجارت جنسى هستند. به ادعاى منابع مختلفى از جمله سازمان بين المللى كار و محققانى همچون ارين كانزه و دى ام هيوز، استفاده روبه افزايش و دسترسى گستره به اينترنت به منبعى عمده براى قاچاقچيان مبدل شده و در نهايت به افزايش ميزان قاچاق كودكان انجاميده است.    

  

در حقيقت در سال ٢٠٠٩ ميلادى، تامس جى دارت، كلانتر ايلينوى در ايالات متحد، صاحبان تارنماى كرگ ليست (تارنماى پرطرفدار در زمينه آگهى) را به دليل تسهيل روسپيگرى و بويژه روسپيگرى كودكان به دادگاه كشاند. تارنماى كرگ ليست هم در نتيجه فشار دادگاه و افكار عمومى دسترسى به همه بخش هاى ويژه بزرگسالان را مسدود كرد. 

منابع:
http://www.wearethorn.org/child-trafficking-exploitation-in-the-united-states

http://en.wikipedia.org/wiki/Trafficking_of_children

http://www.msnbc.com/msnbc/sex-trafficking-america-0
انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، جنسی ، کودکان ، آمریکا ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار