"اسنودن" از طریق ارتباط ویدئویی زنده در شورای اروپا صحبت‌های قابل تأملی کرد؛ حتی یک سند وجود ندارد مبنی بر اینکه حجم گسترده جاسوسی آژانس، حتی جلوی یک عملیات تروریستی را گرفته باشد!

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از اشپیگل؛ ادوارد اسنودن روز سه شنبه 24 ژوئن 2014 از طریق ارتباط ویدئویی، در جلسه شورای اروپا شرکت کرد و درباره حفاظت اطلاعات سخن گفت. وی افزود من هیچ راه دیگری بجز حضور در میان عموم مردم نداشتم:

«عموم مردم باید در جریان مسائلی که مربوط به آن‌هاست قرار بگیرند.» اسنودن با گفتن سخنانی از این دست، افشاگران را انسان‌های شجاعی معرفی کرد که به  سمت منافع عموم مردم حرکت می‌کنند. وی همچنان به عنوان پناهنده در روسیه به سر می‌برد و پیشنهاد پناهندگی از حدود 20 کشور دیگر مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا را رد کرده است.


اسکرین‌شات از پخش زنده جلسه شورای اروپا با موضوع حقوق بشر

در جلسه 80 دقیقه‌ای روز سه‌شنبه، اسنودن بار دیگر دلایل خود را ذکر کرد که چه چیزی باعث شد زندگی عادی خود را متوقف کند و دست به افشاگری بزند: «احساس می‌کردم این وظیفه من در قبال مردم کشورم، دولت و خانواده‌ام است که آن‌ها را نسبت به برنامه‌های جاسوسی مطلع کنم.»

اسنودن در ویدئوی زنده‌ای که از مسکو با جلسه شورای اروپا برقرار نمود تأکید کرد که همچنان به درستی تمام اقداماتی که تاحالا انجام داده ایمان دارد. وی افزود:‌ من اسناد جاسوسی را تحت شرایط خاصی در اختیار خبرنگاران رسانه‌ای قرار می‌دادم و از آن‌ها خواسته بودم پیش از انتشار اسناد، اعلام کنند که حق پاسخگویی برای دولت مذکور محفوظ است. 

واضح است که جاسوسی از عموم شهروندان، هیچ کمکی به مبارزه با تروریسم نمی‌کند

ضمناً خبرنگاران در انتخاب اینکه کدام سند را منتشر کنند و کدام را نه، آزاد بودند. من هم بیشتر اسنادی را به آن‌ها می‌دادم که قابل فهم برای عموم باشد. وگرنه اگر مخاطبم کارکنان سرویس‌های اطلاعاتی و مطلعین در این حوزه بود، حجم افشاگری‌ها بسیار گسترده‌تر می‌شد. اسنودن معتقد است:

افشاگری‌های من هنوز متوجه اشخاص حقیقی یا خطری برای امنیت کشوری خاص نبوده است. حتی یک سند وجود ندارد مبنی بر اینکه حجم گسترده جاسوسی آژانس، حتی جلوی یک عملیات تروریستی را گرفته باشد! بر عکس، این افشاگری‌هاست که باعث می‌شود تروریست‌ها از ترسشان کمتر با هم ارتباط برقرار کنند و این خیلی هم مثبت است.

به گزارش اشپیگل، اسنودن در ادامه افزود:

من خودم انتخاب کردم که شهروندان جهان را از جاسوسی‌ها آگاه کنم، چون تا پیش از آن جلسات گفتگو میان کارکنان سطح بالا وجود داشت که به نتیجه‌ای نرسید. همکاران ما بیشتر درصدد بودند مشکلات را مخفی کنند تا اینکه حل کنند. من اگر خطایی مرتکب می‌شدم، خطر اخراج یا زندانی شدنم وجود داشت، بی‌آنکه چیزی این وسط تغییر کند. به همین خاطر من از تمام مکانیسم‌های بین‌المللی که از افشاگران حمایت می‌کنند، کمک می‌خواهم.

ادوارد اسنودن آوریل سال جاری هم در این شورا شرکت کرده و پایان جاسوسی‌ عمومی توسط سرویس‌های اطلاعاتی را خواستار شده بود.

گفتنی است، 47 کشور در شورای اروپا عضو هستند. این سازمان بین‌المللی که مقرّ آن در استراسبورگ فرانسه است، مسئول رسیدگی به امور حقوق بشری در این شوراست. کنوانسیون حقوق بشر اروپا و دیوان عدالت اروپا شاخه‌هایی از شورای اروپا هستند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار