رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین جلسه شورای رقابت که در چهارشنبه هفته گذشته با حضور خودروسازان برگزار شد،اظهار داشت: دستورالعمل تهیه شده از سوی شورای رقابت درباره قیمت نهایی خودرو با توجه به همه متغیرهای تعیین شده نهایی شد که مطابق با این دستورالعمل قیمتها تعیین شده است.
وی افزود: بر این اساس قیمت کارخانه به علاوه مالیات بر ارزش افزوده و هزینه اضافی و بیمه الزامی خودرو در آن لحاظ شده در مجموع این فرمول شامل آپشنهای الزامی است و بقیه آپشنها الزامی نیست و مصرفکنندگان میتوانند این آپشنها را به صورت اختیاری از شرکتهای خودروساز خریداری کنند .
وی ادامه داد: درصورت اضافه شدن دو آپشن الزامی یورو 4 و ایربگها قیمت خودرو افزایش خواهد یافت و این قیمت تعیین شده خودرو از سوی شورای رقابت قیمت کف است و تا یک سال آینده این قیمت تعیین شده به هیچ عنوان تغییر نمیکند.
شیوا ادامه داد: سال پیش هم به همین صورت بوده ضمن آنکه ما در جلسه چهارشنبه گذشته هم اعلام کردیم که هیچ تغییری در قیمتهای اعلام شده و دستورالعمل تعیین قیمت شورای رقابت اتفاق نیفتاده است.
* فرمول تعیین قیمت همان فرمول سال گذشته است
رئیس شورای رقابت ادامه داد: این فرمول تعیین قیمت خودرو فرمول سال آینده است این فرمول بر اساس نرخ تورمبخشی خودرو ، کیفیت و بهرهوری بررسی میشود تا قیمت سال آینده توسط شورای رقابت تعیین شود به همین علت تا سال آینده به هیچ عنوان هیچ تغییری در قیمت خودرو اتفاق نخواهد افتاد.
* تورم بخشی خودرو حدود 10 تا 12 درصد اعلام شد شیوا در خصوص تورم بخشی خودرو عنوان کرد: تورم بخشی خودرو، شامل نهادههای تولید است که در مورد هر خودرو تورمبخشی آن متغیر است و این تورم بخشی شامل نرخ ارز و مواد اولیه مورد نیاز خودرو است که حدودا بین 10 تا 12 درصد رقم آن است.
شیوا ادامه داد: 2 درصد از این رقم به خاطر بهرهوری و کارایی کسر شده به علاوه در آن بحث کیفیت نیز مطرح است که اگر خودروسازان کیفیت خودروی تولیدی خود را بهتر کنند از سوی شورای رقابت جایزه میگیرند وگرنه در صورت بیکیفیت باقی ماندن خودروهای تولیدی امتیاز مربوطه از آنها کسر میشود.
شیوا ادامه داد: ما قیمت خودرو را 6.29 درصد افزایش دادیم که تورمی حدود 8.5 درصد را شامل میشود.
رئیس شورای رقابت تأکید کرد: قیمتهای تعیین شده سالانه است به خاطر آنکه نرخ تورم از سوی بانک مرکزی به صورت سالانه اعلام میشود ضمن آنکه برنامه شورای رقابت هم کنترل و مهار تورم است به همین علت لازم نیست که دستورالعمل تعیین قیمت خودرو سه ماه به 3 ماه بررسی شود.
*پایبندی خودروسازان به شروط 5 گانه بسیار حیاتی است رئیس شورای رقابت تصریح کرد: خودروسازان مکلف به اجرای شروط 5 گانه شورای رقابت هستند؛ شرط اول در این رابطه میزان تولید است که اگر میزان تولید خودرو سالانه رو به رشد باشد ما شاهد کنترل قیمت خودرو در کشور خواهیم بود؛ دومین شرط مربوط به موضوع قراردادها است که در این رابطه در خیلی از موارد به علت یک طرفه بودن قرارداد شکایتهای زیادی به شورای رقابت ارسال شده است باید قراردادها دو طرفه باشد و آپشنها اختیاری، در کنار این موضوع طرح فروش برای فروش مناسب و رسیدن خودرو به دست مصرفکننده نهایی باید شفاف باشد؛ مورد دیگر بحث بازار است که باید بازار خودرو کاملا به سمت رقابتی بودن حرکت کند.
شیوا تأکید کرد: به همین علت کسانی که نیاز مبرم به خرید خودرو ندارند بهتر است به هیچ عنوان عجله نکنند.
* تورم بخشی برای پژو 405، 7.5 درصد است
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه به زودی به منظور رقابتیترشدن فضای پولی و مالی کشور، کارگروه بانک، بیمه و بازار سرمایه در شورای رقابت تشکیل میشود گفت: ما اعتقاد داریم که با توجه به تعداد بانکها باید تمهیداتی از سوی شورای پول و اعتبار برای نرخ سود تسهیلات بانکی و بحث کارمزدهای بانکی اندیشیده شود تا فضا در این حوزه رقابتیتر شود.
شیوا افزود: بانکها باید موظف به بیمه کردن سپردههای مردم شوند ضمن آنکه نرخ سود و تسهیلاتی که ارائه میدهند باید مبنایی برای اعطای تسهیلات و حتی سپردهگذاری در بانکها باشد به همین علت در آینده بسیار نزدیک کارگروه بانک، بیمه و بازار سرمایه در شورای رقابت تشکیل میشود.
شیوادر پایان گفت: این کار کوچکی نیست و باید کارشناسان نقطهنظرات خود را ارائه بدهند زیرا رقابتی شدن هر بنگاه اقتصادی کمک به مصرفکنندگان نهایی و تولید است.
قیمتها به شرح زیر است:
مصرفکننده
|
کارخانه
|
نوع
خودرو
|
نام
خودرو
|
24.973
|
21.592
|
Slx
|
405
|
25.119
|
21.627
|
دوگانه
سوز
|
405
|
27.600
|
24.16
|
LX
|
سمند
|
29.108
|
27.950
|
|
رانا
|
16.107
|
13.725
|
131
|
سایپا
|
20.41
|
17.480
|
Sx
|
تیبا
|
44.680
|
38.620
|
530
|
MVM
|
همچنین خودرو MVM X33 در کارخانه با قیمت 56.304 و برای مصرف کننده با قیمت 64.653 میلیون تومان است.
انتهای پیام/
از همچی هم بگذریم (آپشن های مسخره) کی تونسته قیمت کارخانه بخره یکی به من معرفی کنید تا ماهم بدونیم وجود داره با این سایت های و زیر ساخت های الکتونیکی خراب
همشون دزدن
رضایت ملت کی تو این حکومت ملاک بوده که الان بخواد ملاک باشه؟؟؟؟؟؟؟
البته آقای سانسوری که نضز منو اعلام نمکنه ولی خوب ما میگیم
پراید 3 میلیون
405 5 میلیون
405 دو گانه 5 میلیون و 500 هزار
سمند 5 میلیون و 500 هزار
رانا 6 میلیون
تیبا 4میلیون و 500 هزار
ام وی ام 6 میلیون و 500 هزار
همه خدرو ها دارای امکانات 4 چرخ دیسکی،abs،4 کیسه هوا،تحویل در جا و با بهترین کیفیت قطعات مه چینی
گرفتین چی میگم ماشین های شما قیمتشون همینه
تازه این قیمت بدون استاندارد یورو 4 و کیسه هوا هستش حتما 3 میلیون برا ایربگ و یورو 4 میزارن روش؟
ام وی ام 530 که الان تو سایت مدیران خودرو زده 40 میلیون شما 44 تا کردین؟
متاسفم برای شورای رقابت که شده همدست خودرو سازه
حتما میخواد پول ملت رو هاپولی کنه با اونا مطمعنم
آپشن همه جاي دنيا اختياريه
مگه چيز الزامي آپشن محسوب ميشه
خدايا خودت رحم كن