وزیر دفاع انگلیس که به عربستان سفر کرده بود با حضور در استودیوی شبکه الحدث (العربیه) به برخی سوالات پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "فلیپ هاموند"، وزیر دفاع انگلیس درباره هدف از این سفر گفت: چندین موضوع مهم وجود دارد که ما آن ها را با متحدانمان در منطقه خلیج فارس و دیگر کشورها بررسی می کنیم اما هدف از این سفر بررسی اوضاع عراق بوده است و این که دیدگاه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس چیست. 

وی گفت خطر داعش نه تنها عراق را تهدید می کند بلکه خطری برای منطقه و غرب است. اگر داعش بتواند در بخش هایی از خاک عراق و سوریه حکومت تشکیل دهد بی شک این سرزمین پایگاه تروریست ها خواهد شد. 

وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: بی شک عامل بحران کنونی عراق به داخل این کشور هم باز می گردد. ما با دولت عراق تماس برقرار کرده ایم و از آن خواسته ایم که متعلق به همه مردم عراق باشد.

مجری برنامه در ادامه از هاموند درباره علت تشدید نگرانی های غرب از جنگجویان خارجی عضو داعش سوال کرد که وی پاسخ داد: شمار زیادی از اتباع غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنگ ها شرکت دارند. آن ها آموزش می بینند و با تجربه می شوند و سپس به کشورهای ما باز می گردند و دست به عملیات می زنند. این مساله، مساله امنیت ملی ماست. 

وزیر دفاع انگلیس همچنین درباره نقش ایران در عراق و سوریه مدعی شد: ما درباره نقش ایران در بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس نگرانیم. جامعه بین الملل باید برای حل بحران عراق ، ایران و کشورهای صاحب نفوذ دیگر را مشارکت دهد تا تمامیت ارضی عراق پابرجا بماند.

وی افزود: اگر حل بحران عراق را فقط در چارچوب نظامی ببینیم بسیار طولانی خواهد شد اما امیدواریم دولت عراق به مشارکت با دیگران روی آورد.

وزیر دفاع انگلیس درباره ارتباط مسایل عراق با مذاکرات هسته ای غرب با ایران گفت: گمان نمی کنم که این مذاکرات به صورت مستقیم با تحولات عراق در ارتباط باشد اما این مذاکرات می تواند راه را برای مذاکره محدود با ایران که قبلا امکان نداشت هموار کند. ما همیشه گفته ایم که خواهان داشتن کانال ارتباطی با همه کشورهای منطقه هستیم تا بتوانیم بهتر بحران ها را حل کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار