مبتلایان به بزرگی خوش خیم پروستات از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات، توصیه کرد: از نوشیدن مایعات به خصوص نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید و چند ساعت قبل از خواب، هیچ مایعاتی ننوشید.

 وی افزود: بزرگی خوش خیم پروستات عارضه ای خوش خیم است که به سرطان پروستات منجر نمی شود و علت اصلی وقوع آن افزایش سن و هورمون ها است، همچنین پژوهشگران معتقدند که وجود سابقه خانوادگی در افزایش احتمال وقوع این عارضه دخیل است.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص علایم این بیماری، گفت: نیاز مکرر به ادرار کردن به ویژه هنگام شب، فوریت و منقطع بودن جریان ادرار و دیر شروع شدن جریان ادرار، مهم ترین علایم بیماری بزرگی خوش خیم پروستات است.

دکتر بهداد انجام تست های ادراری و معاینه های خاص را در تشخیص این عارضه موثر دانست و ادامه داد: برای درمان این عارضه، دو دسته داروی اصلی وجود دارد و امروزه درمان های مختلف جراحی نیز می توانند با عارضه بسیار کمتر و سریع تر در درمان این بیماری مؤثر باشند.

وی با اشاره به دیگر توصیه هایی که لازم است مبتلایان به این بیماری رعایت کنند، افزود: بهتر است این بیماران از مصرف داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین دکونژستانت خودداری کنند، زیرا این داروها علایم BPH را تشدید کرده و می توانند موجب کاهش میزان ادرار و ناراحتی و تکرر دفع شوند، همچنین لازم است پس از هر بار تخلیه مثانه، چند لحظه دیگر هم صبر کرده و استراحت کنند، سپس دوباره سعی بر ادرار کردن شود تا با این کار مثانه کاملاً تخلیه شده و تعداد دفعات ادرار در طول روز کاهش یابد.

کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: کاهش استرس با انجام ورزش های مرتب و پیاده روی های منظم در محیط های آرام بخش مثل فضای باز می تواند به کاهش تعداد دفع روزانه ادرار کمک کند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.