سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در خلیج فارس، رحلت علامه امینی صاحب کتاب "الغدیر"، مرگ معمار سیاست خارجی اتحاد جماهیر شوروی، مرگ پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 تیر 1393 خورشیدی برابر با 5 رمضان 1435 هجری و 3 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان آمریکایی در خلیج فارس (1367 ش)
در دوازدهم تیرماه 1367 ش روز برابر با سوم ژوئیه 1988 م، هواپیمای مسافربری ایرباس ایران با شماره 655 که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آن‌ها به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 12 سال، 52 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و هم‌چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلَّم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است. با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند.

قتل "میرزاده عشقی" شاعر و روزنامه‌ن گار آزادی خواه (1303 ش)
محمدرضا کردستانی معروف به میرزاده عشقی در سال 1272 ش درهمدان به دنیا آمد. عشقی در دوران جنگ جهانی اول، به کشور عثمانی رفت و در مدرسه دارالفنون آنجا تحصیل کرد. او هنگام ریاست وزرایی وثوق الدوله، با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی زندانی شد. وی سپس درتهران، روزنامه قرن بیستم را که حاوی مقالات و اشعار تندِ ضد هیئت حاکمه بود انتشار داد. عشقی در شماره اول این روزنامه، کاریکاتورها، اشعار و مقالات تندی مبنی بر هزل جمهوری و جمهوری خواهان اختصاص داد که بلافاصله از طرف شهربانی، شماره‌های آن، جمع و سانسور شد و خود میرزاده هم ظاهراً به سبب همین مقالات، در 12 تیر 1303 ش به دست دو ناشناس در 31 سالگی کشته شد و جسدش را در ابن‌بابویه در ری به خاک سپردند. میرزاده عشقی با آنکه از جوانان آزادی‌خواه و طرفدار رژیم جمهوری واقعی بود، مع هذا با این جمهوری مصنوعی که توسط رضاخان قلدر به ایرانیان تحمیل می‌شد، سخت مخالفت می‌کرد. تابلوهای ایده آل و کفن سیاه از جمله آثار اوست که شامل انتقاد از اوضاع اجتماعی ایران می‌باشد.

درگذشت "افضل الدین خونجی" حکیم نامی (646 ق)
ابوعبداللَّه افضل الدین طبیب خونجی از حکیمان نامدار قرن هفتم هجری در سال 590 ق در خونج از نواحی خلخال متولد شد و در آن جا، تحصیل خود را آغاز کرد. وی از مشاهیر پزشکان و فیلسوفان شیعی است که در حکمت و طب، یگانهٔ عصر و علامهٔ زمان خود بود و در حدیث و فقه نیز دستی داشته است. این حکیم فرزانه دارای تالیفات بسیار است که از بین آن‌ها می‌توان به کتاب کشف الاسرار عن غوامض الافکار فی المنطق و موجز اشاره کرد. خونجی در اواخر عمر، قاضی القضاة مصر بوده و سرانجام در 56 سالگی در همان دیار درگذشت.

درگذشت ملاعلی علیاری، عالم جلیل (1236 ق)
مرحوم آیت عظمی مجتهد علیاری در سال 1238 در قریه سردرود تبریز به دنیا آمد. پس از اتمام مقدمات علوم و سطوح فقه و اصول سال‌ها در نجف اشرف از محضر شیخ مرتضای انصاری، میرزای بزرگ و سید ترک و... بهره مند بود و خود به مقام اجتهاد و استادی رسید. کتاب مناهج الاحکام و دلایل الاحکام یک دوره مبسوط فقهی در شرح شرایع محقق اول، مجلدات بهجت الآمال (و کتاب مقال) او در علم رجال و شناخت اعلام زبدهٔ مقال و نخبه، ایضاح غوامض، ریاض المقاصد، ریاض المسائل، مشکوة الاصول، منتهی الآمال و منهاج المله... از آثار ارزنده اوست. صاحب ترجمه مجتهد علیاری پس از عمری طولانی در راه خدمت به اسلام و تدریس فقها سرانجام در شب جمعه چهارم رجب 1327 در تبریز وفات نمود.

تولد "فرانتیس کافکا" نویسنده بزرگ چک (1883 م)
فرانتس کافکا نویسنده معروف چک، در سوم ژوئیه 1883 م در خانواده‌ای یهودی در پراگ پایتخت این کشور به دنیا آمد. کافکا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دکترای حقوق گرفت. وی در طی سال‌های بعد آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید. در همه آثار کافکا، زندگی و خصوصیت‌های روحیش منعکس است، حتی هنگامی که قهرمان داستان، جانوران باشند. کافکا نویسنده بزرگی است که عده‌ای به خاطر پیشگویی‌هایش به وی لقب پیامبر داده‌اند. این پیشگویی‌ها به ویژه در سال 1945 م یعنی بیش از بیست سال پس از مرگ کافکا، بسیاری از روشن‌فکران را به حیرت انداخت. در آثار کافکا دنیایی از پوچی، تناقض، بی‌هدفی وسرشار از امیدهای واهی به چشم می‌خورد. مسائل خاص کافکا، از میان اشاره‌ها، کنایه‌ها و تمثیل‌هایی به دست می‌آید که با احساس ظریفی از طنز آمیخته است. وی در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه‌گیری اختیار کرد هرچند که در تنهایی بر وسعت فرهنگ خود افزود. اکنون همه، کافکا را با آثار مهمی هم‌چون قصر، دیوار چین، گروه محکومین، مسخ و طبیب دهکده، می‌شناسند. وی سرانجام در 3 ژوئن 1924 م در 41 سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت. کافکا تا 30 سال پس از مرگ، بر نسل بعد از جنگ جهانی دوم نیز، نفوذ شدیدی داشت.

رحلت مرزبان حریم تشیع، علامه شیخ "عبدالحسین امینی" صاحب کتاب "الغدیر" (1349 ش)
علامه شیخ عبدالحسین امینی در سال 1281 ش در تبریز زاده شد. پس از فراگیری مقدمات علوم حوزوی در تبریز، راهی نجف اشرف شد و از محضر آیات عظام سیدابوتراب خوانساری و سیدمحمد فیروزآبادی فیض برد. وی پس از تکمیل تحصیلات، به تألیف کتاب روی آورد و در ابتدا کتاب شهداءالفضیله، شرح حالی از 130 تن از علمای دین را به رشته تحریر در آورد و پس از آن خود را برای نگارش کتاب عظیم الغدیر مهیا ساخت. این کتاب بزرگ‌ترین و ارزشمندترین اثر علامه امینی است.

علامه امینی برای یافتن مدارک معتبر درباره حدیث غدیر و سایر مطالب مربوط به اهل‌بیت (ع)، بارها به کشورهای مختلف سفر کرد و ده‌هزار کتاب را مطالعه نمود. این عالمِ محقق هم‌چنین کتابخانه‌ای با 42 هزار کتاب در نجف اشرف با نام کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) تأسیس کرد و به همراه جمعی از یاران و با نسخه‌برداری از کتب نایاب و منحصر به فردِ اسلامی، گنجینه نفیسی از آثار مذهبی را جمع‌آوری نمود. سرانجام علامه امینی، این عالم ربانی و رضوانی در دوازدهم تیرماه 1349 ش در هفتاد سالگی بدرود حیات گفت و در کتابخانه‌اش به خاک سپرده شد.

کشف فلز نیکل (1751 م)

نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته می‌باشد و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی‌شود، برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیایی در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آن‌ها در آهن‌های شهاب سنگی یافت می‌شوند. محل کشف و پیدایش اکثر نیکل‌های بدست آمده از دو نوع معدن بدست آمده‌اند، اولی خاک‌های آجری رنگ بوده که مهم‌ترین معدن سنگ نیکل هستند و دومی سولفید موجود در ماگمای زمین می‌باشد. منطقه Sud-bury در Ontario، انتاریو کانادا 30% نیکل جهان را تولید می‌کند. معادن دیگر در روسیه استرالیا، کوبا، دومینکن، نروژ و اندونزی می‌باشند. با این وجود این باور وجود دارد که بیشتر نیکل موجود در زمین در هسته این سیاره تمرکز یافته است.

روز ملی روسیه سفید (بلاروس)
روسیه سفید با بیش از 207 هزار کیلومتر مربع مساحت، در همسایگی کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی واقع است. جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر بوده که ملّیت روسی داشته و سفیدپوست هستند. پایتخت این کشور، مینسْک و واحد پول آن روبل می‌باشد. بیش از 40% مردم روسیه سفید مسیحی بوده و ارتدوکس هستند. مردم روسیه سفید به دو زبان رسمی بلاروسی و روسی صحبت می‌کنند. پیش بینی می‌شود که جمعیت این کشور تا سال 2025 م رو به کاهش رفته و در حدود 9/5 میلیون نفر گردد. از شهرهای مهم روسیه سفید، هومیل، بِرِست و هرودنا می‌باشد. نظام سیاسی حاکم بر روسیه سفید جمهوری است. این کشور دارای دو روز ملّی می‌باشد یکی 27 ژوئیه که حق حاکمیت ملّی روسیه سفید رسماً اعلام شد و دیگری سوم ژوئیه است.

مرگ "آندره گرومیکو" معمار سیاست خارجی اتحاد جماهیر شوروی سابق (1989 م)
آندره آندروویچ گرومیکو، در ششم ژوئیه 1909 م در جمهوری بلاروس به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود، در 25 سالگی و در دوران زمام‌داری استالین، در وزارت خارجه شوروی استخدام شد. او بعد از انقلاب روسیه، مشاور عالی رتبه همه رهبران شوروی به جز لنین بود و هرگز از خط سنتی کمونیسم تخطّی نکرد. زمانی که رونالد ریگان یک هنرپیشه جوان فیلم‌های هالیوود بود و گورباچف یک پسر بچه پانزده ساله و محصل، گرومیکو به کار تهیه منشور سازمان ملل اشتغال داشت و در تمام کنفرانس‌های مربوط به تشکیل این سازمان، حضور فعالی از خود نشان داد. گرومیکو 58 سال عضو حزب کمونیست شوروی، 37 سال عضو کمیته مرکزی حزب، 16 سال عضو دفتر سیاسی، 28 سال وزیر امور خارجه و 3 سال رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی بود. با روی کار آمدن گورباچف، گرومیکو نیز همانند بسیاری دیگر از کهنسالان و افراد با سابقه حزب کمونیست شوروی سابق، به تدریج از صحنه سیاسی کشور، که سال‌ها در آن فعال بود، کنار نهاده شد. گرومیکو در حالی به حاشیه رانده شد که قبل از آن، سه سال ریاست جمهوری شوروی را در دست داشت، هرچند این مقام نیز به سمتی تشریفاتی تبدیل گردیده بود. آندره گرومیکو سرانجام در سوم ژوئیه 1989 م پس از هشتاد سال زندگی پرماجرا، درگذشت.

ثبت اختراع ماشین حروفچینی (لینوتایپ) توسط اتمار مرگتالر (1886)
حروف‌چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می‌گرفت، ولی بعدها این کار با دستگاه‌هایی که معمول‌ترین آن‌ها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروف‌چینی خودکار لاینوتایپ در سال ۱۸۸۶ میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت.

مرگ "تئودور هِرْتْزِل" پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم (1904 م)
تئودور هِرْتْزِل پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم در سال 1860 م در خانواده‌ای یهودی در شهر بوداپِستِ مجارستان به دنیا آمد و پس از مدتی به اتریش رفت. در این کشور به تدریجْ اندیشه گردآوری یهودیان در یک سرزمین با حکومتی مستقل در وی قوت گرفت. بر همین اساس کتاب دولت یهود را در سال 1895 م نگاشت و اندیشه صهیونیسم را که بر توسعه‌طلبی و برتری نژادی استوار است مطرح کرد. هِرْتْزِل و همفکرانش برای تحقق اهداف جنبش صهیونیسم در سال 1897، کنگره‌ای را در شهر بالِ سوئیس برگزار نمودند و در آن، سازمان جهانی صهیونیسم را پایه‌گذاری کردند.

 این سازمانْ جهت فعالیت‌های خود مؤسسات مالی به راه انداخت و صندوق ملی یهود برای خرید اراضی در فلسطین و صندوق اعتبارات استعمارگری یهود برای تأمین هزینه‌های شهرک سازی را تأسیس کرد. وی برنامه خود را بر پایه دو نکته استوار ساخت. مهاجرت گسترده و دامنه‌دار و به دست آوردن سرزمینی که یهودیان در آن آزاد باشند. هِرْتْزِل تصریح می‌نمود که ترجیح می‌دهد فلسطین را با قتل و خون‌ریزی به دست آورد. تئودور هرتزل سرانجام در 3 ژوئیه 1904 در 44 سالگی درگذشت اما افکار او، نقش مهمی در پایه‌گذاری رژیم نامشروع و نژادپرست صهیونیستی بر جای نهاد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار