هم اکنون 1۶۳ روستای خراسان جنوبی در فصل تابستان با مشکل آب مواجه‌اند.

مشکل آب در 163 روستای خراسان جنوبیبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۵۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد شبکه آبرسانی هستند، گفت: هم اکنون 1۶۳ روستا در فصل تابستان با مشکل آب مواجه‌اند و 50 روستا نیز دارای شبکه آب رسانی و 525 روستا مشکل آب ندارند..

بسکابادی افزود: طبق سرشماری سال 90 در استان یک هزار و 936 روستا وجود دارد که از این تعداد 909 روستا بالای 20 خانوار و یک هزار و 27 روستا کمتر از 20 خانوار جمعیت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ضریب بهره مندی از آب در روستاها را 70.26 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ضریب برخورداری از آب در روستاها بیش از 89.85 درصد است.

وی طول خطوط انتقال آب روستایی استان را 3 هزار و 314 کیلومتر اعلام کرد و یادآور شد: این خطوط به ازای هر مشترک 28 متر است و تاکنون2 هزار و 415 کیلومتر شبکه توزیع نیز اجرا شده که به ازای هر مشترک در استان 21 متر است.

وی با بیان اینکه حجم مخازن ذخیره آب استان 84 هزار و 550 متر مکعب است، افزود: به ازای هر مشترک در استان 0.72 متر مکعب ذخیره آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به وجود 317 منبع آبی در اختیار برای آبرسانی به روستائیان تصریح کرد: از این تعداد 221 حلقه چاه،20 چشمه و 76 رشته قنات است.

بسکابادی با بیان اینکه مجوز برداشت 28 میلیون مترمکعب آب از منابع خراسان جنوبی صادر شده، گفت: از این میزان به دلیل کاهش منابع آبی امکان برداشت 17 میلیون و 800 مترمکعب وجود دارد.

وی آبرسانی با تانکر سیار را شیوه مدیریتی برای مواقع بحران دانست و افزود: متاسفانه به خاطر تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی این شیو پایدار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بااشاره به اینکه در اردیبهشت ماه امسال به 406 روستای استان آبرسانی سیار شده، خاطرنشان کرد: تعداد خانوار این روستاها 17 هزار و 124 خانوار بوده که 2 هزار و 115 سرویس آب به این روستاها حمل شده است.

بسکابادی هزینه هر مترمکعب آب‌رسانی سیار به روستاها در اریبهشت‌ماه امسال را 29 هزار و 573 ریال ذکر کرد و گفت: بیشترین آب‌رسانی سیار به بیرجند با 78 روستا، نهبندان با 77 روستا، درمیان با 58 روستا و سربیشه با 57 روستا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 48 روستا در برنامه پنجم توسعه باید آب‌رسانی سیار شود، تصریح کرد: امسال این استان اجرای آب‌رسانی سیار به 44 روستا را در برنامه دارد که برای اجرای آن 30 میلیون اعتبار نیاز است.

بسکابادی ، فرسودگی شبکه های آبرسانی را از دیگر مشکلات آب روستایی ذکر کرد و افزود: یک هزار و 200 کیلومتر از شبکه های آبرسانی روستایی استان فرسوده است که سالانه باید 10 درصد آن اصلاح و نوسازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدر رفت آب در شبکه های آب روستایی استان33 درصد است، یادآور شد: باید میزان هدر رفت آب در پایان برنامه پنجم به 25 درصد کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.