کاشت و برداشت یونجه در شهرستان ریگان رونق زیادی دارد و مازاد تولید این شهرستان به دیگر نقاط کشور برای علوفه ی دام صادر می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، این روزها اهالی شهرستان ریگان در حال برداشت یونجه وبسته بندی کردن آنها به اقصی نقاط کشور هستند.

به دلیل تولید انبوه یونجه در شهرستان ریگان مازاد آن در دیگر نقاط کشور به فروش می رسد که این امر باعث رونق اقتصادی این شهرستان شده است.

این گیاه در تمام روستاهای ریگان کشت می‌شود وبه جز تهیه علوفه از یونجه و بذر آن، از برگ های جوان یونجه در غذاهای سنتی استفاده می‌شود، یکی از غذاهای سنتی که ازیونجه در این شهرستان به دست می‌آید بورک "نانی که با یونجه‌های جوان"پخته شده است.

یکی دیگر از غذاهای سنتی که از یونجه های جوان در آن استفاده می‌شود تهیه آش سبزی است که این غذا بیشتر در ایام پاییز و زمستان برای کسانی که دچارسرماخوردگی هستند، تهیه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان در این باره گفت: 10 هزار بهره‌ بردار در حال فعالیت در 40 هزار هکتار از اراضی شهرستان هستند که از این میزان 21 هزارهکتار آن خرما و یونجه است.

موسی جلالی با اشاره به اینکه شهرستان ریگان دارای آب و زمینی حاصل خیز درزمینه کشاورزی است، افزود: در این شهرستان 200 حلقه چاه عمیق و 300حلقه چاه بدون مجوز و 50 رشته قنات دایر است.

وی تصریح کرد: یونجه ی تولیدی ریگان در کشور بی‌نظیر است و بیش از 7 هزار هکتاراز اراضی شهرستان زیر کشت یونجه قرار دارد که گیاه طی سال 10 ماندگار و از هر هکتار 10 تا 15 تن یونجه برداشت و به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با اشاره به اینکه یونجه شهرستان ریگان از کیفیت مطلوبی برخوردار است، عنوان کرد: با وجود علوفه کافی در این شهرستان پرورش دام سبک رو به افزایش است به طوری که بیش از 260 هزار رأس دام سبک در این شهرستان نگهداری می‌شود.

جلالی با اشاره به اینکه بذر یونجه دارای قیمت مناسب است و به دیگر استانهای کشور صادر می شود افزود: بذر یونجه به طورمتوسط هر کیلو بین هشت تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: 50 درصد این محصول به صورت خشک برای غذای دام‌ به سایراستان‌های کشور ارسال می‌شود.

وی گفت: با توجه به وجود یونجه ، درختان ، گیاهان، آب فراوان و برکه‌های زیبا در ریگان توسعه زنبورداری نقش مهمی در اقتصاد این شهرستان دارد.

مجید اعتمادی فرماندار ریگان نیز با اشاره به اینکه محصولاتی از جمله یونجه گندم ،جو ،حنا ،وسمه، ذرت ومحصولات جالیزی و... در این شهرستان کشت وبرداشت می شوند، خاطرنشان کرد : امسال نیز با کشت هندوانه وخربزه در مزارع ریگان محصولی با کیفیت و وزنهای بالای 15و25کیلوگرم روانه ی بازار شد./ب


برچسب ها: کاشت ، یونجه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.