معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از سیاست های جمعیتی را حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت دانست و گفت: آشنایی با پیشینه سیاست های جمعیتی امری ضروری است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،  اسحاقی در نشست آموزشی رویکردهای ارتقای نرخ باروری کل در معاونت بهداشتی دانشگاه کرمان گفت: جمعیت و مسائل مرتبط با آن به صورت یک اندام واره است که تمام بخش های آن باید متعادل باشد.

 وی افزود: تغییرات جمعیت بايد بطور مداوم مطالعه و دورنمای تحولات جمعیتی ترسیم شود و در صورتی که مطالعات، احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی خود را نشان دهند‌، سیاست‌های جمعیتی لازم باید اعمال شود.

 اسحاقی گفت: تغییرات جمعیتی علاوه بر اینکه از پارامترهای جمعیتی ناشی می شود از بسیاری از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به مرور زمان در مسیر تحول کشورها رخ می‌دهد تأثیر می‌پذیرد.

وی بحران میزان باروری و تجدید نسل، كاهش حجم كل جمعيت ملي، بحران كاهش نيروی در سن كار، بحران سالمندي جمعيت و افزايش مهاجرت‌هاي بين‌المللي و تغييرات هويتي و فرهنگی را از چالش های کاهش جمعیت عنوان کرد.

 اسحاقی با بیان مضرات کاهش باروری گفت: در اثر كاهش باروري، جمعيت در سن كار كاهش يافته و كشورها براي تأمين نيروي كار خود سياست هاي مهاجرپذيري را در پيش مي گيرند و مهاجران وارده شده به هر كشور ساختار فرهنگي و اجتماعي آن را دچار تغييرات اساسي مي كند.

وی به عوامل مؤثر بر کاهش نرخ باروری اشاره کرده و گفت: نظر موافق برخی علمای مذهبی بر کنترل جمعیت، تصویب قوانین مشوق کنترل جمعیت، افزایش میزان با سوادی زنان، توسعه شهرنشینی، افزایش سن ازدواج، افزایش اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات عالی، تغییر در کارکرد خانواده و کاهش صله ارحام از جمله کاهش سریع میزان باروری محسوب می شوند.

 اسحاقی گفت: كاهش سطح باروري در ايران همه طبقات و گروه‌هاي اجتماعي را در بر گرفته است و اين كاهش به شهرها محدود نشده بلكه در روستاها نيز باروري به شدت كاهش يافته است.

وی با اشاره به کاهش نرخ باروری کل در ایران گفت: کاهش فراگیر نرخ باروری در کل کشور اتفاق افتاده و در بعضی استان ها کمتر و در بعضی بیشتر مشاهده می شود.

وی افزود: ميزان باروري كل در سال 1390 به حدود 1.7 فرزند برای هر مادر رسیده است و در چهار استان كشور (تهران، گيلان، اصفهان و سمنان) ميزان باروري بين 1.2 و 1.6 فرزند بوده است.

 اسحاقی ادامه داد: در مقايسه نموداری نرخ باروری در كشورهاي آمريكا، فرانسه، سوئيس، انگلستان، رژيم صهيونيستي و ايران به روشني ديده مي شود كه هيچكدام از اين كشورها افت آبشاري شديد مانند ايران ندارند و اين زنگ خطري بزرگ است.

وی گفت: بعضی از سیاست های افزایش جمعیت، ملی و فراگیر است و بعضی از سیاست ها باید به صورت منطقه ای و فردی اجرا شود.

وی افزود: متأسفانه قشری که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی در سطح بالاتری قرار دارند و آمادگی فرزند آوری دارند، در ازدواج تأخیر و در فرزند آوری تقلیل می کنند.

 اسحاقی گفت: رشد کنونی جمعیت در ایران به طور میانگین 1.3 است و اگر سیاستگذاریها و برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت نگیرد، با رشد منفی جمعیت مواجه می شویم که باید از همین الان جلوی آن را گرفت.


انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، جمعیت ، تعادل ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ تير ۱۳۹۳
"در اثر كاهش باروري، جمعيت در سن كار كاهش يافته"
مگر کارمفید درایران 25 دقیقه در روز نیست؟
آخرین اخبار