در تاریخ فوتبال مواردی وجود دارد که حاکی از آن است داور همیشه قرار نیست نقش واقعی خود را ایفا کند و می تواند با اشتباهاتی وحشتناک که حاصل سهل‌انگاری و نداشتن دقت کافی است، اتفاقاتی را رقم بزند که بی‌شباهت به فاجعه نیست.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، داور نقشی تعیین‌کننده در میدان مسابقه دارد و داوران اصولا مسئول برقراری تعادل و نظم در جریان مسابقه فوتبال هستند، اما در تاریخ فوتبال مواردی وجود دارد که حاکی از آن است داور همیشه قرار نیست نقش واقعی خود را ایفا کند و می تواند با اشتباهاتی وحشتناک که حاصل سهل‌انگاری و نداشتن دقت کافی است، اتفاقاتی را رقم بزند که بی‌شباهت به فاجعه نیست.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند!

یکی از حساس ترین دیدارهای جام جهانی 1990 بازی آرژانتین مقابل ایتالیا میزبان مسابقات بود که در پایان با برتری یاران مارادونا در ضربات مرگبار پنالتی پایان یافت. این بازی دراماتیک جدا از درخشش گوئیکوچا (Sergio Goycochea) در مهار ضربات پنالتی یک اتفاق تاریخی دیگر را ثبت کرد؛ مايكل واتروت داور فرانسوی این دیدار در پایان 15 دقیقه اول وقتهای اضافه 8 دقيقه وقت اضافه گرفت! او بعدها اعتراف كرد حواسش به گذر زمان نبوده است.



جالب اینجاست که در همین 8 دقیقه وقت اضافه ریکاردو گوستی (Ricardo Giusti) هافبک تیم ملی آرژانتین نیز به دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد. این بازی در پایان 120 دقیقه 1-1 شد و در ضربات پنالتی آرژانتین با درخشش دروازه بان خود گوئیکوچا به برتری 4-3 و در مجموع به برتری 5-4 دست یافت و به فینال رسید. در فینال هم آلمان با تک گل آندریاس برمه آرژانتین را شکست داد و قهرمان شد.

* دیدار انگلستان ‌ـ‌ آرژانتین (جام‌جهانی 1986)

بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ داوری در دیداری به وقوع پیوست که در آن مارادونا گل قرن را به ثمر رساند. در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 1986 دو تیم آرژانتین و انگلستان رودرروی هم قرار گرفتند. در این دیدار هر دو گل آرژانتینی‌ها را مارادونای افسانه‌ای به ثمر رساند.



مارادونا گل دوم آرژانتین را در شرایطی به ثمر رساند که شش بازیکن انگلیسی را دریبل کرد و سپس گل زد تا گل او گل قرن نام بگیرد، اما درباره گل نخست او چه چیزی می‌دانید؟! اگر براساس قوانین به ماجرا نگاه کنیم مارادونا هرگز گل اول را نزد. توپ در هوا و در فضایی بین مارادونا و دروازه‌بان انگلیسی‌ها قرار گرفت. مارادونا اما این جنگ هوایی را برد و توپ را وارد دروازه انگلیسی‌ها کرد تا گل اول را بزند. اما این گل او با دست به ثمر رسید.

ماجرا وقتی وارد مرحله عجیب‌تری شد که داور نه‌تنها به مارادونا بابت ضربه‌زدن به توپ آن هم با دست کارت نداد، بلکه گل او را پذیرفته شده اعلام کرد تا به این ترتیب بدترین فاجعه دنیای داوری رقم بخورد، فاجعه‌ای که حذف فراموش‌نشدنی انگلیسی‌ها را از جام‌جهانی 1986 رقم زد. بسیاری بر این عقیده‌اند که گل اول آرژانتین با دست خدا به ثمر رسید، اما دسته دیگری معتقدند چیزی که گل اول آرژانتینی‌ها را سبب شد دست شیطان بود. دسته دوم انگلیسی‌ها هستند!

  * دیدار فرانسه ‌ـ‌ ایرلند (مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی)

تیم ملی فوتبال ایرلند فاصله‌ای تا صعود به جام‌جهانی سال 2010 آفریقای جنوبی نداشت، اما این کشور بریتانیایی با بدشانسی محض روبه‌رو شد: دومین اشتباه فاحش داوری در تاریخ فوتبال. این​بار دیگر خبری از مارادونا نبود، حالا پای تیری آنری در میان بود که پس از این بازی بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. در شرایطی که در دیدار فرانسه و ایرلند همه چیز به نفع ایرلندی‌ها پیش می‌رفت و این تیم یک بر صفر جلو بود، ضربه آزاد همه چیز را به هم ریخت.



 پس از این‌که ضربه آزاد به طرف دروازه ایرلندی‌ها شوت شد آنری عجیب‌تر و بی‌شرمانه‌ترین پاس گل تاریخ فوتبال را داد. این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه برای این‌که توپ را به هم‌تیمی‌ خود ویلیام گالاس پاس بدهد، دو بار توپ را با دست کنترل کرد تا ویلیام گالاس با توپی که با دست به او پاس داده شده بود، گل تساوی فرانسه را بزند.

آنری پس از این دیدار ابتدا سرسختی وقیحانه‌ای از خود نشان داد و اظهار کرد​ مقصر نبوده تا خشم ایرلندی‌ها را بیشتر کند، اما سرانجام اعتراف کرد ​ اشتباه کرده، ولی مقصر اصلی داور است که خطای او را نادیده گرفته است! به هر حال پس از این دیدار روزنامه سان انگلیس تیتر زد: «دست شیطان باز هم کارساز شد!»

‌* دیدار اسلوونی ـ آمریکا (‌جام‌جهانی 2010)

جام‌جهانی اشتباهات وحشتناک داوری را کم به خود ندیده است که یکی از آنها در دیدار دو تیم آمریکا و اسلوونی در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی رقم خورد. در این دیدار مقدماتی دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند، این در حالی است که اگر گل سوم و صددرصد سالم آمریکا مردود اعلام نمی‌شد، این تیم 3 بر2 به پیروزی می‌رسید.



داور مالیایی این دیدار به دلیل اشتباه وحشتناکی که در این دیدار انجام داده بود از قضاوت در بقیه دیدارهای جام‌جهانی محروم شد، اما حتی محرومیت این داور هم باعث نشد تا خشم آمریکایی‌ها فرو بنشیند. این اشتباه مسلم داوری درگیری‌های زیادی را بین تماشاگران دو تیم پس از پایان بازی سبب شد. آمریکایی‌ها پرچم اسلوونی را آتش زدند و در مقابل اسلوونیایی‌ها هم با تهیه پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «آمریکایی‌های فاشیست» پاسخ آنها را دادند.

فیفا به این اشتباه مسلم بشدت واکنش نشان داد و به داور این دیدار تذکر جدی داد و همین تذکر جدی داور مالیایی را از ادامه قضاوت در جام‌جهانی محروم کرد. سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آمریکا پس از این دیدار گفت «در فوتبال تا به حال گل‌های سالم زیادی مردود اعلام شده است، اما این یکی دیگر واقعا فاجعه بود. واقعا داور این دیدار چه فکری با خودش کرد که گل ما را مردود اعلام کرد؟ این گل سالم‌ترین گل دنیا بود!»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۷ ۰۴ تير ۱۳۹۳
پنالتی سالم ایران چطور؟
United States of America
ابوالفضل
۱۲:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۳
سلام برهمه هموطنان عزیز.
باتشکرازبچه های فوتبال که دردودیدارگذشته گل کاشتندولی طبق فرمایش مولایمان حضرت علی (ع) باید نگاهمون متمرکز زمان حال (بازی بوسنی) باشه وانشاءالله با نتیجه گرفتن دراین بازی ؛خاطره ای خوش را برای خود وملت شریف کشورمان به جابگذارند وباکمک خداودعای خیرمردم به دوم هم صعودکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۳ تير ۱۳۹۳
کی می خواهید یاد بگیرید در صفحات خصوصی فیس بوک حق توهین ندارید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۱ ۰۲ تير ۱۳۹۳
ببینید بچه های فوتبالی. درسته بچه های ما خیلی فراتر از انتظارات همگان ظاهر شدند و واقعا یه غیرت ایرانی را به تمام معنا به نمایش گذاشتن. اما بیایید همیشه واقع بین و واقع نگر باشیم و حقیقت را به راحتی از خودمان دور نسازیم و به راحتی باهاش بازی نکنیم.
عزیزان تو قانون فوتبال کسی که تکل میره و اول توپ رو میزنه خطا نکرده و لو بعدش حریف مقابلش رو با برخورد به زمین بزنه. مگر اینکه با بی احتیاطی محض باشه. پس اینجا خطایی واقع نشده و بارها فیلم تکراری باز نه بسته رو ببینیم به این نتیجه میرسیم... با آرزوی موفقیت واقعی و اصولی و ماندگار کشور عزیزمان ایران. وطن شیران و پلنگان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۲۰ ۰۳ تير ۱۳۹۳
به نظر اکثر داورای خوب فوتبال اون تکل خطا بوده و باید پنالتی گرفته می شود اما داور از قصد نگرفت یا از سهو رو نمی دونم در ضمن اگر تکل برای توپ باشه ولی موقعیت رو از بازیکن بگیره خطا است در ضمن در فوتبال اگه پای بازیکن حریف در تکل با پای بازیکن روبه رو در محوطه جریمه برخورد داشته باشه خطاست
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۳
چه فرقی بین برخورد داخل یا خارج محوطه هست؟ قانون یکی ست!!! صحنه 50-50 میتونست باشه ولی نگرفت... یا حق. به امید موفقیت واقعی مملکت پر افتخار و پر استعدادمون.
Iran (Islamic Republic of)
nasi
۱۹:۲۳ ۰۲ تير ۱۳۹۳
وای چی میشد اگه پنالتیه رو می گرفت... تا الان داشتیم تو خیابونا شادی میکردیم!!
Iran (Islamic Republic of)
فانی
۱۷:۲۵ ۰۲ تير ۱۳۹۳
لا اقل بازی المان انگلیس را هم می گفتین که در افریقای جنوبی توپ یک متر پشت خط دروازه المان خورد ولی داور گل نگرفت .
Iran (Islamic Republic of)
سرباز رهبری
۱۶:۳۲ ۰۲ تير ۱۳۹۳
واسه ایران را هم اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۳
سلام.
بابا بیخیال دیگه اشتباه پیش میادخوب.
حالا داور یه اشتباه کرده قرار نیس که همه رو زیر سوال ببرید. مهم برد بود که آرژانتین برد. ماهم که بهترین بازیمونو انجام دادیم . ...!!! یه خورده شل بگیرن حنما میریزید خیابونو مرگ بر عامل باخت میگید.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۰۲ ۰۲ تير ۱۳۹۳
دیدید که اشتباه داوری یک بخش از فوتباله و اصلا اسمش روشه؛اشتباه......
حالا درسته که ما امتیازمون پرید ولی حمله به پیج مسی و این داور فلک زده به دور از ادبه....
Iran (Islamic Republic of)
amirhani
۱۳:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۳
علی جان اگه بخواد تعداد پنالتی نگرفتن داور هار را گفت .دیگه باید تاصبح فقط بنویسی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۲۶ ۰۲ تير ۱۳۹۳
نامردیهای بسیار در کل زمان در حق ایران کرده اند این یکی از آنهاست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۶ ۰۲ تير ۱۳۹۳
و دز سال2014بازی ایران و ارژانتین که داور نامردی کرد و پنالتی رو نگرفت خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۲:۳۴ ۰۲ تير ۱۳۹۳
باید اشتباه داور را در نگرفتن پنالتی توی بازی ایران و آرژانتین رو هم به این اشتباهات عجیب داوری اضافه کنند ....
پیروزی حق مسلم ما بود و هست ...
Iran (Islamic Republic of)
pooriahabibi
۱۲:۳۳ ۰۲ تير ۱۳۹۳
فیفا کی میخواهد مانند والیبال وکشتی درفوتبال ازدوربین استفاده کند.
Netherlands
محمد
۱۱:۱۰ ۰۲ تير ۱۳۹۳
ای بابا بیاد بازی های اسیایی رو ببینید .
ببینید داورها چگونه حق ایران رو میخوردن تا اعراب سوسک شده نبازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۲ تير ۱۳۹۳
الان باید پنالتی ماهم جلوی آرژانتین تو این لیست اضافه کنید
Iran (Islamic Republic of)
چالوسی
۰۹:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۳
فقط مارادونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۲ تير ۱۳۹۳
مال ایران هم اضافه کنید
آخرین اخبار