ابوذر غفاری در روایتی کلام نورانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درباره سه شخصی که خداوند آنها را دوست دارد را بیان کرده است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مطرف بن عبداللّه بن شخّير میگوید حديثى از ابوذر برايم نقل كرده بودند و من دوست داشتم او را ببينم. پس چون او را ديدم، به او گفتم: اى ابوذر! از تو حديثى برايم نقل كردهاند كه دوست داشتم تو را ببينم و درباره آن از تو بپرسم.
ابوذر گفت: اينك ديدى پس بپرس.
گفتم: شنيدهام كه مىگويى: رسول خدا فرمود: خداوند عزّ وجلّ، سه تن را دوست دارد و سه تن را دشمن دارد؟
گفت: آرى، گمان ندارم كه به دوستم محمد صلىالله عليه و آله دروغ مىبندم، و اين جمله را سه بار تكرار كرد.
گفتم: آن سه تن كه خداوند دوستشان دارد، چه کسانی هستند؟
گفت : مردى كه در راه خدا مىجنگد. پس براى جهاد و به انتظار پاداشِ خدا، با دشمن روياروى مىشود و پيكار مىكند تا كشته شود. شما نيز در كتاب خداوند عزّ وجلّ، در اين باب مىخوانيد: "إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَـتِلُونَ فِى سَبِيلِهِ صَفًّا خداوند، كسانى را كه در راهش چون صفى مىجنگند، دوست دارد"
و مردى كه همسايهاش او را مىآزارد و او بر آزارش شكيبايى مىورزد و انتظار پاداش از خدا دارد، پس خداوند او را از اين آزار ايمن مىگرداند، با مرگ يا زندگى.
و مردى كه همراه مردمى است پس در حركت هستند تا آنكه خواب يا چرت بر آنان چيره مىشود و آنان آخر شب براى خواب فرود میآيند، امّا او به وضو و نمازش مىپردازد.
متن حدیث:
بَلَغَني عَن أبي ذَرٍّ حَديثٌ ، فَكُنتُ اُحِبُّ أن ألقاهُ ، فَلَقيتُهُ ، فَقُلتُ لَهُ : يا أبا ذَرٍّ ، بَلَغَني عَنكَ حَديثٌ ، فَكُنتُ اُحِبُّ أن ألقاكَ فَأَسأَلَكَ عَنهُ .
فَقالَ : قَد لَقيتَ فَاسأَل .
قُلتُ : بَلَغَني أنَّكَ تَقولُ : سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه وآله يَقولُ : «ثَلاثَةٌ يُحِبُّهُمُ اللّهُ عَزَّوجَلَّ ، وثَلاثَةٌ يُبغِضُهُمُ اللّهُ عَزَّوجَلَّ»؟
قالَ : نَعَم ، فَما أخالُني أكذِبُ عَلى خَليلي مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وآله ـ ثَلاثا يَقولُها ـ .
قُلتُ : مَنِ الثَّلاثَةُ الَّذينَ يُحِبُّهُمُ اللّهُ عَزَّوجَلَّ ؟
قالَ : رَجُلٌ غَزا في سَبيلِ اللّهِ ، فَلَقِيَ العَدوَّ مُجاهِدا مُحتَسِبا فَقاتَلَ حَتّى قُتِلَ ؛ وأنتُم تَجِدونَ في كِتابِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ : «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَـتِلُونَ فِى سَبِيلِهِ صَفًّا». يَكفِيَهُ اللّهُ إيّاهُ ؛ بِمَوتٍ أو حَياةٍ . ورَجُلٌ يَكونُ مَعَ قَومٍ فَيَسيرونَ حَتّى يَشُقَّ عَلَيهِمُ الكَرى أوِ النُّعاسُ ، فَيَنزِلونَ في آخِرِ اللَّيلِ فَيَقومُ إلى وُضوئِهِ وصَلاتِهِ.
«كنز العمّال،ج 16 ص 104- المستدرك على الصحيحين،ج2 ص 98»