دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی با حضور گسترده مردم برگزار شد که اظهارنظر یکی از دو نامزد انتخابات در مورد آنچه "تقلب سازمان یافته کمیسیون مستقل انتخابات به نفع رقیب انتخاباتی اش" نامید، این کمیسیون را در تصمیم گیری های بی طرفانه در شرایط دشواری قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی احمدزی" 24 خرداد گذشته برگزار شد.

در دور نخست انتخابات که 16 فروردین گذشته برگزار شده بود، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را به دست آوردند.

قرار است نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات 11 تیر ماه و نتایج نهایی آن 31 تیر اعلام شود.

«عبدالله عبدالله» یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، 28 خرداد ماه به خبرنگاران در کابل گفته بود که به کمیسیون های برگزارکننده انتخابات اعتماد ندارد و خواهان نظارت هیاتی از سازمان ملل متحد بر کار این کمیسیون ها است.

«حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان با پیشنهاد «عبدالله» موافقت کرد و «نیکلاس فینک هیسم» معاون نماینده سازمان ملل متحد در کابل نیز به خبرنگاران گفت که حاضر است به ایجاد اعتماد میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات کمک کند.

کرزی البته به مردم افغانستان اطمینان داد هیچ بحرانی بروز نخواهد کرد و پس اعلام برنده انتخابات، انتقال قدرت در زمان تعیین شده صورت می گیرد.

«نصرالله بریالی اسلایی» عضو تیم انتخاباتی «عبدالله عبدالله» روز یکشنبه - دیروز - یک نوار صوتی از مکالمه تلفنی رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات را منتشر کرد که در آن سخنانی با ماهیت تقلب بیان کرده است. انتشار این نوار صوتی بلافاصله با واکنش «نورمحمد نور» و «ضیاالحق امر خیل» سخنگو و رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روبرو شد.

«محمد نور» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شنود مکالمات تلفنی را غیر قانونی خواند و «ضیاالحق امرخیل» رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات نیز آن را تقلبی خواند.

کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی افغانستان پس از انتشار این نوار صوتی اعلام کرد که در مورد این نوار صوتی تحقیق می کند.

«عزیزالله لودین» رییس پیشین کمیسیون انتخابات افغانستان در گفت و گو با خبرنگار  گفت: کمیسیون انتخابات مسوول سلامت انتخابات است و باید پاسخگو باشد.

وی پیشنهاد داد: در هشت استانی که انتخابات در آنها با مشکلاتی همراه بوده است، انتخابات بار دیگر تکرار شود.

«جان داد سپین غر» رییس موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان که یک موسسه مستقل است، با بیان اینکه «کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی باید به این موضوع رسیدگی کند» گفت: باید همزمان به موضوع محتوای این نوار صوتی و شنود مکالمات تلفنی رسیدگی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.