246 چشمه شناسنامه دار در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در میان آنها، چشمه های بزرگ دیمه کوهرنگ، باغ رستم بهشت آباد اردل، چشمه سفید بروجن و سندگان لردگان مهمترین ذخایر آب معدنی این استان به شمار می روند.

بر اساس سند چشم انداز توسعه استان چهارمحال و بختیاری، بسته بندی آب معدنی با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب، این استان را به بزرگترین مرکز بسته بندی آب خاورمیانه تبدیل می کند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری می گوید: در این استان 13 واحد صنعتی آب معدنی با ظرفیت بسته بندی سالانه 439 میلیون لیتر وجود دارد که برای راه اندازی این تعداد واحد، هزار و 157 میلیارد ریال سرمایه گذاری و زمینه اشتغال بیش از هزار نفر فراهم شده است.

سید نعیم امامی می افزاید: اکنون سالانه بیش از 500 میلیون لیتر آب معدنی در شرکت های تولید و بسته بندی آب در شهرستان های شهرکرد، کوهرنگ و فارسان تولید و روانه بازار می شود.
وی اضافه می کند: 27 طرح بسته بندی آب معدنی استان اکنون در دست اجراست که با بهره برداری از این واحدها ظرفیت تولید و بسته بندی آب معدنی در چهارمحال و بختیاری به 5 میلیارد لیتر در سال خواهد رسید.

امامی، با اشاره به ایجاد نخستین شهرک تخصصی آب معدنی در استان چهارمحال و بختیاری می گوید: تاکنون 50 درصد زیر ساخت های این شهرک فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک
های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید: بزرگترین طرح انتقال آب معدنی کشور و خاورمیانه در شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ در مساحتی نزدیک به 4 هزار و 200 مترمربع از چشمه دیمه تا این شهرک صنعتی درحال اجراست.
رضا گنجی می افزاید: ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی سالانه 2 میلیارد و 835 لیتر آب است که با بهره برداری از آن، زمینه اشتغال بیش از یک هزار نفر فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور 10 مجوز تأسیس واحدهای تولید و بسته بندی آب معدنی می گوید: تولید آب معدنی از مزیت های اصلی این استان محسوب می شود که تبدیل آن به یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی و افزایش درآمد، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح است.
اما در برخی شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری از جمله کوهرنگ که اصلی ترین شهرک تولیدی آب استان است، هنوز زیرساخت های اولیه مانند برق و گاز متناسب با نیاز واحدها وجود ندارد.
مدیر تولید یکی از شرکت های تولید و بسته بندی آب معدنی می گوید: قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مرکز کشور، مناسب بودن هزینه های حمل و نقل و بسته بندی آب و محصولات دیگر، وجود آب و هوای مناسب و تعداد زیاد کامیون های باربری از ظرفیت های ویژه این استان برای توسعه صنعت آب معدنی است.
فضل اله افروشه، نبود زیرساخت ها، پایین بودن ظرفیت جاده های استان چهارمحال و بختیاری در فصول سرد، توان مالی پایین صاحبان چشمه سارها و ضعیف بودن بنیه اقتصادی، صنعتی و فنی را از موانع توسعه صنعت در این استان می داند.
وی در ادامه همکاری دستگاه های مربوط در ساخت شهرک های صنعتی در شعاع 50 کیلومتری استان، شناسایی چشمه سارها، تشویق به ادغام و اتحاد بین بنگاه
ها در استان و تشکیل کمیته حمایت از سرمایه گذاران را از مهمترین راهکارها برای رفع موانع توسعه صنعت آب استان چهارمحال و بختیاری بیان می کند./س

برچسب ها: چشمه ، آب معدنی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.