هاآرتص نوشت: اشتباهات اوباما در خاورمیانه درحالیکه اسرائیل دوست و متحد راهبردی آن در منطقه است، لزوما اجتناب ناپذیر نبود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی در تحلیلی به قلم "موشه آرنز" نوشت: به گفته "توماس فریدمن" مقاله نویس نیویورک تایمز، نسخه باراک اوباما برای سیاست خارجی آمریکا "اجتناب از کارهای ابلهانه" است. اما این راهبرد برای هدایت سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه کافی نبوده است. بهترین طرحهای اوباما برای این ناحیه از جهان پوچ از آب درآمده است. بدتر آنکه هزاران آمریکایی جان شان را از دست دادند، تریلیونها دلار به هدر رفته است و آشوب در خاورمیانه حتی حادتر شده است. آنچه را که به عنوان دستاوردهای آمریکا در بوق و کرنا کردند، به شکست تبدیل شده است. اکنون واشنگتن به طور مذبوحانه برای کمک فقط به ایران رو می آورد.

این گزارش می‌افزاید: بدیهی است که این چیزی نیست که اوباما در زمان ورود به قاهره در چهارم ژوئن 2009 و ایراد نطق "شروع جدید" در ذهن داشت. وی با تاکید بر اینکه نام کوچک دوم وی حسین است و اینکه جوانی اش را در یک محیط اسلامی سپری کرده بود و نقل قول  از قرآن کریم، سعی کرد این پیام را منتقل کند که وی از ویژگی منحصر به فردی برای درک کشورهای اسلامی و ایجاد تفاهم و خاتمه دادن به خصومت بین کشورهای اسلامی و آمریکا برخوردار است. 

هاآرتص نوشت: البته باید اذعان کرد که دولت اوباما اولین دولتی نبود که اشتباهات جدی در سیاست خاورمیانه مرتکب شد. هری ترومن گرچه اولین رئیس جمهور آمریکا بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت، در زمانی که اسرائیل در برابر تهاجم ارتشهای متحد عرب مقاومت می کرد، آنرا مورد تحریم تسلیحاتی قرار داد و موجب شد اسرائیل برای تهیه تسلیحات طی جنگ به چک اسلواکی روی آورد. دوایت آیزنهاور فشار شدیدی بر دیوید بن گورین برای عقب نشینی از صحرای سینا و نوار غزه پس از بحران سوئز اعمال کرد که بعدا در آن مورد ابراز تاسف کرد. دولت ریگان از صدام طی تهاجم عراق به ایران حمایت کرد. به استثناء موارد جسته و گریخته،‌ سیاست آمریکا در خاورمیانه طی سالیان متمادی مملو از اشتباهات فاحش بود. 

*** اوباما اسرائیل را بعنوان بهترین دوستش رها کرد
در ادامه این گزارش آمده است: آیا اشتباهات اوباما در خاورمیانه اجتناب ناپذیر بود؟ نه لزوما. آمریکا یک دوست در این ناحیه داشت که اسرائیل بود. تخصص اسرائیل می توانست بخوبی در خدمت آمریکا باشد و احتمالا از برخی اشتباهات دولت اوباما جلوگیری کند. اما اوباما با بهترین دوستش در این ناحیه سر جنگ داشته است. پیام وی در نطقش در قاهره روشن بود. وی با اشاره به شهرک سازیهای اسرائیل در یهودیه و سامریه اعلام کرد که زمان توقف این شهرک سازیهای فرا رسیده است. وی در سالهای بعد این موضوع را روشن کرد که از اسرائیل انتظار دارد به مرزهای آتش بس سال هزار و نهصد و چهل و نه بازگردد که به آنها به عنوان مرزهای 1967 اشاره کرد. انتقاد وی از اسرائیل و اعمال فشارش بر اسرائیل هرگز خاتمه نیافت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار