وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که بامیان افغانستان در سال 2015 به عنوان مرکز فرهنگی کشورهای جنوب آسیا (سارک) معرفی خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، این تصمیم در سفر هفته گذشته هیات کشورهای عضو سارک به کابل، گرفته شد.

اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا (سارک) یک سازمان سیاسی و اقتصادی متشکل از هشت کشور در جنوب آسیا است.

این سازمان در ۸ دسامبر ۱۹۸۵ توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس و در چهاردهمین نشست این اتحادیه در آوریل ۲۰۰۷، افغانستان هشتمین عضو آن شد.

براساس این گزارش که در اختیار رسانه ها قرار گرفت، بامیان در میان هشت کشور جنوب آسیا از نظر فرهنگی، موقعیت مناسبی برای برخورداری از این عنوان دارد.

طی روزهای اخیر هیاتی از کشورهای عضو سارک به کابل و بامیان افغانستان سفر کرده و در این زمینه با مقامهای افغان بحث و گفت وگو کرده اند.

استان بامیان ضمن جا دادن مجسمه های بزرگ بودا، چندین شهر و بناهای تاریخی را در دل خود جای داده و بزرگ ترین ˈپارک طییعی یا بند امیرˈ افغانستان نیز در این استان وجود دارد.

قرار است در سال 2015 کشورهای عضو سارک با راه اندازی برنامه های فرهنگی بطور رسمی این شهر را به عنوان مرکز فرهنگی اعلام کنند.

سال گذشته شهر غزنی افغانستان نیز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد و در مراسم افتتاح آن هیأتی از کشورهای اسلامی به این شهر سفر کرده و در مراسم افتتاح آن به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام شرکت کردند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار