شهرستان ییلاقی تفت که در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده سرسبزترین روستاهای استان یزد را در دل خود جای داده و در فصول مختلف سال و بویژه بهار و تابستان میزبان خیل گرمازدگان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه  خبرنگاران مرکز یزد

برخی از این روستاها که در زمره روستاهای هدف گردشگری است از آنچه   فضای مفرحی برخوردار است که گویی کویر را به سخره می گیرد.
اسلامیه، دهبالا، طزرجان، بنادکوک، توران پشت، چم و مبارکه از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفت می باشند.

در این میان روستاهای دهبالا، طزرجان، سانیج، بردستان، اسلامیه، علی اباد و منطقه درگاهان و چشمه تامر و عقابکوه از شهرتخاصی برخوردار هستند.

این شهرستان به علت داشتن آب و هوای مناسب ،چشم اندازهای زیبا و روستاهای ییلاقی زبانزد خاص و عام بوده و این مکانها می تواند مقصد خوبی برای پذیرش مهمانان تابستانی وگردشگران و تورهای استان باشد.

شهر تفت بعنوان شهر نمونه طبیعی گردشگری از گردشگران و مسافران دعوت می کند تا از این شهرو روستاها و مناطق خوش آب و هوای آن دیدن کرده و با فرهنگ و آداب و رسوم این مناطق نیز آشنا شوند.

با گرم شدن هوا اندك اندك اندك كوچ مردمان این دیار به روستاهای سرسبز آغاز می شود وكسانی كه به استان یزد سفر می كنند آوازه مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای این شهرستان، آنان را به دامان طبیعت تفت می كشاند.

شاید بسیاری از كسانی كه از دیگر نقاط كشور به استان یزد سفر می كنند باور نداشته باشند كه یزد خشك و كم آب ،از وجود مناطقی همچون ده بالا ، طزرجان، سانیج، اسلامیه، دره گاهان،تامهر، عقابكوه و علی آباد برخوردار باشد.

دامنه های شیركوه بعنوان بزرگترین قله استان یزد ،هوای گرم و خشك این خطه را در نواحی جنوبی با رطوبت خود می آمیزد و آن را ملایم و مطبوع می كند.

در جنوب و جنوب غرب استان یزد بویژه منطقه خرم و سرسبز شهرستان تفت ، ییلاق های خوش آب و هوای بسیاری وجود دارد كه آنها را در قدیم 'قهستان' می نامیدند و امروزه به آنها 'كوهستان' و به گویش یزدی 'كوهسون' می گویند.

این ییلاق ها به سه بخش 'میان كوه' 'پشت كوه' و 'پیش كوه' تقسیم می شوند.
'

ده بالا ' معروف ترین و خوش آب و هواترین منطقه ییلاقی میانكوه در تفت و استان یزد است كه شهرت آن از مرزهای استان فراتر رفته و هر كس به این خطه قدم می گذارد از دهبالا و انبوه درختان سبز آن سوال می كند.

این روستا دارای باغ ها و مزارع خرم و پرطراوت و درختان میوه و چشمه سارهای متعدد است و در كتب تاریخی از آن به نام 'هدش' یاد شده است.

'طزرجان' روستای ییلاقی دیگری در مجاورت روستای دهبالا است كه مسجد جامع آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
و اما ییلاق های منطقه 'پشت كوه' در میان ' نیر ' و ' گاریزات ' در جنوب سلسله جبال شیركوه واقع شده كه از سه طرف محاصره و در میان دره ای از سنگلاخ واقع شده است.

بخش دیگر آن جلگه وسیعی است كه در آن جایگاه بلند و زیبایی به نام 'سنگ عروس' قرار دارد و از آن می توان زیبایی های منطقه ' نیر' را بهتر مشاهده كرد.

روستاهای بنادك دیزه ، سخوید ، شواز ، بیداخوید و ... از جمله مناطق ییلاقی این منطقه بشمار می روند.
'پیش كوه' نیز كه بخش بزرگی از آبادی های رشته جبال یزد را در بر گرفته دارای زیبایی های خاص خود است و نصرآباد ، مزرعه آخوند، علی آباد، شاه آباد ، شریف آباد و صادق آباد سانیچ از جمله روستاهای واقع شده در آن است.

'دره گاهان' یا 'دره گاوان' هم كه تنها آبشار استان یزد با 70 متر ارتفاع در آن قرار گرفته از دیگر مناطق ییلاقی شهرستان تفت و استان یزد است.

این منطقه كه در روزهای تعطیل تابستان میزبان خیل مشتاقان طبیعت و گرمازدگان كویر است طی سال های اخیر از لحاظ امكانات تفریحی و رفاهی از وضعیت بهتری برخوردار شده است.

ممكن نیست كسی به استان یزد سفر كند و از 'عقابكوه' آن سراغ نگیرد ، كوهی زیبا و چشم نواز در چند كیلومتری شهر تفت كه به ظاهر دست بشر در آفرینش آن نقش داشته است.

این كوه كه مانند عقابی مغرور و نشسته بر روی دو پا است به گونه ای است كه انسان فكر می كند یك مجسمه ساز هنرمند آن را تراشیده و به شكل عقاب در آورده است./س

برچسب ها: مناطق ، ییلاقی ، تفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.