معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

طرح بازگشایی 2 هزار مدرسه ابتدایی در روز پنج‌شنبه / اجرای طرح آزمایشی یک روز با نشاط در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح آزمایشی یک روز با نشاط در 2 هزار مدرسه ابتدایی خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درنشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌های برخی از مدارس گفت: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساماندهی زمان آموزش در پنج روز اول هفته است و روز ششم برای آموزش ضمن خدمت برگزاری اردوهای دانش آموزی، فعالیت‌های جذاب و حضور اولیا اختصاص دارد، در حالی که در دوره گذشته این روز تعطیل اعلام شده بود در دوره جدید برای حل این مسئله اجرای طرح آزمایشی تحت عنوان یک روز با نشاط مطرح شد و هم زمان با اجرای آزمایشی این طرح پژوهش‌هایی نیز صورت خواهد گرفت.

وی درادامه افزود: تنفیظ اختیار به استان‌ها ومناطق به منظور گسترش این طرح در دیگر مدارس اقدام دیگری است که درخصوص این طرح انجام می‌گیرد.در صورتی که برخی از شهرستان‌ها و مناطق نتوانند هر کدام از این روش‌ها را انجام دهند روال گذشته را ادامه داده ودانش آموزان را دراختیار اولیا وخانواده قرار دهند.

کفاش با اشاره به اینکه این طرح در سال تحصیلی 93-94 به صورت آزمایشی و پایلوت انجام خواهد شد در ادامه اظهار داشت: 4 میلیارد تومان اعتبار در وحله اول به 2 هزار مدرسه تزریق می‌شود و  ما بقی منابع مالی براساس مصوبه انجمن اولیای مدارس پس از شروع سال تحصیلی تامین می‌گردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص آگاه سازی دانش آموزان از حقوق دانش آموزی گفت: در کتاب‌های درسی بخشی ازآگاهی دیده می‌شود. تجربه ‌ها در سراسر دنیا نشان می‌دهد که بخش اعظمی از این آموزش در حوزه خانواده به دانش آموزان ارائه می‌گردد در پیش رفته ترین کشورهای جهان نظیر سوئیس این آگاهی ها و روشن‌گری ها در خانواده مطرح می‌گردد.

وی افزود:آموزش و پرورش دربخش آموزش رسمی ( کتاب‌های درسی و آموزش غیر رسمی ) فوق برنامه و آموزش اولیا برنامه‌هایی را درخصوص آگاهی دانش آموزان از حقوق خود دارد.

 وی از آموزش مهارت نه گفتن به دانش آموزان به عنوان اصلی ترین اقدام دیگر خبرداد و اضافه کرد: مقاومت در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و مهارت نه گفتن را می‌بایست از دوران کودکی و ابتدایی به دانش آموزان آموزش دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درخصوص برنامه‌های آموزش و پرورش برای آموزش معلمان نیز خاطرنشان کرد: گزینش معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان است و دروس این دانشگاه بحث‌های تربیتی و روانشناسی کودک ونوجوان دیده می‌شود  ومن اقرار می‌کنم از جمله شریف‌ترین و بهترین قشر معلمان هستند که حدود یک میلیون 100هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه افزود: معلمان قبل از این که رسمی شوند در دوره های آزمایشی مورد آزمایش و مطالعه قرار می‌گیرند و پس از آن که رسمی شدند توسط حراست در آموزش و پرورش نظارت و مراقبت می‌گردند مشکلی که در سالیان اخیر درخصوص دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بازآموزی دیده می‌شود کمبود اعتبار است که این دوره‌ها را تبدیل به دوره‌های مجازی کرده است. همچنین الویت امسال ما بازآموزی تربیتی مشاوران ومربیان پرورشی و تربیتی است.

کفاش در خصوص پرسش مهر گفت: پرسش مهر یک حرکت ارزشمندی بود که از دوره دولت اصلاحات شروع شده و پنج دوره برگزار می شود. این طرح از معدود فعالیت‌های فرهنگی است که در دولت نهم و دهم تکرار می‌شود. این طرح در شهرستانها و تهران عمدتا فعال  است منتها در یکی دو سال اخیر به دلیل کمبود بودجه کمی کمرنگ شده است.

کفاش در ادامه افزود: آثار کشوری پرسش مهر امسال تحویل داده شده و گروه‌های داوری در حوزه‌های مختلف در  حال داوری این آثار هستند. گروه‌های داوری حداکثر تا پایان تیر ماه می‌بایست نتایج داوری را اعلام کنند.

کنگره پرسش مهر نیز در شهریور ماه اجرا خواهد شد. و نمایشگاه بزرگی از آثار ممتاز دانش‌آموزان کشور در بخش‌های مختلف عرضه خواهد شد. کفاش از چاپ این آثار ممتاز در مجموعه‌های وزین خبر داد و افزود: بخش دیگری از ابتدای مهر ماه در پرتال وزارت‌خانه تحت عنوان پاسخ فرهنگیان به پرسش رئیس جمهور ایجاد شد که به دنبال آن فرهنگیان تجربیات، تحقیقات، راه‌کارهای خود را ارائه می‌دهند. آثار بسیار زیادی از طریق فضای مجازی دریافت شده که داوری این آثار از هفته گذشته آغاز شده است.

کفاش در خصوص زنگ گفتگو تصریح کرد: اقدام‌هایی در این خصوص تاکنون در نظر گرفته  شده است که از جمله تدوین شیوه‌نامه‌ی گفتگوهای سیاسی، اجتماعی و فرنگی برای مدارس متوسطه دوم و چگونگی ایجاد گفتگو در دبیرستان‌ها می توان اشاره کرد.

کفاش در ادامه افزود: در طول ماه‌های گذشته یک مجموعه نمایشگاهی‌موج در قالب جنگ گفتگو طراحی شده است که مجموعه ای از پوسترهای هماهنگ با پوستر رئیس جمهور و جملات و عبارات کاربردی ایشان توسط شورای دانش‌آموزی و انجمن‌های داخل مدارس کشور ارسال شده است.اقدام سوم در حوزه جنگ گفتگو فعال شدن انجمن های گفتگو در حال حاضر 1500 کانون و اردوگاه در کشور فعال هستند که در آن از مدرسین صاحب صلاحیت استفاده می شود.

کفاش از صدور دستورالعملی به مدارس خاص در خصوص زنگ گفتگو خبر داد و اظهار داشت: گزارشات خوبی از انجام این فعالیت در طول سال تحصیلی دریافت شده است.

وی درباره زنگ انشا نیز خاطرنشان کرد: اولین اقدام در این حوزه تشکیل چندین جلسه با اساتید حوزه ادبیات و انشا دانشگاه‌ةا بوده است. که این طرح مورد استقبال این اساتید واقع شده است. در جلسات متعدد شورای عالی آموزش و پرورش احیای زنگ انشا در پایه هفتم ابلاغ شده  است و در سایر پایه‌ها  نیز کارهای کارشناسی در دست انجام است. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوهای نوین در زنگ انشا با محوریت تلاش برای توانمند سازی دانش‌آموزان در حوزه های مربوطه صورت گرفته است. اولین همایش ملی انشا و نویسندگی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد که آثار بسیار خوبی نیز در این همایش ارائه شد.
 
کفاش در خصوص زنگ کتابخوانی اضافه کرد: کمیته‌ای با  حضور رئیس سازمان پژوهش برنامه ریزی آموزشی ، دبیر کل شورای عالی‌آموزش و پرورش ، و معاون آموزش متوسطه برای احیای زنگ کتابخوانی در مدارس تشکیل شد و به نکاتی از جمله توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس به ویژه در دوره ابتدایی دست یافته شد.حدود یک میلیارد اعتبار برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس ابتدایی با کتاب‌هایی جدید در بخش کودک و نوجوان اختصاص یافت.
 
وی با اشاره به این که کتاب باید به عنوان کالای مصرفی باشد افزود: معلمان کلاس ابتدایی بخشی از ساعات کلاس را به کتابخوانی بپردازند و در سال تحصیلی جدید معلمان موظف به اجرای این کار می باشند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص حذف تنبیه بدنی گفت: برای حذف تنبیه بدنی نیاز به آموزش و فرهنگ سازی داریم به طوری که یک دوره آموزشی مجدد برای تمام فرهنگیان برگزار شده است. امسال در بحث آموزش و فرهنگ سازی برای حذف تنبیه بدنی تلاش می کنیم به طوری که پس از صحبت‌های رئیس جمهور کمیته مقابل با تنبیه دانش‌آموزان و کنترل هیجان دانش‌آموزان تشکیل شد که به موضوع مقابله ،رصد، کشف موارد تنبیه بدنی که در کشور وجود دارد می پردازد. طرح مجامع و آموزش برای فرهنگیان و تشکیل کمیته مقابله با تنبیه مواردی هستند که می‌تواند تنبیه بدنی را در دانش‌آموزان کاهش دهد.

وی در خصوص حقوق شهروندی نیز خاطرنشان کرد: بسته های آموزشی از دوره اول ابتدایی پیش بینی شده و محتوای آن تدوین گشته است ما معتقد هستیم که آشنایی دانش آموزان از حقوقشان باید در قالب آگاه‌سازی و آموزش خانواده باشد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش حقوق دانش‌آموزان را در حوزه کتاب‌های اجتماعی وارد کرده است همچنین در این خصوص دوره های آموزش ضمن خدمت ویژه همکاران طراحی شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۳۰ ۰۲ تير ۱۳۹۳
آخه چرا فقط ابتدایی رو گیر آوردین برید مقاطع دیگر رو ببینید !از مجلس میخواهیم این وزیر آ پ رو استیضاح کنه
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۳
باسلام جناب وزیر آ پ چنان درباره افزایش حقوق معلمان ابتدایی گفت که همه خیال کردن 20درصد بند حقوقه ولی در اصل 20درصد فوق العاده شغل که می شود به عبارتی مبلغی بین 18000 تا بیست و پنج هزار تومان!!!در اینجا باید گفت آقای وزیر ... زدی!!!
Iran (Islamic Republic of)
آتینا
۱۵:۱۷ ۰۲ تير ۱۳۹۳
منظورشان این است ما از معلم ها کار می کشیم بعد ماهی 200000 تومان آن را پس می گیرم حالا پنج شنبه معلم های ابتدایی سر کلاس بیایند چه ایرادی دارد بعد دبیرشان حقوق 24 ساعت در ابلاغ هفته ای 3 ساعت سر کلاس جالب است نه؟؟؟!!!!؟؟ و .... که دیگر مجال گفتن مشکلات بیمه و .... نیست دل پردردی داریم نمی دانیم به که بگوییم متاسفانه ملت فکر می کنند معلمان ابتدایی ثروت مند ترین قشر کارمند هستند که شغل آنها آسان است دبیران چون دبیر خطاب می شوند چه قدر حقوق شان کم و شغل شان سخت است و .... هزاران بار سختی به روی دوش بدبختی همچون معلم سرسختی و ...
آخرین اخبار