یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه هدف آمریکا و گروه‌های تروریستی، ایجاد تغیییر در جغرافیای مقاومت است، گفت: طرح آمریکا و هم‌پیمانانش با مقاومت جدی مردم مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ریشه هم‌سویی جناح غربی- عربی با تروریست‌های تکفیری- بعثی در عراق، شب گذشته (دوشنبه دوم تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و شیخ خالد الملّا رئیس جماعت اسلامی عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
زارعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا کشورهای عربی و غربی به صراحت از لزوم مبارزه با گروه‌های تروریستی صحبت نمی‌کنند، گفت: روند سیاسی عراق طی 10 سال گذشته مردم‌سالارانه بوده و بر مبنای "هر شهروند سیاسی، یک رأی" شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به مرور این نظم سیاسی در عراق قدرتمند شد، افزود: انتخابات در اردیبهشت ماه در عراق برگزار شد و شاهد مشارکت 64 درصدی مردمان این کشور بودیم.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه میزان مشارکت مردم عراق نسبت به دوره گذشته افزایش 14 درصدی داشته است، ادامه داد: این مسئله باید از سوی آمریکا که مدعی حمایت از دموکراسی در عراق بود، مورد استقبال قرار می‌گرفت.

زارعی گفت: در اسفند ماه سال 89 ، انتخابات محلی در عراق برگزار شد، اوباما در روز انتخابات با صراحت اعلام کرده بود که این انتخابات وضع سیاسی را در عراق تغییر می‌دهد زیرا با نظم جدیدی در عراق مواجه خواهیم شد.

وی افزود: اوباما مدعی بود که دولت نوری مالکی باید نظم خودش را به یک نظم جدید تغییر بدهد این در حالی است که مردم عراق  این پیام را به گونه‌ای دیگر تفسیر کردند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه دولتی که اوباما خبر از سقوطش داده بود بار دیگر استقرار پیدا کرد، گفت: خوشبختانه در انتخابات اردیبهشت ماه شاهد مشارکت گسترده مردمی در عراق بودیم و این دولت بیش از گذشته کرسی‌های پارلمان را کسب کرد.

زارعی با بیان اینکه نوری مالکی 140 کرسی از کرسی‌های پارلمان را به دست آورده است، اظهار داشت: روندی که در داخل عراق استقرار پیدا کرده است با سیاست‌های آمریکا تفاوت‌های بنیادی و اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها از وضعیت‌های نظامی امنیتی برای تغییر در عراق استفاده می‌کنند، افزود: اوباما طی صحبت‌های اخیرش گفته بود تنها زمانی کمک نظامی را در اختیار بغداد قرار می‌دهد که نوری مالکی قدرت را واگذار کند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه یکی از روزنامه‌های آمریکایی به صراحت اعلام کرده بود که آمریکایی‌ها به هیچ وجه قصد حمله هوایی به داعش را ندارند، ادامه داد: دستور کار استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه داعش کنار گذاشته شده است.

زارعی با اشاره به اینکه براساس یکی از بندهای توافق‌نامه امنیتی که در سال 2007 امضا شد آمریکا می‌بایستی نیروهای خود را در سال 2011 از عراق خارج کند، گفت: علاوه بر این تعهد، آمریکایی‌ها درقبال دولت عراق متعهد بودند تا در راستای تقویت پایه‌های نظامی و امنیتی به این کشور کمک کنند زیرا کمک آمریکا به دولت بغداد برای غلبه بر چنین بحرانی یکی از تعهدات آمریکا به حساب می‌آمد که آنها به قول خود عمل نکردند.

وی با بیان اینکه آمریکای‌ها حرکت داعش را فرصتی برای رسیدن به خواسته‌های خود می‌دانند، اظهار داشت:  جان کری در این شرایط وارد بغداد شد و به جای اینکه تغییر در فضای امنیتی الانبار ،صلاح الدین و نینوا را مورد تاکید قرار دهد بر سیاست تغییر در بغداد تاکید کرد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فاصله بین تروریسم و سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد، ادامه داد: هر دو با هدف تغییر در بغداد به راه افتادند.
 
زارعی گفت: اوباما و سایر دست‌اندرکاران آمریکایی به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی تروریست‌ها گروه‌های سیاسی هستند که می‌شود با آنها بر سر میز مذاکره نشست.

