زنگنه گفت: هم‌اکنون حدود 80 میلیارد دلار، رقم یارانه‌ای است که در بخش سوخت به شهروندان ایرانی پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بیژن نامدار زنگنه در هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی) اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 80 میلیارد دلار، رقم یارانه ای است که در بخش سوخت به شهروندان ایرانی پرداخته می شود که این موضوع از یک سو تهدید و نقطه ضعف در ساختار اقتصادی کشور است و از طرف دیگر شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به کشورهای خارجی به حدی بالاتر است که کارایی بهره‌وری انرژی در کشور را پایین آورده است.

وی تصریح کرد: در بخش‌های مختلف نیروگاهی که راندمان بسیار پایین است، همچنین در بخش حمل‌ونقل عمومی وضع نابسامانی داریم، بحثی که در حوزه مصرف انرژی در ساختمان متعارف، چه در ساخت وساز، چه در بهره‌وری و چه در بخش مسکن، تجاری و اداری مصرف انرژی به شدت به هدر می‌رود.

زنگنه تاکید کرد: ما هم‌اکنون مجوزی را از دولت گرفتیم که براساس آن  قانون اجازه می‌دهد برای طرح‌ها و انجام فعالیت‌های عمرانی به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کنیم. همچنین اجازه داریم هزینه اجرای طرح‌ها از محل صرفه جویی در انرژی تامین شود.

وی گفت: ما تا سقف 100 میلیارد دلار از طریق صرفه‌جویی انرژی به بخش‌های مختلف در نظر گرفتیم. بعنوان مثال واگن با خط جدید به ازای هر مسافر که جابجا می‌کند، وزارت نفت مبلغی پرداخت می‌کند که این پول از جیبمان به آنها پرداخت نمی‌شود بلکه از طریق صرفه‌جویی در مصرف انرژی حاصل می‌شود.

وزیر نفت افزود: یکی از موضوعات اصلی در بخش‌های مختلف، حوزه مسکن است که در این زمینه یکسری پروژه‌ها را تعریف کردیم و ظرف یک ماه آینده اعلام می‌کنیم. این موضوع علاوه بر توسعه طرح‌ها، بستر را برای اشتغال‌زایی نظام مهندسی فراهم می‌کند.

وی گفت: ما تقریبا 2 میلیون موتورخانه در کشور داریم و آنهایی که از گاز استفاده می‌کنند، سعی می‌کنیم از حوزه حرارتی نفت وگاز حذف کنیم. همچنین وزارت نفت بنا دارد که 10 میلیون جمعیت کشور را تحت پوشش گازرسانی قرار دهد و از اولین انشعاب که نصب می‌کند، اگر 4 کار مهم (پنجره دوجداره، تعویض سیستم‌های گرمایشی) بتوانند به ازای هر 500 مترمکعب صرفه جویی کند هزینه پرداخت می‌کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: وزارت نفت قبوض دوساله خانوارها را بررسی می‌کند که در صورت کاهش
مصرف انرژی هزینه پرداخت خواهد کرد. پرداخت هزینه به شرطی صورت می‌گیرد که ناظران به طور جدی نظارت صحیح داشته باشند.

وزیر نفت گفت: امسال بیش از 500 تا 600 میلیون دلار معادل 2 هزار میلیارد تومان گاز در کشور
عرضه کردیم.

وی تاکید کرد: وزارت نفت برنامه آموزشی برای کارفرمایان و شرکت‌های اجرایی برگزار خواهد کرد تا بتواند کمک قابل توجهی در عرصه خدمات رسانی به مشتریان داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر نفت ، زنگنه ، سوخت ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۱۳:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۳
یه نفر هم ازش در مورد پروژه هایی که با شرکت های چینی داشتند و آقای وزیر دستور لغوش رو دادند و دو سه هزار نیروی انسانی و پیمانکار از کار، بیکار و متضرر شدند ، سئوال بپرسه!!! آیا برنامه ای برای این نیروی انسانی بیکار، آقای وزیر دارند؟ ممنون میشم اگر جواب بدهند.... چون سئوال منه تنها نیست
آخرین اخبار