"هانس فیشر" رئیس جمهور اتریش تصریح کرد که یکی از موضوعات مورد بحث با رئیس جمهور روسیه، فرصت خوب مذاکره با ایران درباره استفاده از انرژی هسته ای در این کشور بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، رئیس جمهور اتریش تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد بحث ما با رئیس جمهور روسیه، فرصت خوب مذاکره با ایران درباره استفاده از انرژی هسته ای در این کشور بود.

"هانس فیشر" در کنفرانس خبری با "ولادیمیر پوتین "همتای روسی خود تصریح کرد نظر ما درباره مذاکره با ایران مثبت و همراه با واقعیت است.

بر پایه این گزارش گولادیمیر پوتین"رئیس جمهوری روسیه در این کنفرانس خبری گفتگوها 
با فیشر را سازنده و نتیجه بخش خواند و افزود این گفتگو همه مسائل فی مابین را در برگرفت. 

وی با یادآوری این که رابطه میان روسیه و اتریش سال ها است که به خوبی ادامه دارد گفت: ما در این گفتگو روابط دوجانبه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را بررسی کردیم. 

رئیس جمهوری روسیه پیش بینی کرد که روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در آینده رو به رشد خواهد بود و دستاوردهای بزرگی را شامل می شود. 

وی مبحث انرژی را از دیگر موضوعات مورد بررسی خواند و یادآور شد اتریش نخستین کشور اروپایی است از سال 1968 با اتحاد شوروی سابق قرارداد مبادله گاز طبیعی را امضا کرد و این در حالی است که روسیه و اتریش در این سال ها به تعهدات خود پایبند بوده اند. 

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: امروز در جدول کاری ما ساخت خط لوله جنوبی پیشنها شد که از اهمیت راهبردی برخوردار و برای صادرات گاز به اروپا مهم است. همچنین گسترش روابط کارفرمایان و سرمایه گذاران در دو کشور بررسی شد.

پوتین افزود موضوع دیگر هم که به طور مفصل درباره آن بحث کردیم مسائل منطقه به ویژه بحران اوکراین بود. ما در این باره با یکدیگر متفق القول هستیم و معتقدیم که سخن گفتن از توقف خونریزی در اوکراین کافی نیست بلکه خشونت نیز در این کشور باید متوقف شود. 

وی با بیان این که در برخی از مناطق اوکراین هنوز درگیری وجود دارد و به تبع آن مردم کشته و مجروح می شوند تاکید کرد سران این کشور باید اظهارات خود را به مرحله عمل بیاورند و فقط از برقراری آرامش سخن نگویند و در پی به نتیجه رسیدن باشند. من معتقدم هفت روز برای آتش بس کافی نیست و گفتگوهای مستقیم میان طرف های درگیر باید بیشتر ادامه داشته باشد. 

رئیس جمهور روسیه افزود: مرحله نخست گفتگوهای ما بسیار ارزشمند و بدون شک در برقراری آرامش و از بین رفتن بحران در اوکراین مفید بود.

وی درباره حقوق بشر نیز گفت: مسئله اعدام همان گونه که در کشورهای دیگر نیز وجود دارد باید درباره آن بحث و بررسی بیشتری انجام شود. 

بر پایه این گزارش ؛ رئیس جمهور اتریش نیز در کنفرانس خبری اظهار داشت: من از روسیه درخواست می کنم از به کار بردن نیروهای روسی در خاک اوکراین جلوگیری کند. 

هانس فیشر افزود: من امروز با اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان درباره اوضاع کی یف صحبت کردم. وی گفت: حقیقت این است که بخشی از نژادپرست ها در اوکراین وجود دارند که با مقامات مرکزی کی یف به توافق نمی رسند اما با این وجود برخی از آن ها هم هستند که با مقامات کی یف به توافق رسیده اند. ما امروز با مشارکت وزیر امور خارجه روسیه و اتریش این موضوع را نیز بررسی کردیم و امیدوارم امروز در وین مذاکرات ما به نتیجه مطلوب برسد. 

رئیس جمهور اتریش تاکید کرد: رسیدن به راه حل مسالمت آمیز در اوکراین و حل بحران در این کشور هدف اصلی ما است. 

هانس فیشر اعلام کرد موضوع دیگر ایجاد خط لوله جنوبی بود که قرارداد آن میان دو شرکت او ام اف (OMF) و شرکت گازی روسیه امضا شد. ایجاد این خط لوله گازی بسیار مهم است. البته مجارستان ، بلغارستان و صربستان نیز باید در جریان این توافق قرار بگیرند و با ما همکاری کنند و شرکت های اروپایی نیز در اجرای این طرح ما را یاری خواهند کرد. 

فیشر همچنین درباره حقوق بشر در مصر و احکام اعدام صادره در حق محکومان این کشور گفت: ما مخالف حکم اعدام هستیم و قرار شد وزیران دادگستری ما این مسئله را به گونه عمیق و ریشه ای بررسی کنند. 

وی گفت: سازمان عفو بین الملل پیشنهاد داد من این موضوع را بررسی کنم و من از چهل سال پیش یکی از اعضای موسس این سازمان هستم.

وی همچنین گفت: روابط دوجانبه ما رو به رشد و گسترش است و در زمینه تجاری میزان مبادلات ما به هفت میلیارد یورو رسیده است. ما در مورد مسائل بین المللی نیز با مشارکت لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بحث کردیم. 

رئیس جمهور اتریش همچنین تاکید کرد: یکی از این موضوعات فرصت خوب مذاکرات است که با ایران برای استفاده از انرژی هسته ای ایجاد شده است و در این باره با واقعیت پیش می رویم و نظرمان مثبت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار