مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هر هکتار از تالاب هامون در صورت احیا بیش از 100 میلیون ریال برای ساکنان منطقه سود اقتصادی در بر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان .، خسرو افسری در کارگروه احیای تالاب هامون در استانداری افزود : اقتصاد و حیات سیستان به تالاب هامون گره خورده است و در صورت احیای این تالاب با توجه به کارکردهای متفاوت آن به ویژه در بخش کشاورزی و صیادی در هر هکتار120 میلیون ریال سود اقتصادی برای ساکنان آن در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خشکیدگی هامون حیات انسانی و جانوری را با خطر جدی مواجه خواهد کرد افزود: جامعه بین‌المللی و کشور افغانستان باید حقابه هامون را از حقابه ایران جدا بداند و در راستا با تامین آب به منظور کمک به این تالاب بین المللی به قوانین زیست محیطی دنیا احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه بارش رحمت الهی و جاری شدن آب در هامون در سال جاری پس از سال ها نشاط و شادمانی را بر چهره مردم سیستان نمایان ساخت افزود: در این راستا با اجرای برنامه مدیریتی یکپارچه و طرح های مطالعاتی لازم در راستای حفظ این شادی و بقای زندگی در هامون گام برداشت.

افسری با اشاره به افزایش اعتبارات در راستای احیا و حفظ این تالاب با رشد بیش از 300 درصدی همراه بوده است بیان کرد : تشکیل کارگروه های آموزشی، برگزاری کارگاه های مشورتی، اجرای فاز یک احیای تالاب هامون و شناسایی نقاط قوت و تهدید در این تالاب از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان در راستای صیانت از هامون تا کنون انجام شده است.

وی با اشاره به اختصاص 5 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار به منظور احیای تالاب هامون ابراز داشت: این اعتبار تاکنون به منظور انجام عملیات لایروبی، بذرپاشی، مطالعه نیاز آبی هامون، مطالعه طرح احیای تالاب، جلوگیری از ریزگرد ها، کاشت نی در تالاب و همچنین در امورات فرهنگی از جمله تهیه فیلم های مستند با همکاری صدا و سیما هزینه شده است.

افسری اظهار کرد : همچنین خرید تجهیزات ماهواره ای به منظور تهیه نقشه های هوایی و امکان مطالعات از طریق فناوری های روز دنیا نیز در این راستا در دستور کار قرار دارد.

  انتهای پیام /ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.