وی با اشاره به تعریف شورای امنیت سازمان ملل از گروه‌های تروریستی افزود: گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند با توسل به اسلحه و کشتار و ارعاب مردم به اهداف سیاسی خود برسند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به تعریف سازمان ملل از گروه‌های تروریستی ادامه داد: در قانون سازمان ملل بر لزوم مبارزه جهانی با تروریسم تاکید فراوانی شده است.

زارعی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها مدتی است که از این درگیری‌ها به عنوان درگیری مذهبی یاد می‌کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها مدعی هستند که جنگی که در عراق صورت گرفته بر اثر جنگ مذهبی میان شیعه و سنی است.
 
وی گفت: متاسفانه مردمان بی‌گناه توسط جریان تروریستی بعثی داعش قتل عام می‌شوند.
 
زارعی گفتگوی سیاسی را به معنای به رسمیت شناختن تروریستها دانست و عنوان کرد: آنها در صدد هستند تا گروه‌های تروریستی را سیاسی بخوانند.

وی با اشاره به جریان تروریستی که در سه استان الانبار، صلاح الدین و نینوا حاکم هستند، گفت: متاسفانه این درگیری‌ها به استان دیاله با مرکزیت بعقوبه کشیده شده است.

زارعی، بار امنیتی این مسئله را بر دوش داعش،‌ بار مالی را بر دوش عربستان و بار تسلیحاتی و تمرینات نظامی آن را بر دوش ترکیه و اردن دانست و عنوان کرد: این کشورها پروژه‌های مشترکی را بر مبنای تغییر در منطقه دنبال می‌کنند.

وی این طرح مشترک را در ادامه طرح خاورمیانه‌ای دانست که آمریکا در سال 2000 با روی کار آمدن جرج بوش مطرح کرد و اظهار داشت: داعش این طرح را از سال 2012 به طور رسمی دنبال کرده است.

زارعی با اشاره به درگیری‌های افغانستان ، فتنه سال 88 ایران، درگیری‌های سوریه و بمباران‌هایی که در کرانه باختری صورت گرفته است، گفت: هدف از این اقدامات، ایجاد تغییر در جغرافیای مقاومت است این در حالی است که مردم با مقاومت جدی در مقابل این طرح می‌ایستند.

وی با اشاره به اینکه عربستان و اردن همگرای آمریکا هستند، گفت: مردم عربستان به هیچ وجه به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند و در آینده نزدیک تبدیل به ماده انفجاری بر علیه آمریکا خواهند شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از مردم پاکستان، اردن و  مصر می‌ترسند، افزود: آنها درصدد هستند تا گام بعدی خود را در راستای طرح تغییر در بقیه جغرافیای مقاومت ادامه دهند این در حالی است که باید اعتراف کرد این طرح‌ها با شکست مواجه خواهند شد.

زارعی با تاکید بر اینکه ملت‌های منطقه سالیان سال است که دژ مستحکمی را در برابر آمریکا ایجاد کرده‌اند، گفت: اوباما در سال 89 از لزوم تغییر در بغداد صحبت کرد این در حالی است که آنها به اهداف خود نرسیدند و ملت عراق اجازه ندادند از زیر بار ظلم صدام به زیر چکمه‌های آمریکا بیفتند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد درگیری فرسایشی در عراق شکل گرفته است، گفت: جمع و جور کردن گروه‌های تروریستی در زمان کوتاه عملا میسر نبوده و نیازمند زمان است.
 
وی با تاکید بر اینکه این جریان در آینده عراق نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد اظهار داشت: جریان‌های تروریستی هیچ جایگاهی ندارند چراکه منطقی که داعش به کار گرفته است در هیچ مذهبی قابل توجیه نیست لذا کشورهای منطقه باید از همه ظرفیت‌های خود برای مهار گروه‌های تروریستی استفاده کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، شیخ خالد الملا رئیس جماعت اسلامی عراق نیز طی ارتباط زنده تلویزیونی از بغداد با گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شاهد وحدت نظر میان داعش  و بعثی‌ها هستیم، گفت: همه عراقی‌ها در روند سیاسی مردم‌سالارانه شرکت کردند این در حالی است که بوق‌های رسانه‌ای کاخ سفید و برخی عناصر خود فروخته‌ای که هم‌پیمان آمریکا در منطقه هستند درصدند تا شایعه پراکنی کنند و بگویند که اهل سنت وارد روند سیاسی عراق نشده است.

رئیس جماعت اسلامی عراق با اشاره مشارکت اهل تسنن در انتخابات عراق گفت: داعش دست‌پرورده آمریکا است و رژیم آل‌سعود، ترکیه و قطر منابع مورد نیاز را به گروه‌های تروریستی می‌دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه امروزه داعش و بعثی‌ها دارای اهداف مشترکی هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اتحاد نامبارکی میان گروه‌های تکفیری، داعش و بعثی به وجود آمده است.

شیخ خالد الملا، اولین منفعت این گروه‌ها را سرنگونی روند مردم‌سالاری در عراق دانست و اظهار داشت: هدف تروریستها سرنگونی نظام مردم‌سالاری و قانون اساسی در عراق است.

رئیس جماعت اسلامی عراق با اشاره به جنایت‌های بعثی‌ها علیه مردمان عراق گفت: در مقابل، هم‌پیمانی مبارکی میان جریان‌های آزاد و شریف عراق به وجود آمده است به گونه‌ای که مراجع سنی و شیعه به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی درصدد هستند تا مسلمانان را از هم گسیخته کنند، گفت: گروه تروریستی داعش در صدد ضربه زدن به مقاومت است البته مردم عراق به آمریکا و رژیم صهیونیستی اجازه دخالت در امور سیاسیشان را نمی‌دهند .

شیخ خالد الملا میزان را رأی مردم دانست و عنوان کرد: مردم عراق سرنوشتشان را تعیین می‌کنند، در پایان این ماه پارلمان جدید، نخست وزیر جدید و رئیس جمهور جدید انتخاب خواهد شد.
 
رئیس جماعت اسلامی عراق افزود: بوی دخالت‌های آمریکا در عراق و بوی تعاون و اتحاد میان جنایتکاران به مشام می‌رسد.

وی با اشاره به اظهارات خطرناک اوباما و جان کری مبنی بر جدا کردن اهل تسنن از شیعیان گفت: آنها درصدد هستند تا بگویند به اهل سنت ظلم شده و آنها به حاشیه رفته‌اند.

شیخ خالد الملا با اشاره به اینکه در حکومت آینده عراق همه مشارکت خواهند کرد، افزود: اوضاع در عراق اسف‌بار است زیرا برخی جریان‌های سیاسی دستشان آلوده شده و فریب خورده‌اند.
 
رئیس جماعت اسلامی عراق با تاکید بر اینکه عراقی‌ها در سالهای اخیر متحمل درد و رنج زیادی شده‌اند، ادامه داد: همه جهان باید در برابر عراق مسئولیت پذیر باشند.
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی تصویر خشنی را از اسلام ارائه می‌دهند، بیان کرد: این تصاویر در نزد جهانیان غیر قابل قبول است.

شیخ خالد الملا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وظیفه علمای شیعه و سنی برای مقابله با تفکر تکفیری چیست، ادامه داد: گروه‌های تروریستی بر طبل جنگ شیعه و سنی می‌کوبند زیرا آنها به دنبال تفرقه افکنی هستند در حالیکه لباس اسلام به تن کرده‌اند و شعارهای اسلامی را سر می‌دهند.
 
شیخ خالد الملا با اشاره به نسل‌کشی که علیه ملت عراق صورت گرفته است، گفت: در 30 سال گذشته در زمان نظام بعثی شیعیان مورد قتل عام قرار می‌گرفتند.

رئیس جماعت اسلامی عراق با اشاره به اینکه جنایتکاران داعش، القاعده و بعثی‌ها با پول‌های قطر و آل سعود متحد شده‌اند تا نسل‌کشی جدیدی را در عراق به راه بیاندازند، ادامه داد: ده ها جانباز و معلول و ده ها شهید و زخمی در روز در عراق شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به سکوت خیانتکاران نهادهای بین‌المللی ادامه داد: آمریکا که دایه حقوق بشر است از این جنایت‌ها صحبت نمی‌کند.
 
رئیس جماعت اسلامی عراق با اشاره به اینکه آنها به دنبال منحرف‌کردن افکار عمومی هستند ، گفت: باید خط مقاومت را در منطقه تقویت کرد.
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی برادرکشی را به راه انداختند و اقدام به قتل و غارت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیش از 1700 دانشجو به دست جنایتکاران تیرباران شده‌اند.
 
انتهای‌پیام/

برچسب ها: زارعی ، تروریست ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار