ادعای رویترز در آستانه دستیابی به توافق جامع هسته‌ای

ایران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را نقض کرده است

در حالیکه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای قوت گرفته است،هیاتی از کارشناسان سازمان ملل متحد مدعی شد که محموله تسلیحاتی که چندی پیش توسط اسرائیل توقیف شد، از ایران ارسال شده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرد: یک هیات از کارشناسان سازمان ملل متحد پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که محموله تسلیحاتی که چندی پیش توسط اسرائیل توقیف شد، از ایران ارسال شده بود. به ادعای این هیات کارشناسان سازمان ملل، این موضوع حاکی از نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران است.

بر اساس این ادعا  به این موضوع در گزارش محرمانه سازمان ملل متحد  اشاره شده است که یک نسخه از این گزارش روز جمعه در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.

اعلام نتایج تحقیقات این هیات کارشناسان سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که تنها چند روز به آغاز دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین باقی مانده است. هدف این گفتگوها، دستیابی دو طرف به یک موافقتنامه است که به تدریج باعث لغو تحریم‌های بین المللی علیه تهران خواهد شد.

مقامات اسرائیل پیشتر ادعا کرده بودند تسلیحات توقیف شده قرار بود به غزه ارسال شود.در همین راستا "حماس" این ادعا را جعلی  خواند. این در حالی است که هیات کارشناسان سازمان ملل متحد در این باره اعلام کردند این تسلیحات به مقصد سودان ارسال شده بود.

این گزارش که توسط هیات کارشناسان ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد در 14 صفحه تنظیم شده است، هیچ اشاره ای به نوار غزه به عنوان مقصد احتمالی این محموله تسلیحاتی نمی کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد پس از تحقیق درباره این پرونده و بازرسی محموله توقیف شده و اسناد مربوط به حمل بار، به نتایج فوق رسیدند. 

نیروی دریایی اسرائیل مدعی شده بود این کشتی را در دریای سرخ و پیش از رسیدن به سودان رهگیری کرده است.

در ادامه این گزارش در اشاره به تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه تهران ادعا شده است: این هیات به این نتیجه رسیده است که محموله تسلیحات و مواد مربوطه که در کشتی "کلوس سی" بارگیری شده بود، حاکی از نقض تعهدات ایران بر اساس پاراگراف پنجم قطعنامه 1747 است.


هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تا کنون به درخواست‌های مطرح شده برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخی نداده است.

انتشار گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل به کمیته تحریم های ایران در حالی انجام شد که تنها چند روز بیشتر به ضرب الاجل توافق میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان در وین باقی نمانده است. این موضوع به طور آشکارا باعث رنجش روسیه شده است.

"ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد هر گونه اطلاعاتی که توسط حقایق قطعی و ملموس پشتیبانی نمی شود، می تواند تاثیری منفی بر جریان مذاکرات گروه 1+5 با ایران داشته باشد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار