مشهد/

رئیس اتحادیه طلا و جواهر: گسترش دوره‌هاي آموزشي صنعت طلا و جواهر در کشور

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از گسترش دوره‌های آموزشی صنعت طلا و جواهر درکشور خبر داد .

محمد کشتی آرای در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: سنگ خام گارنت که در ساخت جواهر استفاده می شود از کشور ما دو دلارخریده می شود اما سنگ تراش داده شده آن یک تا 2هزار دلار قیمت گذاری می شود پس ما باید با این همه نیروی جوان خوش ذوق در این حوزه ها ورود یابیم و ارزش افزوده حاصل از آن را نصیب کشور کنیم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور افزود: فراخوان این مسابقه از اردیبهشت امسال آغاز شد و شرکت‌کنندگان به مدت یک ماه در سه بخش حرفه‌ای، آکادمیک و مبتدی، آثار خود را به ایمیل مسابقه ارسال کردند .
او با اشاره به اینکه تعداد طرحهای رسیده به دبیرخانه این مسابقه 215 مورد از 36 شهر کشور بود که برخی از آنها لحاظ کیفیت طراحی در سطح بالایی قرار داشت افزود : در مرحله نخست 4 داور حدود 56 اثر انتخاب کردند.
محمد کشتی آرای افزود : در مجموع 7 داور داخلی و خارجی مرحله آخر مسابقه را داوری کردند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور از استقبال بی‌نظیر داوران خارجی این مسابقه از آثار نزدیک به فرهنگ ایرانی اسلامی خبر داد و افزود: خلاقیت و زیبایی، قابلیتهایی همچون مناسبت استفاده (پوشیدن)، ساخت و فروش، استفاده از المان‌های ایرانی و المان فیروزه از معیارهای داوری این مسابقه محسوب می‌شد.
او گفت : پس از داوری آثار در سطح حرفه‌ای فاطمه دبیرفلک و غزاله حاجی بابایی هردو از تهران به ترتیب به مقام اول و دوم، و سمیه عباسی و سپبده نهروی هم هردو از تهران به‌طور مشترک به مقام سوم نائل آمدند.
در سطح آکادمیک شهرزاد گیوی از اصفهان و مهدی جواهریان از تهران به ترتیب در رتبه اول و دوم، و مریم دوگانی، ساره شریعتی، و سمیرا نامجو هر سه از مشهد به‌طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند.
در سطح آماتور مرضیه آقاسی و نیلوفر حاجی‌عابدینی هر دو از تهران به‌طور مشترک شایسته تقدیر شدند.
محمد کشتی آرای گفت : در هر سطح به رتبه های اول تا سوم به ترتیب 20، 15 و 10 گرم طلا اهدا شد.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور همچنین با بیان اینکه تولید زیورآلات طلا و جواهر درکشور حدود 45درصد کاهش یافته است گفت : در سالهای 89 و 90 هرسال حدود تن زیورآلات طلا و جواهر در کشور تولید می شد که پارسال رقم تولید به حدود 60 تن کاهش یافت .
محمد کشتی آرای افزود: تغییر نگاه مردم به طلا و مصنوعات آن بعنوان سرمایه از علل این کاهش تولید است .
او روند تولید و تجارت مصنوعات طلا و جواهر در کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت : هم اکنون بیش از 4 هزار و 200 واحد تولیدی طلا و جواهر در کشور ثبت شده و دارای کد و 180 واحد از این تعداد دارای نشان استاندارد هستند که 52درصد آنها در اصفهان و 48 درصد دیگر در شهرهای تهران ، مشهد ، تبریز و یزد قرار دارند.
کشتی آرای افزود: واردات رسمی و غیر رسمی طلا و جواهر به کشور مشخص نیست اما در بررسیها حجم طلای قاچاق در بازار از سالهای گذشته کاهش محسوسی داشته بطوریکه این میزان پارسال حدود 40درصد کاهش داشته است.
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: طلا ، جواهر ، صنعت ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.