معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: ارجاع پرونده‌های قضایی به قضات باید در حد متعارف باشد، چرا که این امر زمینه قضاوت صحیح و عادلانه را فراهم می‌آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین "علی رازینی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی و قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مساله ضرورت افزایش نیروی انسانی در دستگاه قضا اظهار داشت: برخی از شعب دستگاه قضا، روزانه به بیش از 20 پرونده رسیدگی می‌کنند که با توجه به حجم سنگین پرونده‌ها، اگر قاضی در طول یک روز به این تعداد پرونده رسیدگی کند، تبعا آمادگی و توان لازم برای انجام قضاوت را نخواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام رازینی گفت: طبق تعالیم اسلام، قاضی در  رسیدگی به امر قضا  از هر نظر، چه از جهت جسمی و چه  وضعیت روحی  متعادل باشد و در حال حاضر تراکم پرونده‌های در حال رسیدگی در قوه قضائیه عملی نیست.

این حقوقدان تاکید کرد: ارجاع پرونده‌های قضایی به قضات باید در حد متعارف باشد، چرا که این امر زمینه قضاوت صحیح و عادلانه را فراهم می‌آورد.
 
وی تصریح کرد: در جریان رسیدگی به پرونده‌ها مردم مایلند تمام مسائل خود را به دقت در دادگاه بیان کرده و انتظار دارند که قضات با دقت صحبت‌هایشان را بشنوند که این خود نیاز به فرصت کافی دارد.
 
حجت‌الاسلام رازینی در رابطه با لزوم پیشگیری از وقوع جرم که ریاست قوه قضائیه نیز در سخنان خود بر آن تاکید داشته، اظهار داشت: همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است، در جهت پیشگیری از وقوع جرم باید اقداماتی صورت گیرد تا زمینه جرم فراهم نشود؛ مثلا در اماکنی که سرقت رخ می‌دهد با نصب دوربین مدار بسته وقوع دزدی کاهش می‌یابد.
 
وی تصریح کرد: چنانچه از وقوع جرم جلوگیری شود، دیگر نیازی به رسیدگی‌های طولانی و مقرر کردن مجازات نیست و در نتیجه  با کاهش حجم ارجاعات به دستگاه قضا مواجه می‌شویم.
 
معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از جرم، لایحه‌ای در مجلس تصویب شده اما  به دلیل  برخی اختلافات با شورای نگهبان، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده است، که در صورت تصویب، موجب تسریع در رسیدگی دستگاه قضا به پرونده‌ها و همچنین منجر به پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم می‌شود.
 
انتهای‌پیام/
برچسب ها: قضا ، جرم ، پیشگیری ، لایحه ، سرقت ، قوانین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار