رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصناف با بیش از 6 میلیون اشتغال و سهم 13 درصدی از تولید ناخالص و همچنین دارا بودن سهم عمده توزیع در کشور مشغول به کار هستند و سهم عمده‌ای را از اشتغال را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد حسن نکویی مهر رییس مرکز اصناف و بازرگانان تجارت صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی اصناف که صبح امروز برگزار شد گفت: باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و با سرلوحه‌قرار دادن این سیاست امیدواریم اقتصاد کشور دچار تحول و توسعه و پیشرفت شود.
 
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل اقتصادی مطرح است که در آن بر اساس افزایش تولید و توسعه صادرات و اصلاح شبکه توزیع و شفاف سازی نظام توزیع تأکید شده است.
 
نکویی مهر در ادامه گفت: بخش عمده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصناف هستند که با برنامه‌ریزی درست در این بخش شاهد پیشرفت و توسعه اقتصادی خواهیم بود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: بزرگترین محور اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید است که اصناف بخش عمده‌ای در آن دارد.
 
نکویی مهر در ادامه افزود: اصناف با بیش از 6 میلیون اشتغال و سهم 17 درصدی از تولید ناخالص ملی و دارا بودن سهم عمده توزیع در کشور مشغول به کار هستند و سهم عمده از اشتغال را تشکیل می‌دهد.
 
رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به نقش اصناف در توسعه اقتصاد گفت: اصناف تولیدی با تولیدات بیشتر و صادرات آن و همچنین اصناف خدماتی با صادرات خدمات فنی می‌توانند جایگاه خود را در اقتصاد تبییین کنند.
 
نکویی مهر  در ادامه با انتقاد از افزایش تعداد شبکه‌های توزیع در کشور گفت: تعداد شبکه‌های توزیع متأسفانه رو به رشد است و زنجیره‌سازی شبکه‌های توزیع به عنوان محور اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به امضای توافق‌نامه میان اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی گفت: این امر موجب رضایت اصناف شده است.
 
**ابلاغ 14 آیین نامه قانون نظام صنفی
 
نکویی مهر در ادامه گفت: سال گذشته در شهریورماه اصلاحیه قانون نظام صنفی ابلاغ شد و به نظر مجموعه اصناف اشکالاتی داشت اما بسیاری از خواسته‌های اصناف در این قانون مرتفع شد.
 
وی در ادامه گفت: در شش ماه گذشته 14 آیین نامه با همکاری اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین تصویب و ابلاغ شد.
 
نکویی مهر افزود: رویکردهای اصلی این آیین‌نامه تسهیل و تسریع امور و ارتقای فضای کسب و کار و توجه به سیاست‌های توسعه‌ای اصناف و همچنین آموزش و پژوهش و ارتقای بهره‌وری اصناف است.
 
وی با اشاره به برگزاری انتخابات اتاق اصناف در یک ماه گذشته گفت: انتخابات 400 اتاق اصناف در شهرستان‌های کشور برگزار شد و همچنین انتخابات اتاق اصناف نیز پیش رو است.
 
نکویی مهر در ادامه با اشاره به موانع محقق نشدن سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و پیشرفت و رشد اقتصادی اصناف، نبود راهبرد برنامه مدون توسعه‌ای برای اصناف را برای اولین عامل ذکر کرد و گفت: همچنین معطوف نبودن قوانین و مقررات کشور به فعالیت‌های توسعه‌ای اصناف دومین عامل است.
 
وی در ادامه نبود و یا کمبود سازماندهی مناسب در سطح ملی برای فعالیت‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی اصناف را عامل دیگری برشمرد.
 
نکویی مهر همچنین افزود: اصناف از حمایت نهادهای توسع‌های و پشتیبانی و نهاد مالی بانک، بیمه و صندوق ضمانت و همچنین آموزش و پژوهش برخوردار نیستند.
انتهای پیام/

برچسب ها: اصناف ، صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار