این روزها قیمت سهام بسیاری از شرکت ها به ارزش اسمی نزدیک شده و حتی ‍پایین تر از ارزش ذاتی معامله می شوند به همین دلیل پیش بینی می شود روند نزولی بازار بزودی متوقف شود.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه   در خصوص روند بازار سرمایه گفت: تاثیرگذاری از تصمیمات کلان اقتصادی، خاصیت بازار سرمایه است و سهامداران باید ریسک سیستماتیک چنین تصمیم هایی را در سرمایه گذاری های خود در نظر بگیرند.

وی در خصوص شرایط بازار سهام با اشاره به اینکه اتفاق این روزهای بازار ناشی از دو موضوع ادامه داد: با توجه به رشد قیمت سهام در سال گذشته ، این روزها بازار در حال تعدیل قیمت هاست.

این کارشناس بازار سرمایه رشد درآمدی غیرمنتظره شرکت ها را در سالهای گذشته ناشی از تغییر فاحش سطح عمومی قیمت ها دانست و گفت: تصور نادرست بسیاری از سهامداران این بود که این رشد سودآوری تداوم خواهد داشت و به همین دلیل قیمت سهام برخی شرکت ها متاثر از این تصور سرمایه گذاران رشد بی رویه ای را تجربه کرد به همین دلیل تا مقطعی بازار نیاز به اصلاح قیمتی داشت.

وی با اشاره به اینکه این اصلاح قیمتی انجام شد، ادامه داد: این روزها قیمت سهام بسیاری از شرکت ها به ارزش اسمی نزدیک شده و حتی ‍پایینتر از ارزش ذاتی معامله می شوند به همین دلیل پیش بینی می شود روند نزولی بازار بزودی متوقف شود.

اسلامی در تشریح عامل دوم گفت: موضوع دوم کاهش قابل توجه جریان نقدی و ورودی به بازار است. به این ترتیب که بخش عمده ای از جریان نقدینگی بازار سرمایه سال گذشته از طریق بنگاه ها و نهادهای بزرگ وارد بازار سرمایه شد و بخشی نیز پس اندازهای مردمی بود.

وی با اشاره به اینکه هر دو این جریانات نقدینگی ورودی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کردند، افزود: سرمایه گذاران حقیقی به دلیل افت مقطعی بازار و توقف رشد شاخص ها، جریان ورود پول را کاهش دادند و بنگاه های پولی و مالی نیز به دلیل محدودیت های مالی جریان نقدی ورودی به بازار سرمایه را متوقف کردند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم امروز دلیل کاهش سرعت گردش و حجم معاملات در بورس را بررسی کنیم به نظر من بزرگترین مشکل محدودیت منابع مالی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: عضو ، هیات ، سازمان ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار