روزنامه ایندیپندنت در مقاله ای نوشت: زندانی کردن خبرنگاران الجزیره در مصر به خاطر حمایت الجزیره از مرسی و در واقع برای مجازات قطر است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت در مقاله ای به قلم "رابرت فیسک" با عنوان "جنگ نیابتی میان قطر و عربستان" به مسأله بازداشت خبرنگاران شبکه الجزیره در مصر پرداخت و آن را مجازات الجزیره و بالتبع قطر، بخاطر حمایت از محمد مرسی دانست.

 تحلیلگر این روزنامه در گزارش خود با طرح این پرسش که اگر خطر تهدیدات جانی کافی نیست، آیا خبرنگاران باید علاوه بر خطر جانی یا مجروح شدن، زندان را هم تحمل کنند؟ گفت: درباره احکام سنگین مرتبط با زندانی کردن خبرنگاران الجزیره باید گفت که یکی از خطراتی که در حال حاضر خبرنگاران با آن در هنگام انجام کارشان در یکی از ریشه‌دار ترین کشورهای جهان، مواجه هستند خطر حبس است.

تحلیلگر این روزنامه می گوید: وزیرخارجه آمریکا در رابطه با مسأله خبرنگاران بازداشت شده شبکه الجزیره در مصر با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر قبل از ارائه کمک به مصر به میزان نیم میلیارد دلار صحبت وگفتگو کرد؛ ولی السیسی اقدام به دریافت کمکها کرد اما کاری در این رابطه انجام نداد.

رابرت فیسک سپس می‌نویسد: در رابطه با احکام صادر شده درباره این افراد نباید نقش برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نادیده گرفت؛ چرا که الجزیره یکی از پروژه های سیاست خارجی قطر به شمار می رود که در ماجرای مصر از محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور حمایت کرد ودر پی آن باعث شد تا مصر از 10میلیارد دلار از حمایت قطر محروم گردد.

تحلیلگر این روزنامه می‌گوید: پس از این ماجرا عربستان برای انجام کمک به مصر بجای قطر وارد گشت و تا زمانی که سیسی در قدرت هست و تا زمانی که سلفی‌ها در مصر در سلامت می‌باشند، کمک های عربستان ادامه خواهد داشت.

فیسک  در پایان به مسأله ارتباط احکام صادر شده برای خبرنگاران شبکه الجزیره با حمایت این شبکه از مرسی می‌پردازد ومی‌پرسد: چطور ممکن بود بتوان قطر را مجازات کرد، جز با زندانی کردن خبرنگارانش به بهانه حمایت آنها از تروریسم؟!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار