معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت:براساس پیش بینی انجام شده امسال ۳ هزار و ۵۰۰ تن شلتوک و ۲ هزار و ۲۰۰ تن برنج سفید در شهرستان طارم برداشت می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سعید حیدری با اشاره به اینکه امسال سطح زیر کشت برنج حدودا 700 هکتار است، اظهار کرد: سطح زیر کشت با توجه به مقدار آب موجود در منطقه تغییرمی کند و تا 900 هکتار هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سطح زیر کشت برنج سفید تا یک هزار و 200 هکتار هم می‌رسید،گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته با کمبود آب در زمینه کاشت برنج سفید مواجه هستیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم به میزان کشت مستقیم و نشایی اشاره کرد و افزود: 70 درصد برنج به صورت نشایی و 30 درصد به صورت مستقیم کشت می‌شود.

وی با اشاره به هزینه بالای برداشت آب از چاه توسط کشاورزان برای آبیاری برنج اشاره و تصریح کرد: اگر آب رودخانه به میزان مورد نیاز نباشد و کشاورزان مجبور می‌شوند از آب چاه استفاده کنند چون هزینه بهره برداری از آب چاه بالاست و صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

حیدری گفت: در حالت عادی همه برنج کاران از آب رودخانه برای کاشت برنج استفاده می‌کنند و تنها 5 درصد کشاورزان با آب چاه به دلیل کمبود آب رودخانه آبیاری می‌کنند.

وی به روش خشکه کاری در کاشت برنج اشاره کرد و افزود: این روش به صورت آزمایشی برای کاشت برنج استفاده شد ولی به دلیل ایجاد علف هرز زیاد توسط کشاورزان مورد استقبال قرار نگرفت.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در خرید و فروش برنج واسطه گر وجود ندارد و در محل کارخانه مستقیما به خرید و فروش می‌رسد.

وی در مورد فعالیت شالیکوبی‌ها در طارم نیز ابراز کرد: در حال حاضر سه شالیکوبی در طارم فعال می‌باشد و فعلا جوابگوی نیاز شهرستان است.

حیدری با بیان اینکه کاشت برنج در طارم به روش سنتی انجام می‌شود، تصریح کرد: چون اراضی‌های مورد کاشت کوچک هستند و مراحل آماده سازی در روش مکانیزه با توجه به شرایط آب و هوایی مشکل است و در صد سبز شدگی نشاها پایین می‌باشد، روش مکانیزه توسط کشاورزان استقبال نشد.

وی به نبود صادرات در بخش برنج سفید اشاره کرد و افزود: چون برنج کیفی تولید می‌کنیم در داخل کشور استقبال می‌شود و صادرات در این بخش صورت نمی‌گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه ارقام تولیدی برنج امسال صدری و علی کاظمی است تصریح کرد: پیش بینی می‌شود قیمت برنج تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر قیمت برنج به سیاستگذاری دولت و میزان واردات بستگی دارد،بیان کرد: در سال گذشته ارقام علی کاظمی 7 هزار و 500 تومان وصدری 8 هزار و 500 تومان به فروش رسید.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
برچسب ها: زنجان ، برنج ، طارم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.