"کریستوفر هیل" سفیر سابق آمریکا در عراق گفت با وجود ناخرسندی سعودی‌ها، باید با مقامات ایرانی درباره عراق وارد گفتگو شویم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "کریستوفر هیل" درباره پرواز پهپادهای آمریکایی در کنار حضور دهها مشاور نظامی این کشور در عراق گفت در واقع سیاستی دو سویه دنبال می شود؛ اول سوی نظامی این سیاست است ولی نگرانی موجود این است که اگر بیش از این پیش برویم، باید وارد بمباران برخی مناطق شویم. سوی دوم سیاست که اهمیت بیشتری نیز دارد، سوی سیاسی است. 

وی ادامه داد شنیدیم که جان کری وزیر امور خارجه نیز درباره دولتی فراگیر صحبت کرده است.

سفیر سابق آمریکا در عراق درباره نحوه راضی کردن جامعه سنی عراق مدعی شد به نظر می رسد برخی از سنی ها از اینکه می بینند دولت عراق را فردی به نام مالکی هدایت می کند راضی نیستند. این مشکلی است که باید روی آن کار شود.

وی افزود شکاف در جامعه عراق روشن شده است و به نظر می رسد که سه گروه متفاوت حضور دارند. با این حال، چند موضوع را باید در ذهن داشته باشیم. به نظر می رسد عربستان سعودی که عمده حامی برخی گروه های سنی است از این رو باید گفتگوهایی جدی با سعودیها صورت گیرد.

هیل گفت یکی از مشکلات عمده ای که دولت اوباما در ماه های اخیر دارد، روابط نه چندان گرم با سعودی هاست. به نظر می رسد باید تغییراتی قانونی و فراتر از معرفی هشت یا نه  وزیر و وارد کردن آنان به دولت صورت گیرد. 

سفیر سابق آمریکا در عراق درباره ورود ایران به مساله و هماهنگی های احتمالی بین این کشور با آمریکا در مساله عراق مدعی شد: از زمان شروع گفتگوهای هسته ای آمریکا با ایران، مسیری دیگر با این کشور در خصوص گفتگو درباره حمایت ایران از برخی گروه های تروریستی(!) شروع شد. از این رو به نظر می رسد این مساله نیز ادامه همین گفتگوها باشد. با این حال به نظر می رسد خیلی افراطی باشد که فکر کنیم بتوانیم نوعی هماهنگی در تحرکات نظامی در عراق داشته باشیم. 

وی افزود به نظر من بیشتر مسائل سیاسی مانند گفتگو با جواد ظریف مطرح باشد. به نظر من این دست گفتگوها بسیار ضروری هستند، هر چند که سعودی‌ها دل خوشی از آن نداشته باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار