سالانه یک میلیارد و 207 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی برداشت می شود.

برداشت یک میلیارد و 207 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی

سالانه یک میلیارد و 207 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: : از 11 هزار و 740 منبع ابی شامل چاه، چشمه و قنات، سالانه یک میلیارد و 207 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود که مازاد برداشت آن 185 میلیون متر مکعب است.

امامی با بیان اینکه در حال حاضر این استان با 185 میلیون متر مکعب کسری مخازن آبی مواجه است افزود: بیشترین کسری مخازن آبی استان مربوط به سرایان با 25 میلیون متر مکعب، بشرویه با 14.14 میلیون مترمکعب، دستگردان طبس با 12.9 میلیون متر مکعب، دشت طبس 11میلیون متر مکعب و دشت خضری با 13.9 میلیون مترمکعب می باشد.

وی خاطر نشان کرد: در هر برنامه توسعه موظف شدیم 25 درصد از کسری مخازن آب استان را جبران کنیم اما با توجه به 15 سال خشکسالی و عدم اجرای برنامه بهره وری در بخش کشاورزی این مهم محقق نشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، محدوده مطالعاتی دشت های آبی استان را 40 محدوده ذکر کرد و یادآور شد: از این تعداد 20 محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و 20 محدوده آزاد می باشد.

امامی با اشاره به اینکه از نظر کیفی افت شدیدی در سفرهای آب زیر زمینی استان داشتیم گفت: در این ارتباط آب شرب قاین از نظر کیفی با مشکل مواجه شده است.

وی یادآور شد: با توجه خشکسالی حاکم بر استان و رشد فزاینده برداشت آب مجبور به تامین آب شرب و صنعت هستیم.

امامی با بیان اینکه 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت و سایر موارد مصرف می شود گفت: اگر نتوانیم راندمان آبیاری را در بخش کشاورزی بالا ببریم نخواهیم توانست کسری مخازن آبی استان را جبران کنیم.

وی با اشاه به انتقال آب به استان از سد دوستی افزود: سهمیه ایران از سد دوستی یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که در شرایط ترسالی 200 میلیون متر مکعب سهم خراسان رضوی بوده و 120 میلیون متر مکعب نیز به خراسان جنوبی اختصاص داده شده است.

امامی تصریح کرد: از آنجایی که سهم آب این استان از سد مشخص شده، مطالعات طرح، سرانه مصرف و مسائل جمعیتی برای انتقال آب به استان با حضور مسئولان ذیربط کشور انجام و مورد بررسی قرار گرفته و نیز طی ماه آینده فاز بعدی گزارشات آن نیز انجام می شود.

وی اظهار کرد: طول خط انتقال آب از سد دوستی به خراسان جنوبی را 450 کیلومتر ذکر کرد و افزود: انتقال آب به استان برای جلوگیری از مهاجرت و ماندگاری جمعیت آن امری ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: تامین آب شرب و صنعت طبس از خط دوم یزد در حال پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.