مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سمپاشی درختان پسته و انتشار سموم غیرمجاز و بی کیفیت در هوای آزاد باعث بروز بسیاری از سرطانها شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ،ناصر طاهری در نشست هم اندیشی کشاورزان در رفسنجان به وجود 50 فروشگاه غیرمجاز فروش سم در این شهرستان اشاره کرد و افزود : اوج طغیان آفت پسیل پسته در استان کرمان در سال 90 بود که از همان سال کلینیک های گیاه پزشکی در استان راه اندازی شد و در حال حاضر 50 کلینیک گیاه پزشکی در این راستا فعالیت می کنند.

طاهری با اشاره به اینکه استفاده بی رویه سموم شیمیایی و تقلبی باعث کاهش محصول و افزایش و مقاومت آفت ها می شود خاطرنشان کرد : در این حوزه توانستیم با 30 فروشگاه غیر مجاز فروش سم در استان کرمان برخورد کنیم.

وی تصریح کرد : کشاورزان کم سواد تحت تاثیر شنیده ها برای از بین بردن آفت درختان پسته بدون نظر کارشناس سمومی را تهیه و بر روی درختان می پاشند.

طاهری تاکید کرد : مسئولان از جمله فرمانداری و تعزیرات با فروشگاههای سموم غیرمجاز به شدت برخورد کنند زیرا که بالاترین آمار سرطانها ناشی از استشمام سموم است ضمن اینکه این محصول اقتصادی و ارزآور نیز با این سمپاشی های بی رویه رو به کاهش می رود.

وی خاطرنشان کرد : قرار است با برگزاری کلاسهای آموزشی ، کشاورزان توجیه شوند ونکته های فنی و علمی سموم را بیاموزند.

طاهری گفت : بیش از 90 درصد کشاورزان بحث های فنی ، میزان و زمان استفاده سموم کشاورزی درختان پسته را رعایت نمی کنند و با توجه به اینکه علم و تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است باید کشاورزان را به گردونه علم کشاورزی در حوزه آبیاری و دفع آفات به روش صحیح و دیگر مسائل کشاورزی سوق داد.

ناصر طاهری افزود: آمار دوماهه تابستان در استان کرمان نشان می دهد که 57 روز از این زمان تابش اشعه نوری فراتر از حد نرمال است که آفت را نمی توان کنترل کرد لذا سم پاشی بهتر است در زمان شب که هوا خنک تر است انجام شود .

وی یادآور شد : میزان نفوذ سم در شب بیشتر و بهترین وقت برای مقابله با آفات است./س


برچسب ها: سرطان ، سموم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.