عسگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

قوانین مقابله با تروریسم در حقوق بین‌الملل

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: در حقوق بین‌الملل تروریسم جرم انگاری شده و کشورها حداقل در شعار پذیرفته‌اند که این گروه‌ها در دادگاه‌های داخلی مورد تعقیب قرار گرفته و محاکمه شوند، همچنین باید کمک مالی و حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی از آنها دریافت نشود.

"یداله عسگری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تحرکات اخیر گروه تروریستی موسوم به داعش در عراق، به تشریح معادلات حقوقی در این زمینه پرداخت و اظهارداشت: در حال حاضر در خصوص مفهوم تروریسم وفاق بین‌المللی حاصل نشده است.

وی گفت: اگر در لفظ هم به توافق رسیده باشند متأسفانه در عمل در تعیین مصادیق این مفهوم اختلافات عدیده‌ای وجود دارد.

این حقوقدان افزود: در سطح کشورهای مختلف اعم از غربی و غیرغربی مفهوم تروریسم با توجه به منافع کشورها تعریف می‌شود و تعیین مصداق تروریست بستگی به منافع ملی کشورها دارد.

عسگری گفت: به عنوان مثال علیرغم آنکه گروه‌های تروریست حاضر در سوریه صراحتا اعلام کرده‌اند که با القاعده در ارتباطند اما به دلیل اینکه فعالیت آنها در راستای مطامع و منافع آمریکا و اسرائیل دنبال می‌شود،‌ مجامع بین‌المللی در اعلام آنها به عنوان گروه‌های تروریستی ابا دارند.

این حقوقدان تصریح کرد: در بسیاری از موارد گروه‌هایی که از حقوق خود دفاع می‌کنند تروریست معرفی می‌شوند، چنانکه این مساله در مورد حزب‌الله لبنان اطلاق می‌شود.

عسگری درباره راهکارهای موجود در حقوق بین‌الملل برای مبارزه با ترورسیم گفت: در حقوق بین‌الملل تروریسم جرم انگاری شده و کشورها حداقل در شعار پذیرفته‌اند که این گروه‌ها در دادگاه‌های داخلی مورد تعقیب قرار گرفته و محاکمه شوند، همچنین باید کمک مالی و حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی از آنها دریافت نشود.

این حقوقدان بین‌المللی در پایان خاطر نشان کرد: قطع حمایت‌های سیاسی، مالی و تسلیحاتی دولت‌ها از گروه‌های تروریستی موجب عدم گسترش تروریسم در سطح بین‌المللی است که بهترین راه مبارزه با این پدیده محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حقوق بین‌الملل برای مقابله با تروریسم و مبارزه ریشه‌ای با این پدیده نیاز به کار فرهنگی بین‌المللی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار