لایحه ساماندهی ابزارهای تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران و نیز الزام شهرداری به تهیه "لایحه جانمایی و مکان یابی بیلبورد ها و پلاکاردهای موجود در بزرگراه های سطح شهر" به تصویب رسید.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری هفتاد و چهارمین جلسه خود لایحه ساماندهی ابزارهای تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران را مورد بررسی قرار دادند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه با اشاره به اینکه در 6 مصوبه قبلی شورا از سال 82 تا کنون تعاریف جزو مواد قانونی بوده و در لایحه جدید تعاریف از مواد قانونی جدا شده و در پیوست قرار گرفته است، اظهار داشت: به استناد ماده واحده مصوبه پانصد و بیست و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران دوره سوم، مبنی بر ساماندهی مصوبات تبلیغات محیطی و ابزارهای تبلغات صنفی در کلان شهر تهران لایحه ساماندهی ابزارهای تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران مصوب شد.

به گفته دبیر بر اساس مصوبه جدید با توجه به محدودیت منظر دید تابلوهای صنفی منصوب در داخل مراکز و مجتمع‌های تجاری نسبت به تابلوهای منصوب در معابر و منظر عمومی شهر؛ اخذ عوارض از تابلوهای مذکور و همچنین از تابولهای تعمیراه های مجاز و خدمات پس از فروش که صرفا به این امور مشغول باشند؛ 70 درصد عوارض مصوب را می‌پردازند.

دبیر در این خصوص توضیح داد: تابلوهایی که بدون اخذ مجوز از شهرداری نصب شوند؛ جمع آوری شده و واحدهایی که ضوابط شهرداری را در نصب ابزار تبلیغاتی رعایت نکنند ابتدا اخطار دریافت می‌کنند و اگر بنرهای تبلیغاتی باشند ظرف 48 ساعت و اگر تابلوی صنفی باشند ظرف یک هفته بعد از  اخطار توسط شهرداری جمع آوری می‌شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: در صورتی که امکان نصب تابلو در محل فعالیت وجود نداشته باشد، ذینفع می‌تواند پس از دریافت مجوز از شهرداری نسبت به شیشه نویسی با استفاده از برچسب و به میزان حداکثر 25 درصد مساحت شیشه با ویترین اقدام کند.
وی افزود: در صورتیکه واحد دارای تابلو روی سردرب باشند مجازه به تبلیغ به هر شکل ممکن روی شیشه و ویترین نیست.
به گفته علیرضا دبیر بر اساس مصوبه شورای شهر؛ عوارض ابزارهای صنفی محصولات و کالاهای داخلی تحت لیسانس خاربح یک و هشت دهم برابر و برای محصولات کالاها و خدمات خارجی سه برابر تعرفه خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین عوارض ابزارهای منصوب در بزرگراه‌های ویژه؛ یک و نیم برابر تعرفه است و نصب هرگونه تابلو به استثنا تابلوهای ترافیکی و راهنمایی و رانندگی، نام معابر، اماکن مذهبی، پارک‌ها، معرف وزارتخانه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی و داروخانه‌های شبانه روزی، پارکینگ‌های عمومی در معابر عمومی ممنوع است.

اقبال شاکری در مراحل تصویب این مصوبه پیشنهاد کرد نحوه مجازات متخلفین به مراجع قضایی در بندهای این لایحه گنجانده شود.
عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری در این باره توضیح داد: شهرداری نمی‌تواند مستقیم اقدام کند و بر اساس قانون با مراجعه به مراجع قضایی به این تخلفات رسیدگی می‌شود.

مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران از شهرداری خواست پیشنهادشان را در این خصوص به شورای شهر ارائه دهند.
مجتبی شاکری نیز همچنین در جریان بررسی این لایحه گفت بسیاری از تبلیغات با استفاده از ابزارهای انسانی و صوتی صورت می گیرد اما در این لایحه در این خصوص اشاره‌ایی نشده است.

وی همچنین به وجود تبلیغات در جداره دیوارهای املاک اشاره کرد و افزود: برخی صاحبان آگهی از فضای جداره ساختمان‌های بلند که به دلیل  فاصله به وجود آمده در اختلاف ارتفاع با املاک مجاور به وجود آمده است برای پوشش تبلیغاتی استفاده می‌کنند که برخورد به این مهم هم در این لایحه پیش بینی نشده است.

وی پیشنهاد داد تا شهرداری همزمان  با اعلام اخطار، نسبت به پوشش  تابلو اقدام کند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به وی اظهار داشت: طبق قانون جداره ساختمان‌ها جزو ملک خصوصی است و ما نمی‌توانیم بدون حکم قضایی دخل و تصرفی در آن انجام دهیم.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه این تصمیم برای یک میلیون واحد صنفی گرفته می‌شود، بیان داشت: بهتر بود تدوین این برنامه‌ها را با مشارکت این صنف انجام می‌دادیم.

وی پیشنهاد کرد کمیته مشترکی به منظور حسن انجام این مصوبه و تصمیم گیری درباره موارد اختلاف با حضور معاون خدمات شهری، رئیس اتحادیه صنف بنا بر موضوع، رئیس سازمان زیباسازی و نماینده شورا تشکیل شود.

عبدالهی در این باره نیز گفت: ما با اتاق اصناف، اتحادیه تابلوسازان و غیره نشست داریم و آمادگی برگزاری جلسات ثابت با این اتحادیه‌ها و اصناف را هم داریم.

طلایی با تاکید بر ضرورت تصویب پیشنهاد ارائه شده گفت:‌ سطح تعامل شهرداری با اصناف خوب است ولی بهتر است این ارتباط را قانونی و نهادینه کنیم.

علی صابری در تایید پیشنهاد طلایی گفت: ما هر چقدر تلاش کنیم اختلافات شهرداری با مردم به مراجع قضایی کشیده نشود بهتر است. این کمیته می‌تواند اختلافاتی غیر از موضوع قیمت گذاری را از راه ساده تر و بهتری حل کند.

محمد سالاری نیز با بیان اینکه پیشنهاد آقای طلایی خوب است، گفت: این پیشنهاد باید بررسی شود و جنبه‌های مختلف آن در نظر گرفته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت:‌ این جزو اختیارات ویژه ما است و ما نمی‌توانیم آن را واگذار گنیم. این کمیته قرار نیست حق و حقوق شورا را پیگیری کند فقط ناظر حسن اجرای مصوبه شورا خواهد بود.

همچنین در پایان این جلسه علاوه بر رای گیری بر کل لایحه مذکور، دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران شورا نیز طرح دو فوریتی الزام شهرداری به تهیه لایحه جانمایی و مکان یابی بیلبورد‌ها و پلاکارهای موجود در بزرگراه‌های سطح شهر تهران  ظرف شش ماه اقدام و جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لایحه ، ساماندهی ، ابزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار