هم اکنون بهترین عناب دنیا در منطقه خراسان جنوبی کشت و تولید می شود.

بهترین عناب دنیا در خراسان جنوبی

هم اکنون بهترین عناب دنیا در منطقه خراسان جنوبی کشت و تولید می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ میوه گیاه که همان عناب نامیده می شود خوراکی است و درشکل ظاهر بیش از 2 یا 3 سانتیمتر طول دارد  و یک درخت عناب در منطقه بیش از 300 سال باقی می ماند.

وقتی میوه عناب نارس است، لغزان وسبز  بوده و طعمی شبیه سیب دارد ، هسته آن نیز سخت و مخروطی شکل است.

هنگامی که میوه می رسد به رنگ زنگ زدگی یعنی قرمز تیره برمی گردد و سپس چروکیده می شود ، این میوه در ظاهر شبیه به خرماست بنابراین عناب خرمای قرمز نیز نامیده می شود.

گیاه عناب بیش از 4000 سال است که برای میوه وخواص دارویی آن کشت شده و این گیاه در دامنه تغییرات درجه حرارتی وسیع و سطح بارش متفاوت می تواند رشد کند.

گرچه درماههای تابستان تحت شرایط مناسب و آبیاری کافی بهترین رشد را دارد اما بطور شگفت آوری در درجه حرارتهای بالای 10 تا15 درجه و متفاوت از انواع مختلف گیاهان می تواند زنده بماند.

خواص دارویی عناب مدتهای طولانی است که شناخته شده ، مردمان کشورهایی مانند چین و کره ، عناب را به عنوان داروی سنتی که مبنای گیاهی دارد بکار می برند ، این میوه با خواص تخفیف استرس مطرح شده است.

پودر میوه عناب برای آرامش اعصاب و اضطراب به کار برده می شود ، میوه عناب خون را تصفیه وسموم را از سیستم بدن دفع می کند.

عناب پوست را روشن میکند ، مانع مشکلات قلبی می شود و احساس آرامش می دهد ، خواص آنتی اکسیدان عناب همچنین به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

جوشانده برگ عناب اغلب برای تسکین وعصاره آن برای درمان گلودرد به کار می رود و استفاده از مغز میوه در بریدگی ها وزخمها موجب تسریع در بهبودی آنها می شود .

مخلوط عناب با فلفل و نمک در بیماران مبتلا به سوءهاضمه و حتی بیماری های صفراوی سودمند است .

عناب خشک رسیده به عنوان ملین عمل می کند ، دانه عناب خاصیت داروی مسکن رادارد ، اگر با کره خورده شود از حالت تهوع واستفراغ جلوگیری می کند.

عناب به شکل گلچین شده ، خشک شده و آب نباتهایی با اسانس عناب و به عنوان خوراکی یا همراه با چای عصرانه در بریتانیا صرف می شود ، در رنگهای سیاه و قرمز موجود است .

شکل دود داده عناب طعم آن را افزایش می دهد ، شربت شیرین میوه عناب درکشورهای کره ، تایوان و چین به طور عموم در دسترس مردم است  ، عناب کنسرو شده و همچنین چای با طعم عناب به طرز گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی مناطق نیز میوه عناب برای تهیه سرکه نیز کاربرد دارد ، دربرخی قسمتهای جهان مردم شربت عناب را نیز می نوشند، ضمن اینکه در آفریقا از این میوه در تهیه کیک استفاده می شود ، اما کاربرد عناب در ایران ، هندوستان و پاکستان بیشتر به صورت میوه خشک شده است .




 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.