این مقاله با اشاره به کتاب تازه منتشرشدۀ "ادوارد کلاین" با عنوان "دشمنان خونی: کلینتون‌ها علیه اوباماها" اثبات می‌کند که این دو زوج از هم متنفرند و سال‌هاست میان آن‌ها یک دشمنی تلخ وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه بیلد در مقاله‌ای به قلم "هانس یورگ ولوالد" کینه شتری میان زوج "کلینتون" و زوج "اوباما" نسبت به یکدیگر را واکاوی کرد:

"کلینتون‌ها (هیلاری و بیل)" و "اوباماها (میشل و باراک)" دو زوجی هستند که بر مهم‌ترین صندلی‌های ریاست بر ایالات متحده تکیه زده‌اند. آخرین باری که این چهارنفر همزمان جلوی دوربین‌ها حاضر شدند، سال 2012 در آغاز دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

این مقاله با اشاره به کتاب تازه منتشرشدۀ "ادوارد کلاین" (Edward Klein) با عنوان "دشمنان خونی: کلینتون‌ها علیه اوباماها" اثبات می‌کند که این دو زوج از هم متنفرند و سال‌هاست میان آن‌ها یک دشمنی تلخ وجود دارد.


روزنامه بیلد، مصداق‌هایی از این نفرت دوسویه را کنارهم چیده است:

*** میشل، هیلاری را با "گوزن" مقایسه کرد!

"میشل اوباما" بانوی نخست ایالات متحده در جمع دوستان نزدیکش، "هیلاری کلینتون" دوست سابق خود را به یک "گوزن عبوس و زشت" تشبیه کرد.

*** بیل، از باراک بیزار است

بیل کلینتون درباره دوست سابق خود گفته است: «من از هیچکس به اندازه باراک بیزار نیستم. بیشتر از هرکسی که تاکنون زندگی کرده، از او بیزارم.»

به عقیده کلاین، ریشه این کینه شتری در میان دموکرات‌ها به آنجا بازمی‌گردد که اوباما از بیل کلینتون خواسته بود وی را در انتخاب مجددش در سال 2012 یاری کند. اوباما در سال 2011 تلفنی از رئیس جمهور دو دوره قبل آمریکا تقاضای حمایت سیاسی کرده و با همین هدف، در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس با وی قرار ملاقات گذاشته بود.

اما این دیدار به جنجال ختم شد، زیرا بیل، باراک را توجیه کرد که همسرش هیلاری (که در آن زمان هنوز به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه دولت حضور داشت) قصد دارد در انتخابات سال 2016 به عرصه ریاست جمهوری قدم بگذارد.

بیل درباره همسرش هیلاری‌ به اوباما گفت که این زن، باهوش‌ترین کاندید در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. اوباما این تعریف را حمل بر بی‌لیاقتی خودش کرد.


اوباما در حال آویختن مدال موسوم به "آزادی" به گردن بیل کلینتون، همتای سابقش


*** شامی که تبدیل به فاجعه شد

اوباما برای چهارمین بار در مارس 2013 برای رفع کدورت‌ها تلاش کرد؛ جایی که بعد از کناره‌گیری هیلاری کلینتون از سمت وزیرخارجه (و انتصاب جان کری به جای وی) او و همسرش را به یک شام دوستانه در کاخ سفید دعوت کرد.

این شام، تبدیل به فاجعه‌ای شد که پایان دوستی این چهار نفر را رقم زد. کلاین در کتابش، این مهمانی چهار نفره را این طور توصیف می‌کند:

پیش از آغاز شام، اوباما تردید کرد که آیا دادن این مهمانی کلّاً ایده خوبی بود یا نه. به همین خاطر رفتار و سکناتش ترشرو و بداخلاق شد. بعد از سلام احوالپرسی و گپ و گفت‌های معمول، اوباما از بیل کلینتون پرسید که چه نظری درباره کاهش بودجه دارد و چه منافع سیاسی در این اقدام می‌بیند؟ کلینتون در پاسخ، مدتی طولانی درباره این مشکل صحبت کرد.

هیلاری برای عوض کردن موضوع، از میشل پرسید آیا صحت دارد که قصد داری برای سناتوری ایالت ایلینوی کاندید شوی؟ میشل جواب داد: هنوز مطمئن نیستم ولی به آن فکر می‌کنم.

بیل و هیلاری مات و مبهوت به یکدیگر نگاه کردند. سپس بیل کلینتون، صحبت راجع به کمپین انتخاباتی اوباما برای انتخاب مجدد وی را پیش کشید و به اوباما پیشنهاد کرد که این کمپین را با تمام اطلاعات و جزئیات در اختیار اینترنت و رسانه‌های جمعی حزب دموکرات قرار دهد. اوباما تنها لبخند تلخی زد.

در ادامه بحث به اینجا رسید که اوباما پول کمپین انتخاباتی خود را از کجا تأمین می‌کرده و چطور می‌توان از این منبع مالی برای سال 2016 هم برخوردار شد؟ در اینجا صدای طرفین بلند شد و کار به جرّ و بحث کشید.




*** طعنه هیلاری به باراک

سپس هیلاری بار دیگر درصدد عوض کردن فضا برآمد و از اوباما پرسید: «خوشحالی که دیگر نمی‌توانی کاندید شوی؟ به نظر می‌رسد زیاد لذت نبرده باشی.»

اوباما جواب داد: «به هر حال برای کسی که کلّاً از کاندیداتوری من خوشش نمی‌آمد، خوب شد.» در این لحظه بیل کلینتون به گفتگو وارد شد و گفت: «خوب، پس من خیلی خوشبخت بوده‌ام که از من خواستی تو را در انتخاب مجددت به ریاست جمهوری کمک کنم.» اوباما بعد از مکثی طولانی زیرلب گفت: «ممنون!»

بعد از صرف شام وقتی کلینتون‌ها محفل کاخ سفید را ترک کردند، اوباما سری تکان داد و گفت: «برای همین چیزهاست که هیچوقت این مردک را به اینجا دعوت نمی‌کنم.»

در دایره مدیریتی کاخ سفید، معمولاً اختلافات سیاسی بین افراد مخصوصاً بر سر اینکه چه کسی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند،‌ حداقل در همان دوره خاص از جمع محدود سران و رؤسا خارج نمی‌شود؛ ولی گاهی پیش می‌آید که مثل این بار با انتشار کتابی یا رو شدن اسنادی، پرده از برخی عداوت‌ها برداشته می‌شود.

کینه‌ای که کلاین، در کتاب خود بدان می‌پردازد و میان کلینتون‌ها و اوباماهاست، اختلاف کوچکی نیست. احتمال می‌رود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 افشاگران این چنینی بیشتر در مطبوعات آمریکایی بروز کنند.

گزارش از طاهری/

منابع:

http://www.bild.de/politik/ausland/barack-obama/clintons-und-obamas-hassen-sich-36495332.bild.htm
l
http://www.bild.de/politik/ausland/hillary-clinton/neues-buch-floppt-36449918.bild.html


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار