"علی عطشانی" در مینی سریال بین خودمون بمونه که از شبکه دو پخش شد در مدیوم تلویزیون، ثابت کرد که می‌شود پیچیدگی‌های اخلاقی و معرفتی ایرانی را به دور از ادا و اطوارهای روشنفکری نشان داد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ "علی عطشانی" در مینی سریال بین خودمون بمونه که از شبکه دو پخش شد در مدیوم تلویزیون، ثابت کرد که می‌شود پیچیدگی‌های اخلاقی و معرفتی ایرانی را به دور از ادا و اطوارهای روشنفکری نشان داد. بدون این‌که در دام ابتذال ناشی از برخورد سطحی با تصویر افتاد. نمی‌شود گفت که ما با یک اثر کاملاً ایرانی طرف هستیم؛ اما می‌شود ادعا كرد که گزیده ای از زندگی ایرانی را نشانمان داده است. از این به بعد هر وقت بخواهم از سینمای جزئيات شاهد مثال درخشان بیاورم، نام «بین خودمون بمونه » را می‌آورم. برای این‌که مختصات دنیای ایرانی ترسيم شده در سريال را بازگو كنيم و بگوئیم  در جغرافیای تصویری ایران چه جایگاه بزرگی دارد، به چند محور اساسی و مهم در سریال می‌پردازیم که نشان‌دهنده‌ي بزرگی کار تیم سازندگان آن است.
 
1:دلتنگی:برای تمام آدمایی که با سریال ارتباط برقرار کردن مهمترین نکته سریال همین حس دوست داشتنی دل تنگی و نوستالژیی بود که در لایه های پیدا وپنهان سریال موج میزد ومخاطب را با سرعت زیاد پرتاب میکرد به دنیای قشنگ و شیرین صمیمیت، صمیمیتی که همه چیز  در آن ساده برگزار میشد و آدم ها برای خوش بودن نیاز به کارهای محیرالعقول ندارند...
 
 2:شکوه و عظمت تصویر:اگر عاشق سکانس_نماهای طولانی وو پیچیده هستید،اگر به دنبال میزانسن های خودمانی و در عین حال با شکوه هستسد،اگر به دنبال عینیت زندگی ایرانی در قاب و تصویر باشید و دریک کلام دوست دارید یک قصه و داستان عاشقانه و ناب و اصییل ایرانی را در مدیوم تصویر و دکوپاژ ببینید واز این سریال و فیلم های دختر و پسر آبکی و بساز و بنداز و ابتر و بی خاصیت که خودشان نمیدانند مال کدوم خطه ی هستی هستند ، به تماشای مجموعه کاملی از این خوبیها نشسته اید.
 
3:خانواده ایرانی: اگر همیشه در جستجوی تصویر خویش در فیلم و سریال های ایرانی هستید و کمتر می یابید، در وضعیت سفید پر از قهر و آشتی های ایرانی،مناسبات خاص خانوادگی اینجا،غر زدن های ایرانی، ،عذاب وجدان،اشتیاق برای دور هم بودن و... اگر دلتان برای دیدن تمام اینها تنگ شده ، بین خودمون بمونه چه انتخاب مناسبی است...
 
4: اگر که گرفتاری های دنیای مدرن، کمتر این امکان را به شما میدهد که دور هم جمع شوید و با هم بخندید،سر به سر هم بگذارید،سفره پهن کنید و به اتفاق هم پای یک تلویزیون بنشینید و تخمه بشکنید و ... ، درست حدس زدید بین خودمون بمونه باز هم گزینه ی خوبی است.
 
5:بهنام تشکر: اگر طرفدار بازیگری هستید و دوست دارید مبهوت یک بازی خوب بشوید،اگر خیلی و قت است دلتان میخواد که یک بازی خوب،قصه را برایتان ملموس کند،بازی بهنام تشکراین خصوصیت را دارد و با بازی خوب خویش ،شما رابه یک ضیافت دعوت می کند. سریال با توجه به زمانه‌ای که در حاضر در آن زیست می‌کنیم به شدت نیازش احساس می‌شد. اثری که ملت ما را یاد اخلاق پسندیده‌ی  در حال کمرنگ شدن بیاندازد.
 
بین خودمون بمونه سریالی کاملاً ایرانی و یکی از ایرانی‌ترین آثار تصویری این مرز و بوم است  و مصداق بارزی از مفهوم اثر ایرانی است. تمرکز اصلی فیلم روی لحظه‌های بی‌حادثه است. برخی از ضعف فیلم‌نامه ایراد گرفتند که چرا اتفاقی در آن نمی‌افتد و سریال دیر شروع می‌شود و فراز و فرود ندارد. در حالی که اصلاً قرار بوده بین خودمون بمونه فقط برشی از زندگی باشد و نه لزوماً یک درام. به عنوان یکی از پرجزئیات‌ترین سریال‌هایی  که به یاد می‌آورم . همه‌ي این جزئیات بین خودمون بمونه در خدمت خلق حسی از زندگی ایرانی است، برای عمق بخشیدن به آن و ملموس‌تر کردنش. در یک اثر دراماتیک، این جزئیات در خدمت باور‌پذیرتر کردن و عمق بخشیدن به آن درام و تقویت سببیت‌های داستانی است، اما در بین خودمون بمونه چون تقریباً درامی وجود ندارد ، بیش‌تر جزئیات در خدمت لایه‌لایه کردن کل این تابلويی است که فیلم‌ساز از مقطعی از زندگی یک جمع خلق کرده است. بسیاری از جزئیات و ظرافت‌های فیلم به کار شخصیت‌پردازی می‌آید و با کمک بازي‌های خوب، یک رنگین کمان زیبا و متنوع انسانی می‌سازد. خب می‌توان بین خودمون بمونه را دوست نداشت و آن را طولانی ،  و قابل پیش‌بینی دانست. می‌توان از خود پرسید که این همه تلاش و زحمت، این همه کمال‌گرائی و وسواس که در هر نمای سریال دیده می‌شود، یا بهتر بگوئیم از آن می‌بارد، برای چیست و چه نتیجه‌ای دارد؟ بین خودمون بمونه یکی از اوج‌های کارگردانی در تلویزیون ایران است. اين سریال نشان می‌دهد که خلق عینیت زندگی تا چه حد می‌تواند شیفته‌کننده باشد و بروز روزمرگی‌ای منطبق شود که چندان هم در دست‌رس تصویر و بازی و ریتم نیست . با یک دنیا جزئیات که توانسته دنیای منحصربه‌فردی را شکل دهد. این سریال برای کسانی دل‌پذیر است که می‌توانند از تصویر و زبانش بی‌واسطه لذت ببرند. این به معنای تحقیر کسانی که سریال را دوست ندارند، نیست، اما اگر برای تماشای اين سریال دنبال «که چی»؟ باشیم و انتظار گره‌افکنی و گره‌گشائی و اتفاق و آدم‌های خاص و پیام و قهرمان و ضد قهرمان و معناشناسی فلسفی و لایه‌های پنهان داشته باشیم و یا اینکه توقع داشته باشیم که اثرات دروغ را به صورت اتفاقات محیر العقول و عذاب گونه ببینیم ، ممکن است از بین خودمون بمونه لذت نبرید....


یادداشت: شقایق معینی/

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار