توکلی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

حضور یک میلیون و 32 هزار نفر در آزمون سراسری 93 / شانس قبولی داوطلبان گروه ریاضی بالاست

چگونگی برگزاری کنکور سال 93 شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین توکلی" سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، "حسین توکلی" سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور شب گذشته (چهارشنبه 4 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به چگونگی برگزاری کنکور سال 93 پرداخت.
 
توکلی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه روند برگزاری کنکور 93 و تعداد شرکت کنندگان آن چگونه است گفت: یک میلیون و 32 هزار و 322 نفر در طی دو مرحله در آزمون ثبت نام کرده‌اند که آنها به عنوان داوطلبین سراسری سال 93 محسوب می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه از این تعداد 608 هزار و 852 نفر خانم و 422هزار و 470 نفر آقا هستند افزود: 59 درصد داوطلبین خانم و 41 درصد آن را آقایان تشکیل می‌دهند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبین در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر در آزمون شرکت خواهند کرد گفت: 43 هزار 514 نفر از گروه‌های دیگر علاقه‌مند به شرکت در گروه آزمایشی هنر هستند.
 
حسین توکلی با اشاره به اینکه داوطلبین گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی و هنر اجازه دارند علاقه‌مندی خودشان را به شرکت در گروه زبان‌های خارجی نشان دهند ادامه داد: 119 هزار 793 نفر از گروه‌های دیگر علاقه‌مندی خود را به گروه زبان‌های خارجی اعلام کردند.
 
وی با بیان اینکه آزمون هر گروه آزمایشی به صورت جداگانه برگزار می‌شود خاطر نشان کرد: هر داوطلب برای شرکت در آزمون باید کارت ورود به جلسه گروه آزمایشی مربوط به خود را داشته باشد.
 
** مجموعه داوطلبین آزمون سراسری یک میلیون و 32 هزار و 322 نفر است
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در مجموع 163 هزار و 307 نفر علاقه‌مند به شرکت در گروه‌های هنر و زبان خارجی هستند ادامه داد: داوطلبین واقعی یک میلیون و 32 هزار و 322 نفر هستند به طوری که برای یک میلیون و 119 هزار و 793 داوطلب کارت صادر شده است. 
 
حسین توکلی با اشاره به اینکه کارت ورود به جلسه یک میلیون و 119 هزار و 793 نفر صادر شده است گفت: برخی از داوطلبین 2 و یا 3 کارت هم نیز دارند.
 
وی با بیان اینکه در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 222 هزار 507 نفر داوطلب موجود است اظهار داشت: گروه آزمایشی علوم تجربی 522 هزار و 833 داوطلب، گروه آزمایشی علوم انسانی 263 هزار و 72 داوطلب دارد.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه این آزمون با توجه به گروه‌های آزمایشی مختلف طبق زمان اعلام شده برگزار خواهد شد گفت: با توجه به ظرفیت پذیرش دانشجو برای دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، موسسات غیرانتفایی و غیردولتی، مجازی، دوره‌های بین‌الملل و پیام نور اقدام خواهیم کرد.
 
**50 درصد داوطلبین را گروه آزمایشی تجربی تشکیل می‌دهد
 
حسین توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعداد داوطلبین در کدام گروه آزمایشی بیشتر و در کدام گروه کمتر است گفت: بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی است یعنی بیش از 50 درصد داوطلبین را این گروه آزمایشی تشکیل می‌دهد.
 
وی کمترین داوطلبین را مربوط به گروه آزمایشی هنر دانست و عنوان کرد: شانس قبولی داوطلبین گروه تجربی نسبت به ریاضی و فیزیک کمتر است این درحالی است که ظرفیت پذیرش در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 202 هزار و در گروه آزمایشی علوم تجربی 522 هزار و اندی است.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور شانس قبولی را در گروه آزمایشی ریاضی را بیشتر از گروه‌های دیگر دانست و خاطر نشان کرد: در گروه آزمایشی علوم تجربی رشته‌های مطلوب پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی موجود است که ظرفیت‌های محدودی نسبت به جمعیت دارد.

توکلی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است افزود: سال گذشته یک میلیون و 803 هزار داوطلب داشتیم این در حالی است که امسال یک میلیون و 32 هزار داوطلب داریم یعنی 52 هزار داوطلب در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه داوطلبین دانشگاه آزاد هم از سال گذشته به جمعیت داوطلبین سراسری اضافه شده‌اند، ادامه داد: امسال نسبت به سال گذشته با کاهش آمار داوطلبین مواجه هستیم.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کاهش داوطلیبن در خروجی مسئله چه تأثیری خواهد گذاشت گفت: با توجه به گسترش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و ایجاد دوره‌های مختلف آموزش عالی و یا ایجاد رشته‌های متنوع تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی همه ساله تعداد بیشتری جذب دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌شوند و از این بابت جمعیت متقاضی ورود به آموزش عالی به تدریج کاسته می‌شود. 

**شانس قبولی داوطلبین 68 درصد است
 
توکلی با تأکید بر اینکه در سال 81 بیشترین داوطلبین کنکور را داشتیم افزود: در سال 81 حدود یک میلیون و 550 هزار داوطلب شرکت کننده در آموزن سراسری داشتیم به طوری که برخی در 2 و یا 3 گروه شرکت می‌کردند.
 
وی شانس قبولی را برای شرکت کنندگان 68 درصد دانست و عنوان کرد: از هر 100 نفر 68 نفر پذیرفته می‌شوند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه 68 درصد داوطلبین در ردیف پذیرفته‌شدگان قرار می‌گیرند، افزود: ظرفیت دانشگاه آزاد هم به این ظرفیت اضافه می‌شود. 

**ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران بیشتر از تعداد متقاضیان است
 
توکلی ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران را از تعداد متقاضیان ورود به آموزش عالی بیشتر دانست و اظهار داشت: به همین دلیل بسیاری از صندلی‌ها خالی می‌ماند.
 
وی مسن‌ترین فرد شرکت کننده در آزمون را 79 ساله اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان ورود به آموزش عالی در ایران به طور کلی بسیار زیاد است زیرا هم در خود جوانان شاهد علاقه به تحصیلات عالیه هستیم و هم خانواده‌ها در این راستا مشوق خوبی برای فرزندانشان هستند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: شاید در هیچ کجای دنیا تا به این حد علاقه‌مند به ورود آموزش عالی وجود نداشته باشد. 

توکلی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها افراد دوره‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه‌ها طی می‌کنند به طوری که آنها کمتر علاقه‌‌مند به دوره‌های PHD هستند.
 
وی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی علاقه‌مند هستند تا تمامی مراحل مقاطع تحصیلی دانشگاهی را طی کنند، خاطر نشان کرد: مشتاقان ورود به آموزش عالی در ایران بسیار زیادند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: خانواده‌‌ها از فرزندان خود برای ورود به آموزش عالی حمایت می‌کنند که آنها در آرامش به تحصیل بپردازند.
 
توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به لحاظ تفکیک جنسیتی علاقه‌مندی دخترها و پسرها به کدام گروه‌ها بیشتر است گفت: خانم‌ها بیشتر در گروه آزمایشی تجربی شرکت می‌کنند. به گونه‌ای که 66 درصد این گروه آزمایشی را خانم‌ها و 34 درصد دیگر را آقایان تشکیل می‌دهند.
 
**بیشترین داوطلیبن گروه آزمایشی ریاضی آقایان هستند
 
وی با بیان اینکه در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 38 درصد داوطلبی را خانم‌ها و 62 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند گفت: در گروه آزمایشی ریاضی وفنی بیشترین داوطلبین آقا هستند. 

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون زمان آزمون سراسری سال 93 گفت: آزمون سراسری سال 93 در صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه 5 تیرماه جمعه 6، و صبح شنبه 7 تیرماه در 364 شهرستان و بخش کشور و 15 کشور خارجی برگزار می‌شود. 

توکلی اضافه کرد: آزمون گروه ریاضی و فنی صبح و آزمون گروه هنر بعداز ظهر پنجشنبه 5 تیرماه، آزمون گروه علوم تجربی صبح و آزمون گروه زبان‌های خارجه بعدازظهر جمعه 6 تیرماه و آزمون گروه علوم انسانی صبح شنبه 7 تیرماه برگزار می‌شود. 

وی ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، بین‌الملل دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پیام نور، غیرانتفایی و غیردولتی را در دو مرحله دانست و عنوان کرد: در مجموع یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر متقاضی شرکت در آزمون سراسری هستند به گونه‌ای که از این تعداد 608 هزار و 852 نفر زن و 422 هزار و 470 نفر مرد هستند.

توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شرکت‌کنندگان درآزمون سراسری سال 93 چگونه می‌توانند کارت خود را دریافت کنند گفت: در آزمون سراسری سال 93 همانند سال گذشته به هریک از داوطلبین گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان‌های خارجه اجازه داده شده بود که در صورت علاقه در گروه آزمایشی هنر و نیز علاقه خود را در فرم ثبت نام اعلام کنند که بر این اساس تعداد 43 هزار و 514 داوطلب علاقمندی خود را اعلام کرده‌اند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کارت شرکت در آزمون سراسری سال 93 و برگه راهنمای مربوطه از روز یکشنبه اول تیرماه بر روی سایت قرار داده شد و با توجه به اینکه آزمون عملی و اختصاصی هریک از گروه‌های آزمایشی در یک نیم‌روز برگزار می‌شود داوطلبین هریک از گروه‌ها ضرورت دارد پرینت کارت گروه مربوطه را داشته باشند، یعنی داوطلبینی که در دو یا سه گروه ثبت نام کرده‌اند می‌توانند دو، سه کار داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه برای داوطلبین گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 222 هزار و 507 نفر، گروه آزمایشی تجربی 522 هزار و 833 نفر، گروه آزمایشی گروه انسانی 263 هزار و 72 نفر ، گروه آزمایشی هنر با توجه به آمار علاقه‌مندان 57 هزار و 241 نفر و گروه آزمایشی زبان خارجه با توجه به آمار علاقه‌مندان 128 هزار و 976 کارت صادر شده است.
 
توکلی با تاکید بر اینکه برای برگزاری آزمون تعداد 1 میلیون و 194 هزار و 629 کارت صادر شده است، اظهار داشت: از داوطلبین درخواست کردیم که تا 4 تیر به سایت سازمان مراجعه کنند و نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام کنند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: تا ساعت 7 بعدازظهر 4 تیر، تعداد 875 هزار داوطلب از یک میلیون و 31 هزار و 322 داوطلب کارت ورود به جلسه آزمون خود را دریافت کرده‌اند، یعنی 85 درصد داوطلبین کارت ورود به جلسه خود را اخذ کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه داوطلبین گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امروز امتحان می‌دهند، گفت: 11 درصد داوطلبین گروه ریاضی و فنی کارت خود را دریافت نکرده‌اند.
 
توکلی با بیان اینکه داوطلبین گروه آزمایشی ریاضی و فنی تا ساعت 24 دیروز می‌توانستند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند ادامه داد: داوطلبین گروه آزمایشی هنر تا ساعت 10 امروز نیز فرصت دریافت کارت خود را دارند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه داوطلبین گروه آزمایشی تجربی صبح جمعه امتحان خواهند داد افزود: تا 10 صبح جمعه این داوطلبین می‌توانند به سایت برای دریافت کارت خود مراجعه کنند.
 
وی ادامه داد: داوطلبین گروه آزمایشی علوم انسانی هم تا ساعت 4 بعدازظهر روز جمعه می‌توانند نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند.
 
توکلی از داوطلبین درخواست کرد که به موقع در جلسه آزمون ادامه داشته باشند و هر داوطلب باید اصل کارت ملی و اصل شناسنامه خود را همراه داشته باشند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبین باید چند مداد سیاه پررنگ، مدادتراش و مدادپاک‌کن به همراه داشته باشند گفت: بردن کتاب، ماشین‌حساب، تلفن همراه، پیجر و بی‌سیم در جلسه امتحان ممنوع است، به طوری که طبق مقررات با متخلفین برخورد خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه درب حوزه‌های امتحانی 7 صبح بسته خواهد شد، گفت: ساعت 2:30 بعدازظهر نیز درب حوزه‌های امتحانی بسته می‌شود.
 
توکلی با بیان اینکه آزمون در صبح‌ها ساعت 7:30 و در بعدازظهر ساعت 15 آغاز خواهد شد گفت: داوطلبین باید در مدت مشخص شده به سوالات عمومی و اختصاصی خود پاسخ دهند.
 
** سوالات آزمون سراسری مفهومی است
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون چگونگی طراحی سوال‌ها در آزمون سراسری خاطرنشان کرد: سوالات مفهومی است و افرادی که کتب درسی را مطالعه کرده باشند، می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.
 
وی سطح دشواری سوالات کنکور در تمامی دروس را برای داوطلبان متوسط دانست و عنوان کرد: سوالات آزمون عمومی و اختصاصی به صورت 4 گزینه‌ای و از کتاب‌های اعلام شده در دوره دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی مطرح می‌شود.
 
توکلی با بیان اینکه آزمون سراسری سال 93 برای داوطلبین 5 گروه آزمایشی مانند سال گذشته در یک مرحله برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبان در یک جلسه به سوالات عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوطه پاسخ می‌دهند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت داوطلبین در کلاس‌های آموزشی کنکور ضرورت دارد گفت: با نگاهی به برگزیدگان سال‌های گذشته کنکور سراسری متوجه می‌شویم که تمام آنها در کلاس‌های کنکور شرکت نکرده‌اند.
 
** بسیاری از رتبه‌های برتر از شهرستان‌های دورافتاده کشور هستند
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از رتبه‌های برتر از شهرستان‌های دورافتاده کشور هستند، ادامه داد: این عده خودشان کتابها را مطالعه و تست‌زنی را تمرین کرده‌اند، بنابراین کسانی که کتاب‌ها را به دقت مطالعه کنند بدون شرکت در کلاس نیز می‌توانند موفق باشند.
 
*** داوطلبین به 100 سوال عمومی در 75 دقیقه پاسخ می‌دهند
 
توکلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعداد سوالات دفترچه‌های آزمون سراسری به چه میزان است گفت: هریک از داوطلبین آزمون باید به 100 سوال در دفترچه سوالات عمومی پاسخ دهند که از این تعداد 25 سوال به زبان و ادبیات فارسی، 25 سوال به زبان عربی، 25 سوال به فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سوال به زبان خارجه انگلیسی اختصاص دارد و داوطلبین به 100 سوال عمومی در مدت 75 دقیقه پاسخ می‌دهند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبینی که معارف غیر اسلامی یا زبان خارجی غیر انگلیسی را انتخاب می‌کنند، باید به سوالات مربوط به اقلیت‌های مذهبی و یا زبان‌های خارجی فرانسه، آلمانی و ایتالیایی و روسی پاسخ دهند.
 
وی درباره آزمون گروه علوم ریاضی و فنی خاطرنشان کرد: داوطلبین گروه علوم ریاضی و فنی پس از دفترچه شماره 1 باید به سوالات اختصاصی مندرج در دفترچه شماره 2 که جمعا 135 سوال اختصاصی است، به مدت 175 دقیقه پاسخ دهند.
 
توکلی گفت: داوطلبان گروه علوم تجربی نیز پس از دفترچه شماره 1 باید به سوالات اختصاصی مندرج در دفترچه شماره 2 که جمعا 170 سوال اختصاصی است به مدت 175 دقیقه پاسخ دهند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبین گروه علوم انسانی نیز باید پس از دفترچه شماره 1 به سوالات اختصاصی مندرج در دفترچه شماره 2 که جمعا 180 سوال اختصاصی است، به مدت 165 دقیقه پاسخ دهند.
 
وی با اشاره به اینکه داوطلبین باید قبل از بازکردن سوالات کنترل‌های لازم را انجام دهند اظهار داشت: دفترچه‌ها با توجه به شماره داوطلبین و مشخصات آنها داده می‌شود.
 
توکلی با اشاره به اینکه دفترچههای آزمون سراسری همچون سال گذشته شخصی‌سازی شده است گفت: شماره ، نام و نام خانوادگی داوطلب بر روی دفترچه درج شده است.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه توصیه می‌کنم در پاسخگویی به سوالات داوطلبین فکر کنند تا گزینه صحیح‌تر را بیابند افزود: به داوطلبین توصیه می‌کنیم که متن سوالات را به دقت بخوانند و از میان 4 گزینه، صحیح‌ترین را انتخاب کنند و بلافاصله در پاسخنامه جواب درست را درج کنند.
 
وی افزود: اگر داوطلبین پاسخ سوالی را نمی‌دانند بهتر است علامت‌گذاری در کنار سوال کنند تا در فرصت باقیمانده بار دیگر به بررسی بپردازند.
 
توکلی افزود: به داوطلبین سالهای بعد توصیه می‌کنم که اگر میخواهند در آزمون موفق باشند، حتما کتابها را به دقت مورد مطالعه قرار دهند، به طوری که تست‌زنی برای یادگیری نیست بلکه برای تمرین و ممارست است.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر گزینش داوطلبین گفت: در سال گذشته سوابق تحصیلی یعنی نمرات دروس تراز شده امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان داوطلبان نظام جدید لحاظ شده بود.
 
وی با اشاره به اینکه سوابق تحصیلی تاثیر مثبتی در آزمون سراسری خواهد داشت گفت: اگر سوابق تحصیلی باعث افزایش نمره کل داوطلب شود آن را اعمال خواهیم کرد، یعنی دو نمره کل برای داوطلب در نظر می‌گیریم.
 
توکلی با اشاره به اینکه نمره مثبت داوطلب یک امتیاز محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: در کنکور 93 تصمیم گرفته شده تا براساس مصوباتی که به سازمان اعلام شده سوابق تحصیلی تاثیر مستقیمی در نتیجه آزمون داوطلبین داشته باشد.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه نمره آزمون 75 درصد از نمره کل و سوابق تحصیلی 25 درصد ملاک گزینش قرار می‌گیرد، ادامه داد: سعی می‌کنیم نمرات سالهای مختلف را به نوعی تراز قرار دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته برای فرزندان جانبازان 25 تا 49 درصد سهمیه در نظر می‌گرفتیم، افزود: این سهمیه از سهمیه باقیمانده فرزندان شاهد تغذیه می‌شد.
 
توکلی با اشاره به اینکه سهمیه فرزندان شاهد را 5 درصد افزایش داده بودیم، گفت: اگر ظرفیتی باقی می‌ماند برای فرزندان جانبازان منظور می‌کردیم.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به مصوبه سال 91 افزود: قرار شد از امسال بجز سهمیه رزمندگان بقیه افراد را جزء این 20 درصد قرار دهیم تا همه با هم در این مسئله رقابت کنند.
 
وی ادامه داد: ثبت نام کنندگان د آزمون سراسری سال 93 در نیمه اول مرداد جواب آزمون خود را به صورت کارنامه می‌توانند در سایت سازمان مشاهده کنند، ادامه داد: افراد پس از ملاحظه کارنامه خود در آزمون سراسری در صورتی که متقاضی آزمون دانشگاه آزاد باشند می‌ـوانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند، به گونه‌ای که گزینش این دسته از افراد جداگانه خواهد بود.
 
توکلی در پاسخ به نحو محاسبه نمره منفی در کارنامه افراد گفت هر داوطلب اگر به یک سوال درست جواب بدهد سه نمره مثبت دریافت می‌کند و اگر به سوالی غلط پاسخ دهد یک نمره منفی می‌گیرد و اگر به سوالی جواب ندهد نمره منفی و مثبت برایش منظور نمی‌شود.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه اگر داوطلبی پاسخ سوالی را نمی‌داند بهتر است جواب ندهد گفت: اگر به سوالی بیش از یک جواب داده شود نمره منفی برای داوطلب منظور می‌شود.
 
وی با بیان اینکه گزینش نهایی با تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی منظور خواهد شد، ادامه داد: سوابق تحصیلی قبل از سال 84 لحاظ نخواهد شد.
 
توکلی گفت: بعضی از رشته های آموزش عالی به روش متمرکز و با شرایط خاص است، مثلا برخی از ارگان‌های مختلف به برخی از رشته‌ها بورسیه می‌دهند.
 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه واجدین شرایط می‌توانند حداقل دو رشته را انتخاب کنند، ادامه داد: این عده از افراد که متقاضی استفاده از سهمیه هستند می‌توانند تا 10 تیر به سایت سازمان مراجعه کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۵:۵۴ ۰۵ تير ۱۳۹۳
درمورد کنکور 94 سوال کنید
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۴:۳۳ ۰۵ تير ۱۳۹۳
اوه اوه بازم ميگن جمعيت كمه