"حجت الله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی انتقادات و اظهارات خود را در خصوص رانت خواری و سرنوشت فیلم های اکران نشده در نشست خبری با اهالی رسانه مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ، نشست خبری «حجت الله ایوبی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به منظور تشریح سیاست‌ های سینمایی دولت تدبیر و امید و نیز پاسخ به سئوالات نمایندگان رسانه‌های جمعی،  امروز دوشنبه  در تالار وحدت پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی کشورمان آغاز شد.

ایوبی ضمن تشکر از حضور رسانه گفت: مدیریت فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید هشت ماهی است که کار خود را  آغاز کرده و امیدواریم ماه‌ها و روزهای خوبی را گذرانده باشیم. در عرصه سینما بخش اعظم اهالی رسانه با جامعه فرهنگی و سینمایی در فضای آرامش همکاری کردند.

 یکی از اصول و بنای ما این است که برخی از نگرانی‌هایی که جامعه سینمایی را پر التهاب کرده کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عدم شفافیت در مدیریت کشور وجود دارد که ما سعی کردیم در پستوهای مدیریت‌مان چراغی را روشن کنیم به همین خاطر نمایندگانی از اصناف به شوراهای ما ورود کرده و در کنار ما حضور دارند و تا هفته‌های آینده نتیجه بی‌درنگ اطلاع‌رسانی می‌شود.

 نگرانی ها از فرهنگ به خصوص سینما حمایت دولت از سینمااست که این امر سوالی مهم را به وجود می‌آورد که آیا دولت ها در سینما باید ورود کنند یا خیر؟

تجربه کشورهای صاحب سینما در غرب و شرق عالم و کشورهای اروپایی ثابت کرده که دولتها باید به سینما کمک کنند هم در تولید و هم در عرضه پخش، پس به حمایت‌ها، اسامی رانت‌خواری و رانت‌خواران ندهید .

اصل حمایت ضروری و غیرقابل انکار است. گام‌هایی هر چند ناکافی در جهت این شفافیت برداشته شده و البته هر چقدر جلوتر برویم این شفافیت بیشتر می‌شود.

ایوبی افزود: در همه کشورهایی که نظام حزبی وجود دارد احزاب یارانه می‌گیرند و اسم آن را رانت نمی‌گذارند این عدم شفافیت است که این ادبیات را به وجود می‌آورد.

ایوبی تصریح کرد: در ادامه سال دولت از فیلم‌های بلند حمایت می‌کند،‌کمیته‌ای با حضور افراد سرشناش، خوشنام و امین با اعلام چند فصل همه کسانی که نیاز به حمایت دولتی دارند را می‌پذیرند و در موعد مقرر بودجه تعلق می گیرد که ما امسال برای فیلم اولی‌ها بودجه را در نظر داریم .

وی اظهار کرد: البته هر ساله ما بوجه‌ای هم برای فیلم‌های فاخر در نظر داریم. اصل حمایت ضروری و لازم است، هم در تولید و بیشتر در ساختارها،منتهی دولت باید بداند کجا و کی نفوذ کند که یکی از آنها فیلم‌های هنری است که نمی‌توانند در عرصه رقابت با فیلم‌های تجاری رقابت کنند.

وی تصریح کرد: سینمای هنر و تجربه با همین اندیشه راه افتاد که اعضای این سینما چندین ماه برای تعیین آیین‌نامه وقت گذاشتند که پس از عید فطر کار خود را آغاز می‌کنند.

ما امسال بخش اعظم حمایت‌ها را به پس از تولید بردیم. بودجه ناچیز دولت بیشترش به صرف موسسه سینماشهر و سالن‌های سینما شد که در سالی که گذشت واقعا همت جهادی باعث شد که تمام سینماهای کشور دیجیتال شده و سینماهای باقیمانده تا پایان عید فطر کامل خواهند شد.
 در تولید نگاتیو تاکنون 2 میلیون دلار صرفه‌جویی داشتیم که البته رونق اکران‌ها بخشی از این اتفاق است .

ایوبی ادامه داد: از بخش خصوصی بابت همکاری‌های بسیارش متشکریم و در نظر داریم که حدود 30 سالن به منظور رونق سینما بسازیم و وعده سینما کارت را به شما می‌دهیم که امروز با شما رونمایی می‌شود.

ایوبی در ادامه جلسه تصریح کرد: نکته بعدی بحث تمرکز‌زدایی در مدیریت و عدالت فرهنگی است، ایران تنها تهران نیست ما در شهرستانها هم استعدادهای بالقوه و بالفعل داریم، پس این تصور که سینماها برای اهالی تهران است غلط است .

موسسه سینمای جوان در همین مدت زمان کم شروع به کار مجموعه جدید،  تا به حال در 52 شهر هفته اکران فیلم و عکس برگزار کرده است. در شهر زاهدان این هفته پس از 16 سال  برگزار شده است.

برای مسئله تمرکز‌زدایی، 2230عکاس و فیلم ساز کارهایشان در شهرستان‌ها مشخص شده ، کاری که در مشهد کردیم ادامه پیدا می‌کند و برای فیلم‌های بلند ویدئویی از این به بعد خود شهرها مجوز صادر می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: درباره بحث کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور سینمایی به اصناف پس از بازگشایی خانه سینما در همین چند ماه حدود30 انتخاب انجام شده است.

 وی درباره بحث اعضای هیأت مدیره خانه سینما گفت اعضای هیأت مدیره به هیچ وجه حاضر به ماندن یک روز بیشتر در خانه سینما نبودند ولی طی صحبت هایی که شد لطف کرده و ماندند در حال حاضر مسئله اصناف شوراهای خانه سینما حل شده  است.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای ما به ویژه با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری، سال اقتصاد و فرهنگ نام گرفته ایجاد یک عزم واحد برای اعتلای فرهنگ کشور به ویژه است. در عرصه فرهنگ و هنر سقفش تا آسمان است هیچ کس جای کس دیگری را نمی‌گیرد ولی همکاری و همدلی این گروه‌ها به ویژه امسال که سال فرهنگ است می‌تواند معنادار باشد، این همدلی به ویژه در سال فرهنگ بسیار مفید و کارساز است .

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از این نمونه‌ها جشنواره مقاومت است که برای برگزاری آن تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده و در طی جشنواره بسته‌ای با عنوان سی سال مقاومت توسط رسانه موسسه رسانه تصویری آماده می شود تا آغاز هفته دفاع مقدس منتشر شود و همینطور سمفونی فیلم‌های دفاع مقدس در تهران و شهرستان‌ها اجرا می شود .

ایوبی درباره سینمای دینی گفت: در بخش سینمای دینی اقدامات خوبی در زمینه فیلم‌های مستند و کوتاه شده، یکی از این اقدامات بخش سینمای شهید آوینی در جشنواره حقیقت است. یکی از عرصه‌های وارد شده ارتقا سطح دانش و تجربه سینمای کشور است که با احداث کتابخانه‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و همینطور با مقدمات احداث مدرسه عالی سینما این امر ممکن می‌شود که با هزینه دولت مدرسه عالی سینما مدرسه‌ای زبانزد برای کشورهای منطقه خواهد شد.

ایوبی درباره سینمای بین‌الملل اظهار کرد: در عرصه بین الملل مشکلاتی وجود دارد. سازمان سینمایی دارای موسساتی است که بخش‌های بین‌الملل هم دارد ولی نگاه حرفه‌ای و علمی در این حوزه کمتر دیده می‌شود. سینما می تواند سفیر خوب و نماینده کشور در کشورهای مختلف با شورای بین‌الملل فعال باشد و اگر هر موسسه‌ای بخواهد فعالیت بین‌المللی کند باید در چارچوب قوانین این شورا فعالیت‌هایش را تنظیم کند.
 
وی درباره بحث تحریم سینمای ایران خاطرنشان کرد: تحریم یک سندی است که کشورها از مجموعه ای از فعالیت ها محروم می‌شوند اما بیش از این تحریم یک مسئله روانی است، در سالهای گذشته خیلی از کشورها نمی‌توانستند آثار سینمای ایران را بپذیرند که خوشبختانه این منع برداشته و امیدوارم بتوانیم پیام صلح را به گوش جهانیان برسانیم .

وی درباره برخی نگرانی‌ها در بحث سینما گفت: برخی از مردم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و دائما آن را ادامه می‌دهند اینها کسانی هستند که بدبینی به سینما ایجاد کرده و البته که بدبینی و دروغ برخی از رسانه‌ها راجع به سینما این امر را تشدید کرد. برخی از این خبرهای کذب برای ما دردسر ساز و پر هزینه است و ما باید به مجلس برای این اخبار توضیح دهیم. اگر این اخبار برای من بد شود اشکال ندارد اما اگر نشر این اکاذیب به سینماهای کشور لطمه بزند با این دروغ‌ها مقابله خواهد شد و حتما اقدامی قانونی صورت می گیرد. سازمان سینمایی خود را با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید یکی می‌داند و امیدواریم که این اهداف را تحقق بخشیم .

ایوبی درباره وضعیت فیلم‌های توقیفی گفت: ما فیلمهایی داریم که توقیف شده هستند و هیچ دلیلی برای توقیف آنها نیست. سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایشی اسامی را مرور می کند، چهره‌ها معتقد به نظام و آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری هستند.

فیلمهایی که به ناحق به کشورها رفتند حتما مجوز می‌گیرند. درباره فیلم "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری شورای پروانه نمایش هر تصمیمی بگیرد بنده حق خود نمی‌دانم که وتو کنم ، در جلسه‌ای که با عیاری داشتیم ملاحظات را لحاظ کردیم و بنده به وی اعلام کردم با صحنه خشن فیلم شما مشکل دارم و با این صحنه باب خشونت در سینمای ایران باز می‌شود و به این نتیجه رسیدیم که با جمعی از بزرگترهای روانشناسی و جامعه‌شناسی کشور این فیلم را ببینیم و به هر نظر علمی و جامعی که رسیدیم آن را لحاظ کنیم.

ایوبی در ادامه جلسه تصریح کرد نکته بعدی بحث تمرکز‌زدایی در مدیریت و عدالت فرهنگی است، ایران تنها تهران نیست ما در شهرستانها هم استعدادهای بالغوه و بالفعل داریم. پس این تصور که سینماها برای اهالی تهران است غلط است . موسسه سینمای جوان در همین مدت زمان کم شروع به کار مجموعه جدید تا به حال در 52 شهر هفته اکران فیلم و عکس برگزار کرده. در شهر زاهدان این هفته پس از 16 سال  برگزار شده. 2230عکاس و فیلم ساز کارهایشان در شهرستانها مشخص شده برای مسئله تمرکز‌زدایی کاری که در مشهد کردیم ادامه پیدا میکند و برای فیلمهای بلند ویدئویی از این به بعد خود شهرها مجوز صادر می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: درباره بحث کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور سینمایی به اصناف پس از بازگشایی خانه سینما در همین چند ماه حدود 30 انتخاب انجام شده، وی درباره بحث اعضای هیأت مدیره خانه سینما گفت اعضای هیأت مدیره به هیچ وجه حاضر به ماندن یک روز بیشتر در خانه سینما نبودند ولی طی صحبتهایی که شد لطف کرده و ماندند در حال حاضر مسئله اصناف شوراهای خانه سینما حل شده
وی ادامه داد: یکی از آرزوهای ما به ویژه با توجه به اینکه امسال توسط مقام سال اقتصاد و فرهنگ نام گرفته ایجاد یک عزم واحد برای اعتلای فرهنگ کشور به ویژه است. در عرصه فرهنگ و هنر سقفش تا آسمان است هیچ کس جای کس دیگری را نمی‌گیرد ولی همکاری و همدلی این گروهها به ویژه امسال که سال فرهنگ است می‌تواند معنادار باشد این همدلی به ویژه در سال فرهنگ بسیار مفید و کارساز است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از این نمونه ها جشنواره مقاومت است که برای برگزاری آن هم تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده و در طی جشنواره بسته‌ای با عنوان سی سال مقاومت توسط رسانه موسسه رسانه تصویری آماده می شود تا آغاز هفته دفاع مقدس منتشر شود و همینطور سمفونی فیلم‌های دفاع مقدس که در تهران و شهرستان‌ها اجرا می‌شود.

ایوبی درباره سینمای دینی گفت: در بخش سینمای دینی اقدامات خوبی در زمینه فیلم‌های مستند و کوتاه شده، یکی از این اقدامات، بخش سینمای شهید آوینی در جشنواره حقیقت است. یکی از عرصه‌های وارد شده ارتقا سطح دانش و تجربه سینمای کشور است که با احداث کتابخانه‌های تخصصی و کارگاههای آموزشی و همینطور با مقدمات احداث مدرسه عالی سینما این امر ممکن می‌شود که با هزینه دولت مدرسه عالی سینما مدرسه‌ای زبانزد برای کشورهای منطقه خواهد شد.

ایوبی درباره سینمای بین‌الملل اظهار کرد: در عرصه بینالملل مشکلاتی وجود دارد. سازمان سینمایی دارای موسساتی است که بخش‌های بین‌الملل هم دارد ولی نگاه حرفه‌ای و علمی در این حوزه کمتر دیده می‌شود. سینما می تواند سفیر خوب و نماینده کشور در کشورهای مختلف با شورای بین‌الملل فعال و اگر هر موسسه‌ای بخواهد فعالیت بین‌المللی کند باید در چارچوب قوانین این شورا فعالیتهایش را تنظیم کند.

وی درباره بحث تحریم سینمای ایران خاطرنشان کرد: تحریم یک سندی است که کشورها از مجموعه ای از فعالیت ها محروم میشوند اما بیش از این تحریم یک مسئله روانی است در سالهای گذشته خیلی از کشورها نمی‌توانستند آثار سینمای ایران را بپذیرند که خوشبختانه این منع برداشته و امیدوارم بتوانیم پیام صلح را به گوش جهانیان برسانیم.

وی درباره برخی نگرانی‌ها در بحث سینما گفت: برخی از مردم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و دائما آن را ادامه می‌دهند اینها کسانی هستند که بدبینی به سینما ایجاد کرده و البته که بدبینی و دروغ برخی از رسانه‌ها راجع به سینما این امر را تشدید کرد. برخی از این خبرهای کذب برای ما دردسر ساز و پر هزینه است و ما باید به مجلس برای این اخبار توضیح دهیم. اگر این اخبار برای من بد شود اشکال ندارد اما اگر نشر این اکاذیب به سینماهای کشور لطمه بزند با این دروغ‌ها مقابله خواهد شد و حتما اقدامی قانونی صورت می گیرد. سازمان سینمایی خود را با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید یکی می‌داند و امیدواریم که این اهداف را تحقق بخشیم.

ایوبی درباره وضعیت فیلم‌های توقیفی گفت: ما فیلمهایی داریم که توقیف شده هستند و هیچ دلیلی برای توقیف آنها نیست. سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایشی اسامی را مرور می کند چهره‌ها معتقد به نظام و آرمانهای امام و مقام معظم رهبری هستند. فیلمهایی که به ناحق به کشورها رفتند حتما مجوز می‌گیرند. درباره فیلم "خانه پدری" به کارگردانی "کیانوش عیاری" شورای پروانه نمایش هر تصمیمی بگیرد بنده حق خود نمی‌دانم که وتو کنم، در جلسه‌ای که با عیاری داشتیم ملاحظات را لحاظ کردیم و بنده به وی اعلام کردم با صحنه خشن فیلم شما مشکل دارم و با این صحنه باب خشونت در سینمای ایران باز می‌شود و به این نتیجه رسیدیم که با جمعی از بزرگترهای روانشناسی و جامعه‌شناسی کشور این فیلم را ببینیم و به هر نظر علمی و جامعی که رسیدیم آن را لحاظ کنیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار